Nekromanti Changeling

VR-Freppa

Veteran
Joined
2 Oct 2000
Messages
12
Location
Vallentuna, Sweden
Jag har tittat lite på reglerna i Changling - The dreaming och tyckte att det var interesant... men sedan när vi tänkte spela så sket sig allt... hur skapar man rätt stämning i det spelet och e det någon som har ett bra äventyrs-exempel? /images/icons/crazy.gif
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Det har jag också frågat mig... Jag tror att Changeling (eller Tjingeling som det brukar kallas här i krokarna) kan spelas på många olika sätt, och hur man skapar en bra stämning beror förstås på vilken stämning man vill ha. Några inriktningsidéer:

* Humor. Bortbytingarna är ju rätt lagda åt lustigheter och kan i sig vara ganska skojsiga. Spela upp det komiska i olika situationer, låt karaktärer och SLP ha ordentligt överdrivna personligheter, tona ner de mörkare sidorna av världsbeskrivningen och satsa på mycket pastellfärger.

* Bräcklig skönhet. Bortbytingarna är vackra och oskuldsfulla varelser under ständigt hot från ondska, oförstånd och den trista vardagligheten. Vissa försöker förneka hoten genom att helt leva upp till rollen som glad, lättsamm och tidlös varelse, medan andra försöker skydda dem från allt det mörka och onda. Tragik, storstilat drama, mycket Shakespeare.

* Saga kontra vardag. Spela upp konflikten mellan sagovärlden och vardagen. Hur funkar det egentligen att vara ridderlig hjälte på kvällarna och kamrer på dagarna? Hur kombinerar man en älvprinsessas liv med läxläsning och överbeskyddande föräldrar? Hur ska man hinna med att skydda kungariket från härjande drakar när man måste plugga till centralprovet? Kan bli djupsinnigt om vilka prioriteringar man måste göra i sitt liv, eller lättsamt och humoristiskt om kontrasterna mellan sagovärlden och vardagslivet, eller till och med tragiskt när en stackars älva långsamt förtärs av välmenande föräldrars och lärares banalitet.

* Psykedelia. Satsa hårt på sagovärldens mystiska och föränderliga natur, mycket Alice i Underlandet och liknande. Kan nog lätt flumma ur, så den versionen passar nog bättre för en one-shot nån gång ibland än för en hel kampanj.

* Den mörka baksidan. Det finns gott om onda bortbytingar som ser människor som leksaker, och även till synes snälla och oskyldiga sådana kan ha ett elakt eller hänsynslöst drag - pookas som gör elaka practical jokes, sidhe som förför vanliga människor och sedan inte bryr sig om de krossade hjärtan de lämnar efter sig, och så vidare. Karaktärerna kan vara riktigt goda och bekämpa de onda tjingelingerna, eller vara tvingade att kämpa med det onda inom sig själva.

Ehm, ja, det där var kanske inte riktigt vad du ville ha, men förhoppningsvis är det till någon hjälp i alla fall. Sammanfattningsvis: välj ut en eller ett par aspekter av världen och renodla dem. Försök inte ta med allt, för då blir det nog bara gyttrigt. Hitta en inriktning som passar dina spelare - satsa inte på storstilat drama om de tenderar att börja flamsa, till exempel.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 
Top