Nekromanti Castle Falkenstein + Space: 1889

Krille

Super Moderator
Jag har länge velat spela Space: 1889, men har stört mig på pölsystemet. Sen kom Savage World med sin portning av Space: 1889, men de reglerna pratade inte riktigt heller med mig (trots ENnie awards eller vad de nu fick).

Och i helgen kom jag på den uppenbara lösningen: kör Castle Falkensteins regler!

Castle Falkenstein är ångfantasyspelet från R. Talsorian Games som kom nittikallt, och som använder spelkort för sin handlingsresolution, "eftersom folk i den viktorianska eran inte använder tärningar. Möjligen skulle buset och banditer använda tärningar, och den där utbölingen Napoleon III, men ingen gentleman skulle nånsin spela tärningsspel och aldrig nämna dem i närheten av en dam!". Det har en rätt skön romantisk äventyrlig känsla över sig, som jag inbillar mig skulle passa asskönt med Mars år 1889. Det har till och med regler för uppfinningar!

I korthet funkar systemet så här: Du har ett antal egenskaper som hör ihop med en färg i kortleken, och varje gång du vill göra något så mäter du värdet mot en svårighet. Ibland (rätt ofta) räcker inte värdet, och då kan man använda kort från handen. Är korten av samma färg som värdet så är det kortets värde som gäller, och om det inte är av rätt färg så är kortets värde 1. Du får spela hur många kort du vill, men efteråt får du bara dra ett kort.

Frågan är nu om jag ska gå hela vägen, och importera resten av Castle Falkenstein – magi, älvafolk, dvärgar, drakar, hela grejen med Second Compact och kampen mot Preussen under Bismarck – eller bara nöja mig med reglerna.

Bolongo

Herr Doktor
Att mosa ihop två settings känns litet som "crossing the streams" - bör bara göras vid extrem fara. ;)

Men om det skall göras tror jag man måste bestämma sig för vilken stämning som skall vara den styrande.

Mutanten

Hero
Jag tycker det är lika rollspeligt att använda vanliga spelkort i rollspel som att använda Monopols spelplan som stadskarta dvs inte alls. Blotta tanken på att sitta med en hand spelkort istället för att känna känslan av rollspelstärningar i handen får mig att inte tro på det här projektet. Men vi är väl alla olika på den här punkten.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Mutanten;n103079 said:
Det minsta man kan begära är att spelkorten passar in i stämningen tex som de här spelkorten i ett skräckrollspel[/URL]. Men nej inte ens då vill jag ha vanliga spelkort i rollspel.
Jag struntar väl i spelkort, tärningar ska det vara!

Krille

Super Moderator
Mutanten;n103071 said:
Blotta tanken på att sitta med en hand spelkort istället för att känna känslan av rollspelstärningar i handen får mig att inte tro på det här projektet.
Det enda sättet att få reda på huruvida det funkar är att testa.

Jag kanske ska varna dig, för det är inte bara med korten som Castle Falkenstein frångår rollspels-ortodoxin. Castle Falkenstein har inte rollformulär heller ("för vi är inte minsann inte affärsbiträden, för guds skull!" som HKH prins Albert uttrycker det i regelboken – ja, han är med i regeltexten). Man har dagböcker istället, eftersom alla skriver dagböcker.

Mutanten;n103079 said:
Det minsta man kan begära är att spelkorten passar in i stämningen tex som de här spelkorten i ett skräckrollspel. Men nej inte ens då vill jag ha vanliga spelkort i rollspel.
Det gör de automatiskt i Castle Falkenstein. För som sagt var, civiliserat folk spelar inte tärningsspel. De spelar whist, baccarat, canasta och för den delen poker om man nu skulle drälla över till de före detta kolonierna. Det är bara arbetardrägg och kanaljer som spelar tärningsspel. Och Napoleon III, men han är ju helt fransk. Och det är sådan världen är! Självklart passar det in i stämningen att spela Castle Falkenstein med kort!

Vill man prova Castle Falkenstein med tärningar så går det alldeles utmärkt, eftersom det finns en GURPS Castle Falkenstein. Jag har dock provat både GURPS Castle Falkenstein och "det riktiga" Castle Falkenstein, och jag måste faktiskt säga att vi kände oss bra mycket mer civiliserade med kort än med tärningar och stämningen i spelet var bättre.

Tärningar funkar utmärkt i GURPS Goblins, eftersom man där verkligen spelar den viktorianska civilisationens otvättade underkläder. Men i Castle Falkenstein spelar man civiliserat folk, inte troll och vättar.

Och alltså spelar man med kort.

Punkt.

Kan vi lämna den här off topic-punkten om din ortodoxa rollspelssmak nu? :cool:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Krille;n103041 said:
Jag har länge velat spela Space: 1889, men har stört mig på pölsystemet. Sen kom Savage World med sin portning av Space: 1889, men de reglerna pratade inte riktigt heller med mig (trots ENnie awards eller vad de nu fick).

Och i helgen kom jag på den uppenbara lösningen: kör Castle Falkensteins regler!

[...]

Frågan är nu om jag ska gå hela vägen, och importera resten av Castle Falkenstein – magi, älvafolk, dvärgar, drakar, hela grejen med Second Compact och kampen mot Preussen under Bismarck – eller bara nöja mig med reglerna.
Mina fem eurocent: Älvfolk och Jules Verne ?? Näe. De två solsystemen har så distinkt olika "smak" att det blir korvtårta.

BTW, vi spelar S1889 med hemkokta BRP-regler. Funkar bra.