Nekromanti Call of Cthulhu inspiration

G

Guest

Guest
Lovecrafts skrifter och allt det där är ju väldigt trevlig inspiration till spelet. Men vad finns det mer att nämna när man tänker 20-tal och Call of Cthulhu? För att bygga upp stämning och annat trevligt i äventyr så känner jag ibland att det skulle vara trevligt med lite bredare inblick i världen under den tiden. Något jag ofta tar inspiration av är Agatha Christie och Edgar Allan Poe. De får mig att tänka mer brett när jag spelleder CoC och gör förhoppningsvis också spelarnas inlevelse större... Så vad har ni för tips på inspriation? Vilka Filmer, böcker, konstnärer och allt det där?

Tanken med detta inlägg är att folk kan få upp ögonen för annat som rör tiden för spelet så att nya ideer och tankar dyker upp. Och det kan alltid vara trevligt.

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Some rather obvious sources of inspiration..

Någonting som är nästan komiskt förbisett i CoC sådär i största allmänhet är nyttan av att använda gangsters, agenter och liknande fenomen: inte alltför sällan har jag applicerat lite Gangbusters-stuk på den generella omgivningen. Då menar jag givetvis i scenarion, Keepers companion 2 har omfattande bakgrundsmaterial, men mig veterligen finns bara ett enda (köp)äventyr med gangsteranknytning:

"King of Chicago"

Annars är möjligheterna nästan outtömliga tycker jag, jag menar, med filminspirationskällor som:

"Indiana jones 1-3"
"The man who would be king" (för gaslight)
"The untouchables"
"Ghoststory"
"The big sleep"
"The maltese falcon"
"Vidoq" (för gaslight)

Etc, etc.. :gremlaugh: Kommer strax på fler förmodligen: och för privatdeckar-vinklingen kan man läsa Dashiell Hammet (På vilka Big sleep och Maltese falcon bygger), en fd pinkertondetektiv aktiv under just 20-talet som sedermera blev författare.. En personlig favorit, uppfinnaren av den numera klassiska "hårdkokta deckaren" (som brukar ställas i kontrast just till mordmysterier av Agatha Christie's mått).

Just det ja, finns tom en film OM honom: heter kort och gott "Hammet". Den är dock väldigt fiktiv, men ändå.. :gremsmirk:

Slutligen, bara för den underbara mysteriekänslans skull samt grava bokfixeringen i bästa Lovecraftstil:

"The ninth gate"

Om du inte redan sett den förstås. *S* Boken är också läsvärd givetvis:

"The Dumas club" - Arturo Reverte Perez.

Jag återkommer nog med fler saker, när jag är mindre..trött. :gremlaugh:

G

Guest

Guest
Mina tips

Jag kom ju på att det kunde sitta rätt med en lite kommentar till inspirations tipsen så därför kommer följande

Edgar Allan Poe
Jag gillar stämningen i många av hans noveller... Känslan av tomhet, övergivenhet och allt det där... Poe är väldigt bra på att ge läsaren den obehags och ångestkänslan som novellerna ofta innehåller...

Agatha Christie
Dialogerna i hennes böcker har gett mig väldigt mycket... Just hur tankar och funderingar gick... Men sedan ska man ju inte glömma att hon kan ge mycket inspiration genom hennes deckare och de utspelar sig runt om i världen så en viss dåtida världsuppfattning finns där...

G

Guest

Guest
O ja...

Slutligen, bara för den underbara mysteriekänslans skull samt grava bokfixeringen i bästa Lovecraftstil:

"The ninth gate"
Nu när du nämner det så känner jag ju också att det är en perfekt film för inspiration... Ett bra tips!

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jorge Luis Borges är alltid en fin inspirationskälla. Ett exempel är hans novell "David Brodies rapport", viken beskriver ett folk som antagligen inte skulle ha några större problem med dyrkan av Mythos-gudomligheter.