Nekromanti Carolus Rex

walium

Ganska töntig, faktiskt
Ernst Brunner har tydligen skrivit en bok om Kalle dussin ganska nyligen. Den är tydligen skönlitterär men Brunner lär ha hävdat att han har haft tillgång till spännande nytt källmaterial och att hans bok ger en mer fullständig bild av Karl XII än många andra. Samtidigt så såg jag en debatt ifrån Bok- och biblioteksmässan där hans trovärdighet blev ganska hårt sågad av två andra som skrivit historiska böcker om samme kung. Någon som har läst Ernst Brunners bok och/eller vet mer om kontroverserna kring den?

Dilandau

Myrmidon
har ej läst CR, men Brunners bok om Bellman (som också va 1a person) var riktigt bra. Kan inte uttala mig om korrektheten, men som roman var den helt klart godkänd.

Nessen

Veteran
Summering:

A. Ca 1 500 faktafel, stora som små. Bland dem märks påståendet att Gustav II Adolf var Karl XII:s farfar och uppgiften att Sigismund var "Sveriges anfader". Vidare sägs att Gustav II Adolf belägrade Köpenhamn och att Kronobergs slott ligger alldeles intill samma stad.

B. En betydande mängd avsiktliga förvanskningar, där Brunner t.ex. klippt och klistrat i brev och andra dokument för att innebörden ska ändras 180 grader.

C. I botten ligger inte något spännande nytt källmaterial, utan till stor del Anders Fryxells "Berättelser ur svenska historien" från 1850-talet. Den har sedan kryddats med en del karolinska dagböcker/memoarer, där originalets huvudperson plockats bort och ersatts av Karl XII. Emellanåt är likheterna så stora att det handlar om en ren avskrift av äldre texter.

D. Brunner vet ytterst lite om ämnet. Man kan inte ägna 3-4 år åt en bok om Karl XII och sedan göra 1 500 sakfel om man verkligen försöker få faktauppgifterna korrekta.

E. Boken säger inte ett dugg om Karl XII, man kan inte berätta något om en historisk person på en bas av 1 500 sakfel och avsiktliga förvanskningar.

F. Det hela handlar bara om att få rubriker, göra sensation och tjäna pengar. Och det verkar gå ganska bra, förmodligen därför att folk i allmänhet vet ännu mindre än Brunner.

Nightowl

Champion
Och det verkar gå ganska bra, förmodligen därför att folk i allmänhet vet ännu mindre än Brunner.
När Brunner var här på biblioteket där jag jobbar för ett par tre år sedan klagade han över att det lästes mindre och mindre riktiga böcker, dvs böcker som han skrivit.

Han blir såld och läst men är ingen bästsäljare.

Brunner är fullständigt helskön som muntlig berättare, men jag har inte läst några av hans böcker.

Erik

Nessen

Veteran
Jo, han är duktig på att berätta. Lite egendomligt blir det dock när han berättar om Karl XII under en timme och ca 80-90 procent av det han säger inte stämmer.

Men det kunde varit värre - han kunde ha skrivit en svampbok...