Nekromanti Castles and Crusades

Storuggla

Champion
Jag såg att det fanns ett spel som hette just detta, och jag förstår inte riktigt vad det är. Är det AD&D fast med lite d20-fernissa? Kör det med stridsmatta? Hur regeltjock är det?

Storuggla, finns det goblins

Botulf

Hero
Ja, det är ett i grunden ett strömlinjeformat AD&D 1ed med d20fierad mekanik (med lite småplock från classic D&D). Det som behövs är Players Handbook och Monsters&Treasure.

Det har en rätt stor och aktiv produktlinje vilket är en fördel. Det är även sagt att det är det lättaste OGL spelet att plocka in saker fritt från alla D&D(utom 4e) och retrokloner relativt smärtfritt.

Gällande figurer. Ja det går att köra med figurer men det verkar ha varit konstruktörernas vision att det ska spelas som man spelade D&D innan D20 och utan massor av subsystem. Det är alltså inte detaljerat brädspeligt på samma sätt som D20 D&D. C&C har dock tillägget Fields of Battle(box) som är ett regelverk för figurspel. C&C krävs inte för att spela det,vad jag hört, men ska vara baserat på samma regelkärna.

Jag tycker själv att de borde gått mer in för att göra spelet som ett 3,5 light, vilket det lätt att missta det för. Även om man kan tycka det är hårklyverier.

Goblins finns garanterat.

Spelet verkar ha fått Gary Gygax välsignelse som andlig arvtagare till (hans) D&D. Min gissning är att han såg det så. Han skrev ett par kampanjäventyr till C&C och verkar varit en vän till snubbarna på Troll Lord Games.

Sammanställning av regelsystemet från det som är öppet/fritt regelmaterial.
http://dl.dropbox.com/u/6141913/Castles%...ore%20Rules.pdf

Plus ett rätt stort sammanställt regeltillägg
http://dl.dropbox.com/u/6141913/Castles%...20Companion.pdf

De officiella Quickstart reglerna
http://www.trolllord.com/downloads/pdfs/cnc_qs.pdf

anth

Vetefan
Det är en rules light oldschool version av DnD3.

På den här sidan:
http://www.trolllord.com/cnc/index.html
finns en länk till C&C Quick Start Rules, en 22-sidig pdf.

Saker som skiljer den från andra d20-kloner:
Abilities kallas attributes och deras modifiers ökar inte på samma sätt.
Class abilities kallas abilities.
Det finns 6 st saves, ett för avrje attribute.

Botulf

Hero
Talar man om D20 kloner generellt (vilket innefattar rätt mycket) så är det absolut största skillnaden att man plockat bort skills, feats, detaljerad strid på rutnät och multiclass ur grundsystemet. De flesta D&D-retrospel som använder OGL är endast "D20" i laglig mening (om man menar D20 som det system som D&D3 utgjorde där hela grejen började). C&C ligger ganska långt från standard D20/D&D3.x . I grund och botten siktar C&C på att likna D&D pre-d20, som man försöker återskapa genom ett OGL filter (och ge det ett ansiktslyft). Därav kommer man finna större likhet med AD&D än 3,x i spelupplevelse vilket var det jag ville påpeka.

Botulf

Hero
Gillar man D&D-rakt-på-sak-stil fast vill bli av med vissa skönhetsfläckar från de äldre, eller är utbränd på 3.x(eller kanske 4e) men fortfarande vill spela D&D, så ja då skulle jag säga att det är ett mycket bra spel.

Gillar man meka med mängder av möjliga characterbuilds, taktiskt strid med mycket detaljer och minisar, stor valmöjlighet, skills&feats att välja mellan osv så lär man inte ha så mycket att hämta.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Wulfrik said:
Fördelen mot andra OGL retrospel är just också att det är ett levande spel som det kommer nytt material(ingen aning om kvaliteten dock).
Det verkar väl finnas rätt mycket liv kring både Labyrinth Lord och Swords & Wizardry också, även om det inte alltid är traditionell utgivning i stil med Castles & Crusades.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Det är i rätt hög grad AD&D med en konsekvent d20-mekanik i stället för olika konstiga subsystem. Det finns inget färdighetssystem, utan det är i mycket hög grad yrkesbundet, men kanske än mer attributbundet. Resolutionsmekaniken uppmuntrar till att använda attributslag för allt som inte täcks av yrkets specialegenskaper, och systemet ger i grunden alla rollpersoner två attribut som de är särskilt bra på, varav ett bestäms av yrket och det andra väljs fritt (så en krigare kan vara bra på styrka/smidighet, styrka/visdom, styrka/karisma och så vidare).

Botulf

Hero
DeBracy said:
Wulfrik said:
Fördelen mot andra OGL retrospel är just också att det är ett levande spel som det kommer nytt material(ingen aning om kvaliteten dock).
Det verkar väl finnas rätt mycket liv kring både Labyrinth Lord och Swords & Wizardry också, även om det inte alltid är traditionell utgivning i stil med Castles & Crusades.
Detta är helt sant. Jag borde snarare har formulerat mig att C&C har varit mest livaktigt i att få ut tryckt material och regelbunden support under lång tid (mitt intryck). Det verkar dock som S&W och LL börjat synas allt mer vilket är kul. S&W fick ju ny utökad utgåva ganska nyligen och L&L fick en bok om Cthulhu monster. Intressant :gremsmile:

anth

Vetefan
Arfert said:
Är det bra då?
För att vara ett så enkelt spel är det väldigt bra.

För att ni ska förstå hur enkelt det är:
jag lånade ut mitt C&C till ett par kompisar som inte hade tittat i böckerna tidigare (min C&C PHB är ett 35-sidigt A5-häfte, men jag har den första versionen så jag tror att böckerna har blivit lite tjockare sedan dess).
De läste igenom böckerna, skapade gubbar och började spela - på under 30 minuter. Det bör tilläggas att det var vana rollspelare som hade erfarenhet av både DnD3 och ADnD - för andra kanske det tar någon timme att komma igång att spela.
I komplexitet skulle jag sätta det mitt emellan Lone Wolf och Tunnels&Trolls.

Främsta skälet till att jag inte spelar det är för att jag tycker att det är för enkelt.
Jag är helt enkelt nöjd med komplexitetsnivån i DnD3.