Nu har jag ju inte sett reglerna i tvåan, men det jobbigaste är väl förmodligen att få tag i en fetisch eller familiarus så att man inte dör av syrebrist så fort man lämnar kroppen - hur det går till utan att redan ha en (eller möjligen ha en kompis som gör hjärt- och lungräddning på en...) kan jag verkligen inte begripa. I övrigt verkar schamaner vara allmänt extremt "obalanserade" (tycker inte termen passar i Eon, men ser vi det speltekniskt, så...). De hintar lite om att problemet ska lösas med tabun inom schamansamfundet (två nämns - ett mot att hämta tillbaka döda och ett mot att leva vidare genom att besätta nya kroppar), som om de bryts typ leder till att du andra schamaner efter dig, men mest genom begränsningar i hur en karaktär som faktiskt blivit schaman ska spelas - i stil med att en schaman inte är en naturlig powergamer utan snarare en speciell individ som följer en speciell livsväg och inte kommer att göra allt det här som han faktiskt kan göra utan en mycket god anledning (och vägra vissa saker helt och hållet, som arficifiell återfödsel). Detta ska dock tas upp i Schamaner och drömvandrare, som vi ännu väntar på.
Den enda regel som finns är den som säger att du får -Ob1T6 i Qadosh ifall en kropp du besitter dör (och du fortsätter leva vidare, antar jag, eftersom typ 80 % av alla mundanier annars skulle få negativ qadosh i och med att de dör...)