Nekromanti Catacombs-inspirerat stridssystem

Genesis

Ni dés ni maître
Jag lirade Catacombs (ett "knäppa iväg brickor-spel") på SSK och det inspirerade mig att skapa följande stridssystem. Det är väl inte så att jag kommer att använda det, men det kanske kan underhålla och/eller inspirera någon.

Rollpersonern är T10:or och fienderna är T6:or (mesiga dussinmonster) upp till T20:or (skitsvåra superbossar). Kanske inte T20:or, dock. I alla fall. Lägg upp tärningarna på bordet och bygg lite kul terräng med ljusstakar, glas, böcker och så.

Närstridsanfall sker genom att man knäpper sin tärning i riktning mot en fiende. Träffar man fienden och ens tärning visar lika med eller högre än fiendens tärning dör fienden. Fiender tål generellt bara en attack, medan rollpersoner tål ett par.

Avståndsanfall sker genom att man använder en så'n där liten T6:a, lägger den bredvid sin gubbe och knäpper iväg. Samma sak där. T6:an är visserligen inte lika kraftfull som T10:an, men kommer å andra sidan antagligen inte att knocka omkull fiendentärningen, så sikta på de som har en låg siffra för tillfället.

Rollpersoner kan ha specialförmågor som aktiveras på vissa tärningsutfall (dubbel skada på 10, agera igen på 1). Man kan också ha andra sorters specialförmågor, såsom modifikationer man får lägga på innan/efter att man träffat, begränsat till en eller ett par gånger per fajt. Eller att motståndare som anfaller en och slutar på lägre siffra får stå över nästa runda eller nå't.

Nu får ni äntligen användning för de där udda noveltytärningarna ni har. En T6 av stål? Då har ni en fiende som är omöjlig att rubba. En rund tärning? Flyr när man anfaller den. En extra stor tärning är lätt att träffa, medan en extra liten är svår.

---

Okej, så systemet är väldigt brädspeligt, men det bygger faktiskt lite story när man ser grejerna flyga fram, gömma sig bakom pelare och så vidare.

Christoffer

It's all pig.
OT: Helt wacko OT.

Du har läst det där Hell for Leather va? Där knäpps det med tärningar på tärningstorn! Själv har jag inte läst det. Eller ens tittat närmare på det.

Men, frågan eller frågorna jag skulle vilja ställa dig är lite OT, men what the heck, here it goes:

Vart kommer ditt intresse för Step on Up från? Har du varit med om något grymt parti? Eller sjukt kasst parti?

Jag frågar för att jag har själv gått genom rätt mycket samma grej. Sjuke nere med Story Now, som fortfarande är det som ligger mig varmast om hjärtat, under en längre tid. Från början utan att egentligen förstå kärnan men när jag väl började greppa saker mer och mer så började jag också ställa mig frågan "Men det där då, kan inte det vara ballt?" Tex står just nu MERP högt upp på min lista över saker jag vill spela och då vill jag helt bara drömma mig bort till M(ERP)idgård. För mig har det helt enkelt inneburit att en ökat förståelse för en agenda öppnat upp ett intresse att undersöka andra agendor.

Genesis

Ni dés ni maître
Re: OT: Helt wacko OT.

Poppe said:
Du har läst det där Hell for Leather va? Där knäpps det med tärningar på tärningstorn! Själv har jag inte läst det. Eller ens tittat närmare på det.
Aldrig hört talas om det, är jag rädd.

Men, frågan eller frågorna jag skulle vilja ställa dig är lite OT, men what the heck, here it goes:

Vart kommer ditt intresse för Step on Up från? Har du varit med om något grymt parti? Eller sjukt kasst parti?
Jag är mest intresserad av designdelen av Step On Up. Jag är måttligt road av att spela det och jag kommer nog inte att spela systemet i den här tråden. I ett val mellan Step On Up och Story Now skulle jag knappast välja Step On Up idag.

Det där andra spelet jag designar är mest kul att designa, men ju mer jag håller på med det desto mer har det drivit tillbaka mot Right to Dream-tendenser med ett SOU-betonat konfliktsystem. Och risken finns att jag väver in lite saftiga dramabitar innan jag är färdig med det. Så nej, jag håller inte på att bli gejmist. Men att designa speliga system är ganska kul och jag tror definitivt att det intresse jag närt på sista tiden för spelig mekanik kan hjälpa mig att bygga bättre rollspel. Mitt hjärta slår dock fortfarande för Story Now.