Nekromanti Campbells champinjonsoppa (igen)

Rickard

Urverk speldesign
Krille said:
Han said:
Värt att notera: dina skepnader är inte heller så mycket värda förrän du stänger in dem med dina frågeformuleringar, just för att de bara säger vad du vill göra men inte hur du ska åstadkomma det.
Det var liksom därför som det blev en klase mastodontposter av det. Jag ville ha någonting som var konkret och praktiskt användbart, inte bara högnivåteori. Och när jag tog ned det på den konkreta och praktiska nivån så blev det rätt mycket.
Ja, precis ... och det som jag skrev behövde din övriga text också, för annars håller jag helt med dig om att det är för generellt. Det jag kommenterade var enbart det jag först citerade om de två skepnaderna, inte hela artikelserien som jag inte har läst än. :gremsmile:

/Han som menar att skepnaderna (eller "dialogregeln") är grunden för många saker i rollspel

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: Åsså en rent praktisk fråga...

Tycker definitivt de andra kategorierna skall nämnas. Vissa går nog att få in i strukturen hos Fehnmeyer-kåren i Blå Himmel.

För att se på introäventyret..

Härolden: Lokale befälhavaren för flottiljen.

Väktaren: Skulle kunna vara ev viss kvinnlig officer som gärna tar till våld.

Hjälparen: en viss Kosackledare.

De andra två är lite lurigare att få in.

Jag gillar verkligen de inläggen där du beskrev ditt tankesätt, och framförallt exemplet med Star Wars. Det gör att allt blir mycket mer begripligt.

/Ulfgeir

Rickard

Urverk speldesign
Bra att ha frågor då de skapar ett tankesätt, men det var några bitar där jag inte hängde med.

Krille said:
Konventionella äventyr behöver inte ha något med det övergripande temat att göra. Det är helt enkelt bara ett uppdrag som rollpersonerna får utföra. /.../
Det här är ofta fristående berättelser och ibland personliga:
Fristående, från vad?

Den har egentligen inte med skurkens mål att göra, men rollpersonerna kommer i vägen för den och får ta hand om saken.
Vilken skurk? Den fanns ju bara i det temabaserade äventyret.

/Han som har varit så trött senaste veckan att han inte orkade läsa, men nu är det bättre

Krille

Super Moderator
Han said:
Krille said:
Konventionella äventyr behöver inte ha något med det övergripande temat att göra. Det är helt enkelt bara ett uppdrag som rollpersonerna får utföra. /.../
Det här är ofta fristående berättelser och ibland personliga:
Fristående, från vad?
Från det övergripande temat. Jämför med Arkiv Xs monster-of-the-week-avsnitt kontra mytharc-avsnitten - monster-of-the-week är konventionella äventyr som är fristående från den övergripande arken, medan mytharc-avsnitten är de temarelaterade avsnitten.

Han said:
Den har egentligen inte med skurkens mål att göra, men rollpersonerna kommer i vägen för den och får ta hand om saken.
Vilken skurk? Den fanns ju bara i det temabaserade äventyret.
Det är inte helt ovanligt att det finns skurkar även i de konventionella äventyren. De är bara inte det övergripande temats skurk, utan rätt lokala till just det här äventyret. De kan till och med vara återkommande då och då, eller gästspela tillsammans med temats övergripande skurk, men inte ens då är de det övergripande temats skurk. Sett ur kampanjens helhet kan de ha arketypen Hamnskiftare, men lokalt just nu är de skurkar.

Clone Wars pirater är typiska sådana skurkar. När de förekommer så är det nästan alltid som skurkar, men de har ingenting med Darth Sidious eller Count Dooku att göra. De lever sitt eget liv, och ibland kommer de ivägen för Anakin, Ahsoka och Obi-Wan.

Rickard

Urverk speldesign
Krille said:
Från det övergripande temat. Jämför med Arkiv Xs monster-of-the-week-avsnitt kontra mytharc-avsnitten - monster-of-the-week är konventionella äventyr som är fristående från den övergripande arken, medan mytharc-avsnitten är de temarelaterade avsnitten.
Ok, så det temabaserade är typ historiens pågående metaplott?

Det är inte helt ovanligt att det finns skurkar även i de konventionella äventyren. De är bara inte det övergripande temats skurk, utan rätt lokala till just det här äventyret.
Det jag inte hängde med på var att man skulle använda sig av båda sortens avsnitt i varierande mängder, men det låter spännande. Fan, nu när jag tänker efter så har jag spellett såhär.

/Han som normalt annars i kampanjer brukar köra ett gäng fristående äventyr där temat alltmer växer fram

PatrikL

Veteran
Där ser man vad man missar när man har semester!

Det här tycker jag var rent tokigt bra och jag hoppas verkligen få läsa texten när den blir färdig. Blir det en del av Blå Himmel?

Om det inte är försent att ändra så tycker jag absolut att du ska ta upp de olika arketyperna och ge exempel på hur de kan användas i de olika stadierna av resan.

Sjukt inspirerande läsning. Tack!

Vänligen,

P