Nekromanti [Carcassonne] Bitar jag saknar

Ackerfors

Alas, your rapids!
Vi i min spelgrupp (jag, Gurgeh, Snigel, Dimfrost och walium) spelar ofantliga mängder Carcassonne. Det känns nästan som att vi har lirat alla partier som går, men jag överraskas ändå alltid av alla nya roliga saker man kan göra.

En av tankarna har varit vilka bitar som saknas. Jag har inte dryftat tankarna särskilt mycket med de andra (jag vet inte riktigt varför) men nu fick jag en kort stund över och satte mig och lekte i Photoshop. Vissa bitar finns i andra expansioner och andra finns bara i min fantasi.

Det jag är ute efter är "dilemmabitar" - bitar där det inte är självklart var man ska lägga och där alla ställen är bra. Typiskt tråkiga bitar är raksträckor och svängar som är svårt att vara kreativ med, medan favoriter är stadsavdelare, bitar som gör roliga saker med fälten och bitar med både städer och värdshus och sådant.

Vad saknar ni för bitar i Carcassonne?

Rickard

Urverk speldesign
Nu spelar jag bara med en expension - den där man får stora gubben, floden, flodvägar och katedral. Dessa bitar saknar jag.

1) En kant är en stadsbit och från angränsande kant kommer det in en väg som går in i staden.

2) En kant är en stadsbit och från angränsande kant kommer det in en väg som gör en 90º sväng ut mot angränsande kant (motstående mot stadsbitskanten).

3) En kant är en stadsbit men det finns ett kloster på biten också som går in i stadsbiten via en väg (så att fältet inte blir fritt). Eventuellt så går också en väg från en kant in i klostret. Dessa borde egentligen ersätta de normala klostren helt. Det är på tok för vanligt att klostren kommer på samma plats, vilket gör att de kommer ungefär på samma ställe när man blandar brickorna (via röra runt på bordet), vilket i sin tur gör att folk drar klosterbrickor i följd under en viss bit in i spelet.

/Han som ogillar klostren nu

Johan K

Gammal & dryg
Well, har väll inte dirket reflekterat över vad som jag saknar för bitar i Carcassonne, om jag ska vara ärlig.
De bitar som finns i de oliak expantionerna fnkar bra för min del. Känns som et räker gott & väl för min del.
Dock får jag säga att de bitar som du gjort äverkar riktigt trevliga, speciellt den där brickan med 2 vägar & ett litet glapp därimellan.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag skulle vilja se lite fler bitar som gör fälten mindre och gör det möjligt att stoppa någon som försöker smita in på ett existerande fält och några bitar till som delar av städer på olika sätt. Vad jag inte vill ha är fler regler och fler olika träbitar som gör olika saker.

I en av de nya expansionerna finns en riktigt häftig bit. Det är en t-korsning där det inte är stopp i mitten. Det gör att den väg man lägger den på plötsligt har en extra öppning och därmed blir längre och svårare att avsluta. En sådan vill jag ha.

Sedan saknar jag bitar som inte är extremt slitna... :gremwink:

/tobias

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag gillar alla dina förslagoch några av dem tänkte jag ta upp som exempel själv. Den där trevägskorsningen som ger vägen tre ändar var riktigt läcker.

Att stänga av fält är också roligt, även om jag sällan får vara med på de avstängda fälten. Och jag menade inte riktigt det jag skrev när jag skrev att sådana bitar som öppnade fälten var önskvärt, vad jag menade var bitar som gör roliga saker med fälten, oavsett om de stänger eller öppnar dem. En blandning är ju bäst för att inte göra det lik förutsägbart.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag håller med -- naturligtvis är de roligaste bitarna de som kan läggas på många olika sätt, inklusive var hesten ska vara. Typexemplet är klostret med stad och städerna med värdshusväg (som i och för sig båda blir väldigt bra om man kan lägga dem där man redan bygger på något) och kanske framför allt nya skumma bitar som man inte riktigt har bemästrat än.

Dock får det inte bli alldeles för många avdelare, även om de är roliga i sig. Det måste gå att ta sig in i städer också.

/Dimfrost

Olle Linge

Snigel
Tråksvar

Jag funderade på att svara att jag inte ville ha några nya bitar, men det kändes lite tråkigt. Dock tycker jag den uppsättning vi spelar med nu är rätt bra och det är inte många bitar jag tycker saknas. Det vore dock kul om den enda oläggbara biten som finns nu dyker upp, det vill säga den med en ett-stad med väg in till åt det hållet som Gurgeh visar.

Om jag vill ha fler bitar håller jag annars med Gurgeh: Fler avdelare vore kul, samtidigt som för många bara skulle förstöra (ingen skulle våga lägga stora hesten på fält om det fanns många avdelare som ägde upp den; i städerna får man ju tillbaka den!). T-korsningen var ascool!

Olle Linge

Snigel
Latmask

Det är på tok för vanligt att klostren kommer på samma plats, vilket gör att de kommer ungefär på samma ställe när man blandar brickorna (via röra runt på bordet), vilket i sin tur gör att folk drar klosterbrickor i följd under en viss bit in i spelet.
Tiosekundersåtgärd: Sprid ut klostren på bordet innan ni blandar och när ni sedan bygger högarna, ta inte alla brickor från samm ställe.

Jag håller inte med om att de vanliga klostren är dåliga. De innebär ofta mycket svåra beslut då de är knepiga att lägga på bra ställen. De kloster du föreslår skulle vara så bra att man så gott som alltid vill spela på dem.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Latmask

De innebär ofta mycket svåra beslut då de är knepiga att lägga på bra ställen.
Jag vet inte om jag håller med. Oftast finns det bara 1-2 optimala ställen att placera dem på, lite beroende på vad man kör med för taktik under den spelomgången. Och oftast är det bäst att bara låta klostren ligga intill varandra (om man är fler spelare än två).

De kloster du föreslår skulle vara så bra att man så gott som alltid vill spela på dem.
Jag håller naturligtvis inte med, annars skulle jag inte ha föreslagit dem. De två bitar som har vägar i sig är mycket mer kluriga att lägga ut än de som har tomma kanter (mest ibland mest fungerar som fältöppnare). Till och med den föreslagna biten som har ett kloster och en stadskant skulle vara klurig, om staden ligger i utkanten av de redan utlagda bitarna.

/Han som blev sugen på att spela med dessa bitar nu

Olle Linge

Snigel

Jag kan bara kommentera att det inte ser ut som du säger när vi spelar. Det finns ibland optimala ställen, men det sker förhållandevis ofta att folk inte spelar på klostren för att de är för dåliga. Dessutom finns ju den biten du föreslår med kloster och stad och vi har spelat med den rätt länge. I spel har jag upplevt den som mycket bättre än de andra. De andra kan ju uttala sig om de har någon annan uppfattning, men jag tror inte det.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Kloster

Överhuvudtaget upplever jag klostren som det finns naturliga ställen att bygga runt (vägklostren och klostret med stadssida) som mycket bättre än de andra. Det finns nästan alltid incitament att spela där, men med de vanliga klostren blir det ju inte sällan att man får fem poäng och gubben står där eftersom det inte byggs runt omkring. Klostrent är bra men inte övermäktigt bra.

Dimfrost

Special Circumstances

Jag håller med, med reservation för att "förhållandevis ofta" innebär ungefär en gång vartannat parti eller något mer ofta, ungefär.

/Dimfrost

Rickard

Urverk speldesign

Jag kan bara kommentera att det inte ser ut som du säger när vi spelar. Det finns ibland optimala ställen, men det sker förhållandevis ofta att folk inte spelar på klostren för att de är för dåliga. Dessutom finns ju den biten du föreslår med kloster och stad och vi har spelat med den rätt länge. I spel har jag upplevt den som mycket bättre än de andra. De andra kan ju uttala sig om de har någon annan uppfattning, men jag tror inte det.
Men nu fick jag ett styrkande argument till din åsikt och det tackar jag för. :gremsmile:

/Han som var medvetet provocerande i förra inlägget

Ymir

Liten kantbaron
Jag vill ha bitar med katarer som brinner på stora bål och occitanska ädlingar som drivs ut ur sina slott av horder av franska riddare, och feta påvliga delegater som säger 'bränn dem alla, Gud känner sina egna'. Fast det ska visst finnas nån slags katar-bitar redan, har jag fått för mig?

...och så är jag inte nöjd förrän spelet byter namn till 'Carcassona'; 'Carcassonne' är fransk imperialism, och inget tyska spelföretag borde stödja.

Sedan tycker jag inte heller det borde finnas fula, ologiska bitar som den du visar med klostret inramat av fyra städer, städer som ramar in pyttesmå åkrar, eller 1-poängsstäder överhuvudtaget, de ser så patetiska ut på spelbordet. Lite av ett delmål i Carcasson...a, borde liksom vara att skapa ett estetiskt tilltalande landskap.

Jag hade också, till en helt ny utgåva, kunnat tänka mig att man tonade ner frekvensen av städer och lade till byar som fungerar likadant men är värda mindre poäng, också det för att göra landskapet mer tilltalande.

- Ymir, är alltså typen som anstränger sig för att placera ut byggnader snyggt i Starcraft...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Katarer

Fast det ska visst finnas nån slags katar-bitar redan, har jag fått för mig?
Ja, det gör det. Det var visst en mini-mini-expansion som gavs ut i samband med något spelkonvent. Den består av fyra bitar som visar delar av städer som är belägrade. Om en sådan stad byggs klart får man bara 1 poäng per bricka och sköld som ingår i den. Däremot ger staden dubbla poäng till den som har flest bönder till den (eftersom bonden får sälja mat både till staden och till belägrarna). Sedan finns det visst en regel som säger att man får ta upp en gubbe från den belägrade staden om det ligger ett kloster i anslutning till belägringsbiten.

Hur som helst är det en av de intressantare regelexpansionerna, eftersom den inte medför alltför stora förändringar till spelet. Jag skulle gärna testa den.

/tobias