Jag lirade Catacombs (ett "knäppa iväg brickor-spel") på SSK och det inspirerade mig att skapa följande stridssystem. Det är väl inte så att jag kommer att använda det, men det kanske kan underhålla och/eller inspirera någon.
Rollpersonern är T10:or och fienderna är T6:or (mesiga dussinmonster) upp till T20:or (skitsvåra superbossar). Kanske inte T20:or, dock. I alla fall. Lägg upp tärningarna på bordet och bygg lite kul terräng med ljusstakar, glas, böcker och så.
Närstridsanfall sker genom att man knäpper sin tärning i riktning mot en fiende. Träffar man fienden och ens tärning visar lika med eller högre än fiendens tärning dör fienden. Fiender tål generellt bara en attack, medan rollpersoner tål ett par.
Avståndsanfall sker genom att man använder en så'n där liten T6:a, lägger den bredvid sin gubbe och knäpper iväg. Samma sak där. T6:an är visserligen inte lika kraftfull som T10:an, men kommer å andra sidan antagligen inte att knocka omkull fiendentärningen, så sikta på de som har en låg siffra för tillfället.
Rollpersoner kan ha specialförmågor som aktiveras på vissa tärningsutfall (dubbel skada på 10, agera igen på 1). Man kan också ha andra sorters specialförmågor, såsom modifikationer man får lägga på innan/efter att man träffat, begränsat till en eller ett par gånger per fajt. Eller att motståndare som anfaller en och slutar på lägre siffra får stå över nästa runda eller nå't.
Nu får ni äntligen användning för de där udda noveltytärningarna ni har. En T6 av stål? Då har ni en fiende som är omöjlig att rubba. En rund tärning? Flyr när man anfaller den. En extra stor tärning är lätt att träffa, medan en extra liten är svår.
---
Okej, så systemet är väldigt brädspeligt, men det bygger faktiskt lite story när man ser grejerna flyga fram, gömma sig bakom pelare och så vidare.
Rollpersonern är T10:or och fienderna är T6:or (mesiga dussinmonster) upp till T20:or (skitsvåra superbossar). Kanske inte T20:or, dock. I alla fall. Lägg upp tärningarna på bordet och bygg lite kul terräng med ljusstakar, glas, böcker och så.
Närstridsanfall sker genom att man knäpper sin tärning i riktning mot en fiende. Träffar man fienden och ens tärning visar lika med eller högre än fiendens tärning dör fienden. Fiender tål generellt bara en attack, medan rollpersoner tål ett par.
Avståndsanfall sker genom att man använder en så'n där liten T6:a, lägger den bredvid sin gubbe och knäpper iväg. Samma sak där. T6:an är visserligen inte lika kraftfull som T10:an, men kommer å andra sidan antagligen inte att knocka omkull fiendentärningen, så sikta på de som har en låg siffra för tillfället.
Rollpersoner kan ha specialförmågor som aktiveras på vissa tärningsutfall (dubbel skada på 10, agera igen på 1). Man kan också ha andra sorters specialförmågor, såsom modifikationer man får lägga på innan/efter att man träffat, begränsat till en eller ett par gånger per fajt. Eller att motståndare som anfaller en och slutar på lägre siffra får stå över nästa runda eller nå't.
Nu får ni äntligen användning för de där udda noveltytärningarna ni har. En T6 av stål? Då har ni en fiende som är omöjlig att rubba. En rund tärning? Flyr när man anfaller den. En extra stor tärning är lätt att träffa, medan en extra liten är svår.
---
Okej, så systemet är väldigt brädspeligt, men det bygger faktiskt lite story när man ser grejerna flyga fram, gömma sig bakom pelare och så vidare.