Nekromanti Carcassone

Ulfgeir

Swashbuckler
Eftersom Carcassone är ju ett klart skoj spel och det har kommit massa nya expansioner så kommer här ett dokument som samlar ihop all poängräkning.Jag utgick från ett liknande men mindre komplett dokument som någon här på forumet var vänlig nog att dela ut. Hoppas någon kan ha nytta av det.

För specialregler i en viss expansion kolla Boardgamegeek eller i expansionen. Ignorera de delar som ni inte känner igen vid poängräkningen.

Ja, jag är väl medveten om att de har ändrat poängräkningen för bondlurkarna. Jag kör dock med den ursprungliga (enligt den engerska översättningen). Numera är de ju inte alls lika värdefulla.

Jag skall skaffa alla expansioner. Saknar i nuläget Katharerna (som kommer i nytryck i och med Carcassone Almanac som kommer i Juli), Count of Carcassone samt den senaste med en drake... Poängräkningen från dessa är då tagen från dokument på Boradgamegeek. Jag utgår från att de har skrivit rätt. Så fort jag köpt dessa supplement skall jag naturligtvis dubbelkolla.

Kör man med alla expansioner så blir det höga poäng. Med de expansioner jag har så på 3 spelare så var det inga problem för en spelare att komma upp i över 200 poäng.

/Ulfgeir

Troberg

Sinister eater
Du har missat den uppenbara expansionen: fler grund-Carcassone!

Jag har tre (plus några vanliga expansioner) och det funkar perfekt med samma antal följeslagare men med många fler brickor. Jag ska nog köpa några till nästa gång de rear. Jag kallar varianten Über-Carcasonne 3000 XL Executive edition.

Troberg

Sinister eater
Re: Du ligger fortfarande i lä...

Men jag har ett ballare namn på mitt.

Det måste var 20-25 spel på plan där, mina 3 + 2 expansioner täcker inte ens en fjärdedel av mitt 180x200-spelbord.

Ulfgeir

Swashbuckler
Så kan man ju göra. Fast det påverkar ju inte poängräkningen på något sätt bortsett från att det blir mer komplicerat att hålla reda på fälten.

Men du kör då med bara 1 sett med meeples per person?

/Ulfgeir

Troberg

Sinister eater
Fast det påverkar ju inte poängräkningen på något sätt bortsett från att det blir mer komplicerat att hålla reda på fälten.
Fälten tenderar att bli större, men farligare att välja eftersom de låser folk. De brukar därför var opopulerade ända fram till slutspel då det blir en hastig rusch för att ta dem med alla återstående gubbar.

Men du kör då med bara 1 sett med meeples per person?
Japp, plus den stora gubben (som jag har för mig kom i någon expansion). Det är rätt så lagomt.

Enda regelmodifierande expansionen jag har i övrigt är den pyttelilla boxen med stadskungen och rövarkungen.

Johan K

Gammal & dryg
Å´jäklar !!!

Du, det där kallar jag Carcassonne !!!! :gremlaugh:
Det där partiet skull jag gjärna vija vara med & lira, alla gånger !! :gremgrin:
Undrar just hur lång tid det tog & hur många poäng man fick..

/ Johan K, som har några timmar kvar att jobba

Ackerfors

Alas, your rapids!
Some facts...

Partiet tog 34 timmar utan paus.

5517 bitar användes:<ul type="square">[*]46 grundset (72 bitar per set -> 3312bitar)
[*]46 Expansion 1(18 bitar per set -> 828 bitar)
[*]46 Traders&Builders (24 bitar per set -> 1104 bitar)
[*]46 King & Scout (5 bitar per set -> 230 bitar)
[*]1 lång flod 43 bitar[/list]
4*4 meter tog planen upp.
Längsta vägen blev 18 bitar lång.
Största staden blev 33 bitar lång.

Matchen slutade:<ul type="square">[*]Svart: 4419
[*]Röd: 6608
[*]Blå: 7947
[*]Grön: 7245[/list]

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: Some facts...

Enda som inte framgick var väl vilken poängmetod de använde på bönder. Misstänker att stor del av tiden gick åt just för att att räkna poäng.

Vore dock kul att vara med på ett sådant jätteparti. Något att satsa på på nästa konvent kanske?

"Skall bara spela ett parti Carcasonne..."

/Ulfgeir

Johan K

Gammal & dryg
Å´jäklar*4

Det var det jävligaste.... :gremshocked:
Kan fortfarande knappt smälta det... :gremtongue:

/ Johan K, som ännu mera vill testa en sdåanhär grej.. :gremgrin:

Johan K

Gammal & dryg
Re: Some facts...

Något att satsa på på nästa konvent kanske?
Om du kommer till LinCon, så får vi iaf göra ett tapeprt försök att göra nått liknande iaf.. :gremgrin: