Nekromanti CalCon 2006 - Snigel rapporterar

Olle Linge

Snigel
Nu är jag hemma och någorlunda restaurerad och det är dags att blicka tillbaka på den gånga helgen och berätta lite om vad som hände. Jag åkte ned i torsdags medelst tåg och Fogge kom och hämtade mig på stationen. Det började bra redan innan på tåget. En mindre hord fulla ungdomar på väg in mot Kalmar gjorde tågresan tämligen intressant, inte minst för tågvärden. Hade det inte varit för systemkassarna har det jag bedömt deras ålder som definitivt under 18.

Nåväl, vi halkade hem till Fogge och lämnade grejerna. Vi sov och åt hemma hos honom under hela konventen och det är otroligt praktiskt att känna någon som bor så nära. På torsdagen hände nästan inget på konventet. Under fredagen och lördagen spelades det desto mer. Det här är vad jag minns, Fogge får komplettera.

Wings of War – Kortspel om luftstrid under första världskriget, roligt och med bra och nyskapande spelmekanik. Skulle vara roligt att testa med flera spelare.
DBA – 15 mm figurspel satt I antiken, lätt att lära sig, men för petigt för att jag ska orka håla på med det.
Flames of War – Figurspel i andra världskriget, skala 1:100. Hans bror och Simon arrangerade. Välgjort scenario och välgjorda miljöer, gav en känsla av kvalitet. Reglerna verkade dock underliga och inte vidare bra. Jag har för dålig koll på dylika spel för att kunna ge en bra bild.
Kung Fu Fighting – Jag vill beskriva det här spelet som Munchkin, fast tvärtom. Man är varsin kung fuare och ska slå ihjäl de andra med sina mest spektakulära hong kong moves. Snabbt, enkelt och relativt kul. Kanske ett spel att köpa till förenginen?
Gipf – Underligt brädspel där man turas om att från olika sidor av planen knuffa in sina och andra pjäser för att bilda rader och erövra brickor. Kanske kan vara kul, men det krävs mer än det vi spelade för att avgöra den saken.
The Adam´s Family – Gratis flipperspel under hela konventet, åt upp ganska mycket tid. Och jag spöade Fogge, bara så alla vet det.
Radiostyrda tanks – Roligt men lite väl knepigt att styra. Det gick till exempel inte att åka och svänga samtidigt, vilket var störande. Jag önskar också tydligare indikationer på när man blir träffad. Det var roligare att köra runt en bana snabbast möjligt än att köra dödsmatch.
Kingdoms – Ett enkelt och mysigt brädspel jag inte orkar förklara hur det fungerar. Det var dock så pass enkelt att icke-nördar kan tilltalas, vilket är ett plus. Kanske något för föreningen.
Rote Armee Fraktion – Speltestning av ett kortspel som driver med Baader-Meinhof, ämnat att publiceras i Tyskland. Helt okej, men som de flesta andra kortspel tror jag att man tröttnar efter bara några omgångar.

Sedan spelade vi en hel del som jag spelat innan, men det tar jag inte upp här. Konventet var inte speciellt stort, vilket i sig inte var ett problem. Däremot saknade jag många forumiter som annars är den största anledningen att åka på konvent. Det fanns ett förvånansvärt bra utbud med spel att låna (mycket bättre än på LinCon). Lokalerna verkade bra och jag har inte så mycket annat att kommentera. Jag vill passa på att tacka Fogge för min vistelse i Kalmar. Snigel ut.

Johan K

Gammal & dryg
CalCon 2006 - Johan K rapporterar

Tänkte precis åxå starta en tråd om detta ämne, men du han ju före Snigel.. :gremwink:'
Hursomhellst, här är en liten rapport från min sida:
Fredag:
Kommer upp till själva konventet vid 15:30-tiden. Hinner väll i princip ta & packa in mina saker i sovsalen innan jag träffar på några bekanta & man blir väll i princip gensat indragen i ett parti med Ocean. Testar även Pentago & Petago för 4 pers. Jag hinner även med ett parti med Carcassone & Spank the monkey. Blev åxå at man testade Rote Armee Fraktion, vilket var lite udda men ganska kul.
Lite senare träffar jag på ett glatt gäng som helt appropå ville ha en spelre till & undrade ifall man var intreserad, vilket man såjklart var. Själva spelet var scifi & heter Stardrive. Vilket är nån form av hemmaknåp. Hursomhellat, så var det välldigt trevligt att lira & träffa dessa & lira med em. Så det blev att man lirade fram till 2:30. Efter en trevlig session så vart det tack & go´natt.

Lördag:
vaknar väll vid en 9:30 efter att ha sovit välldans lite, nog beroende på all koffein & socker som man satt i sig under fredagen.
Hursomhellst, efter att ha varit sådär lite sömig i början så börjar man komma igång igen vid 11-tiden. blir att man lirar samam spel som gårdagen + att man lirar lite magi med varierande resultat. Blev åxå att man testade Spooks åxå, även detta var enkelt & helt ok.
Testade även gipf, vilket jag åkgte på storstryk i. Dock var det trevligt folk som hade just den affären, så det blev tillslut att man hängde där & snackade med dem.
I rollspels-scenarioväg så blev det jag dels lirade DoD med smme SL som arrade nämda spel förra året. Vilket var förbaskat kul. Var lite av en semifortsättning på förra årets scenarion, så man könde igen ig en del där. Senare på kvällen så blev det att jag hoppade in med samam Stardrivegrupp som jag lirade med under fredagen. Det blev lika lyckat & trevligt som förra gången.
Så mycket mer hände inte denan dag...

Söndag:
Jag vaknar alldeles för tidigt..
Händer väll inte så mycke dennat.. Blir mest att man glider omkring & småpratar med folk, lirar lite. För att sedan trött som fasen marchera mot stationen & dra sig hemmåt..

För att sammanfatta årets CalCon, så måste jag säga att det var mycket trevligt. Ännu en gång.
Träffade mycket nytt folk, vilket är trevligt, dock "bara" 2 från wrnu vilka var Fogge & Snigel.
Köppte atlasboxen till EON för en mycket billig pening, köpte Über Staal till GD. Tänkte även köpa FLUXX, men den var slut.

/ Johan K, som fortfarande har konventskoma i sinnet.. :gremsuck:

Lindenius

Swashbuckler
Men.. men...

Kung Fu Fighting – Jag vill beskriva det här spelet som Munchkin, fast tvärtom. Man är varsin kung fuare och ska slå ihjäl de andra med sina mest spektakulära hong kong moves. Snabbt, enkelt och relativt kul. Kanske ett spel att köpa till förenginen?
Trodde du nöjde dig med att spela Munchkin.

//erik. referenshumor

Olle Linge

Snigel
Munchkin

Jag tycker Munchkin är ett av de mest överskattade kortspelen. I min mening suger spelmekaniken och det är bara roligt så länge man inte sett alla kort. Det är bilderna och texten på korten som gör det. Munchkin var riktigt kul kanske fem gånger, men nu klassar jag det som "ej värt tiden det tar att spela".

Nu ska jag sluta orera, för jag vill egentligen inte backa upp mitt uttalande om du kommer med földfrågor, så gör helst inte det :gremsmirk:

Foggmock

Myrmidon
Jag håller med om att Flames-reglerna var rätt skumma. De kändes alldeles för arkadiska men ändå pillijobbiga. Det var fortfarande ett kul parti, men något fattades. Tyvärr känner jag samma sak med DBA, det var "fel" regler för mig, lite för simplistiskt och med skumma resultat. Galler som knuffar hela legioner med romare 50 steg bakåt? Enheter som blir chockade av kavalleri men inte tar en enda förlust? Bågskyttar som bara skjuter 200 steg istället för 200 meter och därmed är rent värdelösa? Lätta projektiltrupper som inte är särskilt snabba och som inte kan springa igenom egen trupp när fienden kommer nära? Ett system för att ta motståndarens läger som inte alls verkar hända särskilt ofta?

Jag gillar figurerna, arméerna och skalan, men reglerna lämnade myyycket att önska för mig.

Vad anbelangar flippret har jag inga kommentarer och skyller på solvindar, tidvatten och kosmiska störningar. Utöver din hundramiljoning var det inte många av dina partier som var över mitt personbästa, och hundramiljoningen måste få anses som en anomali.

Foggmock - out