Jo, jag fick ju äntligen möjligheten att köpa det här efterlängtade spelet, och sitter och läser igenom regelboken. Spontant får jag samma reaktion här som de allra flesta gångerna jag läser regelböcker: Fy fasen vilket sunkigt regelsystem. Passar mig inte alls. (de enda spel där jag inte kännt så är hittills Nobilis och Adventure!)
Så, vad gör man åt 'et? Om jag redan hade varit invand i systemet (som jag är med t.ex Mutant Chronicles) känns det mest naturligt att bygga om systemet, försöka lappa och laga. Men så är nu inte fallet... Av en händelse börjar senaste versionen av mitt eget spelsystem Omega ta form. Jag tänker därför göra ett försök att Cthulhuifiera Omega.
Omega är ju skrivet för att vara så flexibelt som möjligt, och min plan är att återskapa det som är CoC's grundsystems positiva egenheter i mitt eget system. Sålunda börjar jag med att försöka utröna vilka dessa egenheter är...
Efter en titt i regelboken tycks fokus i regelsystemet ligga på:
- "Sanity"- mätaren och dess koppling till Cthulhu-kunskap som färdighet (och vad man upplever etc).
- Läsning av böcker.
- En hel del udda färdigheter som kanske annars inte skulle ha synts i rollspel - typ bibliotekskunskap och liknande.
- "Spells" (som jag efter beskrivningen snarare kanske kallat "ritualer").
Ni som spelat mycket CoC, känns ovanstående som en rättvis lista över vad som skiljer Cthulhu-reglerna från vanilj-BRP?
(Vidare arbete kommer att handla om att bestämma vilka grundegenskaper som ska ingå i CoC-Omega, skära ner på antalet Färdigheter till en mer hanterlig mängd utan att ta bort det som gör CoC till just CoC, skapa ersättningstabeller för allt som har med Sanity att göra för att anpassa till Omegas skalor, detsamma för "spells", och lite annat jox)
För att förtydliga - det jag ser som systemets allra svagaste punkter är:
- stridssystemet som känns traditionellt och ganska trist.
- slump under karaktärsskapandet - att man "rullar fram" sina karaktärer"
- väldigt många olika färdigheter att hålla reda på
- 100-gradiga skalor, vilket känns oerhört bökigt att räkna på och använda sig av, utan att precisionen egentligen tillför sådär jättemycket.
Så, vad gör man åt 'et? Om jag redan hade varit invand i systemet (som jag är med t.ex Mutant Chronicles) känns det mest naturligt att bygga om systemet, försöka lappa och laga. Men så är nu inte fallet... Av en händelse börjar senaste versionen av mitt eget spelsystem Omega ta form. Jag tänker därför göra ett försök att Cthulhuifiera Omega.
Omega är ju skrivet för att vara så flexibelt som möjligt, och min plan är att återskapa det som är CoC's grundsystems positiva egenheter i mitt eget system. Sålunda börjar jag med att försöka utröna vilka dessa egenheter är...
Efter en titt i regelboken tycks fokus i regelsystemet ligga på:
- "Sanity"- mätaren och dess koppling till Cthulhu-kunskap som färdighet (och vad man upplever etc).
- Läsning av böcker.
- En hel del udda färdigheter som kanske annars inte skulle ha synts i rollspel - typ bibliotekskunskap och liknande.
- "Spells" (som jag efter beskrivningen snarare kanske kallat "ritualer").
Ni som spelat mycket CoC, känns ovanstående som en rättvis lista över vad som skiljer Cthulhu-reglerna från vanilj-BRP?
(Vidare arbete kommer att handla om att bestämma vilka grundegenskaper som ska ingå i CoC-Omega, skära ner på antalet Färdigheter till en mer hanterlig mängd utan att ta bort det som gör CoC till just CoC, skapa ersättningstabeller för allt som har med Sanity att göra för att anpassa till Omegas skalor, detsamma för "spells", och lite annat jox)
För att förtydliga - det jag ser som systemets allra svagaste punkter är:
- stridssystemet som känns traditionellt och ganska trist.
- slump under karaktärsskapandet - att man "rullar fram" sina karaktärer"
- väldigt många olika färdigheter att hålla reda på
- 100-gradiga skalor, vilket känns oerhört bökigt att räkna på och använda sig av, utan att precisionen egentligen tillför sådär jättemycket.