Nekromanti Changeling

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg


Den här bilden säger allt om Changeling.

Changeling handlar om människor som tas till en främmande värld, utnyttjas av omänskliga älvaherrar tills själva landet och levnadsförhållande har förvridit deras kroppar.

En dag så har de en chans att fly, och de tar den. Kanske står dörren på glänt. Kanske lurar de vakten, bryter sig ut eller dödar sin herre. Kanske alldeles ensamma, kanske går de igenom is och eld tillsammans.

De har kvar minnen från ett tidigare liv, som någonting annat, och det driver dem när de flyr genom Snåret som river sans och själ från vandrare.

De återvänder till vår värld. Flera decennier kanske har gått, eller inte ens en dag. Deras familj känner inte igen dem, och en kopia har tagit deras plats. Vad har hänt? Är det de som är kopian?

Och plötsligt får de syn på den första av sin sort, med lila skinn och stora horn. Är det deras Herre som hittat dem? Är det någon han skickat ut för att hämta dem? Han låg död, men det var bara ett spel, han hade kontrollen hela tiden, naturligtvis. Kanske står de och stirrar villrådigt, som ett skyggt djur innan de till slut tar kontakt med de sina.

De går tillsammans. De organiserar sig i samhällen som de kallar för Freeholds, en plats för frihet och styrka. De har fränder som vet vad de har varit med om och förstår de som inte kom ut hela i sinnet. De har en möjlighet att vända sin vridna natur till en styrka och göra något med den.

Changeling handlar om människor som bröts ner och förlorade allt, men som har kämpat sig till frihet och nu måste skapa en ny identitet.

Changeling är det bästa White Wolf har gjort. Temat är superstarkt.

Är det någon som gjort en annan tolkning än jag?
 

Attachments

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
En sak som jag speciellt gillar är Catches. Varje klausul i ett kontrakt (En bortbyting får sina förmågor för att hon har gjort avtal med Drömmen eller Skuggorna eller Elden, etc, och en klausul är en övernaturlig förmåga) har ett villkor. Om villkoret uppfylls så kan bortbytingen använda förmågan gratis.

Till exempel så kan en bortbyting fånga någon med traktens rankor och grenar, men hon gör det gratis om någon har blödit till döds på platsen inom ett år bakåt.

En bortbyting kan manipulera någon annans längtan, men hon gör det gratis om personen har gett henne en kyss.

Det här är ett enkel mekanik, men det gör att ett modern spelvärld faktiskt känns som en där älvaregler gäller, där du har makt över någon som bjudit in dig i ditt hem.

Förra gången vi spelade så hade vi en vild biljakt, och Viskande Ben knackade på väggen i en biltunnel, och öppningen ut blev till en portal in i Snåret. Våra hjältar och de som följde efter dem försvann den natten från San Diego och körde in i den hemliga älvaskogen.

Och det kändes fortfarande som en älvasaga.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Jag väntar spänt på att tråden ska få något slags substans.

Berätta mer för någon som aldrig tittade i changling i någon version.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Låter väldigt intressant, och genvägen genom Snåret påminner om nån förmåga i Demon - min favorit av ww spel.

Jag kikade bara lite på förra versionen och jag har för mig att man spelade barn som hade för livlifg fantasi eller nåt. Det föll mig inte i smaken, men jag kanske missförstod. Har de gått ifrån det konceptet helt?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag har aldrig spelat oWoD Changeling, bara stått närvarande och bläddrat i det när Feliath uttryckte sin starka ambivalens mot spelet. Det gamla spelet handlar om älvor som har låtit sig födas i människokroppar, och hur de försöker stå emot världens banalitet som tar död på dem. Något helt annat, med andra ord.

Snåret kan användas som en genväg, men framförallt så är det en farlig och främmande, fast även lite lockande, plats.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tja... Det är WoD, så man spelar övernaturliga varelser med krafter som gömmer sig bland mänskligheten, med nWoD-reglerna. (Tärningspölar, moralmätare, potensmätare, "manapool") Förutom att skapa en identitet så är det en del intrig, ångest och skräck, som brukligt. Bortbytingar får sin kraft av känslor, vilket är ganska kul. Och så förstås olika klasser, präglade av rollpersonens bakgrund. Människor som togs som husdjur blir Beasts, de som blev misshandlade och brutaliserade blev Ogres, och så finns det Darklings som är smygiga och Fairest som är snyggiga. Att döma efter illustrationerna så verkar många bortbytingar ha långa armar.

Alla changelings kan även resa in i och manipulera drömmar, men det känns lite hafsigt inslängt i boken, eftersom resten av boken inte alls refererar till det kapitlet.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,626
Location
Maastricht
Vad är absolut bäst med Nya Changeling?

Och hur skulle du få din spelgrupp tänd på spelet ifall alla vore anti?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Draugen said:
Vad är absolut bäst med Nya Changeling?

Och hur skulle du få din spelgrupp tänd på spelet ifall alla vore anti?
Well, egentligen startade jag ju tråden för att säga att det som är bäst med Changeling är sökandet efter identitet och att det faktiskt känns som en älvasaga, kontraktens catches och så.

Ifall alla var anti skulle jag nog ge upp faktiskt.

Men det som inspirerade mig att kolla upp spelet var att kolla in alla seemings och courts (Jag gillar sådant) och göra en rollperson hos Bobby Magikern. Att sätta sig ner och göra något (som en rollperson) säger faktiskt ganska mycket om spelet, även om man inte kommer använda den till något.

Men det förutsätter väl också att man inte är negativt inställd från början.

Eller så kanske jag skulle visa dem vad jag skrev i den här tråden? :gremsmile:
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,626
Location
Maastricht
Ifall alla var anti skulle jag nog ge upp faktiskt.
Men det är väl lite trist att bara ge upp. Du verkar ju vilja "sälja" spelet till oss här på forumet så varför inte till en spelgrupp som kanske är lite anti, det är ju skoj att få någon annan fast för något man själv är helt uppe i ju!
 

Harlequin

Veteran
Joined
21 Jan 2007
Messages
7
Location
Lund
Kan bara hålla med om att jag tycker Changeling the Lost är bland det bästa WW har gjort. Temat och världen de bygger upp är starka och genomarbetade. Själv gillar jag att blanda gamla myter och älvamagi med den moderna världen. När jag läste grundboken fick jag en känsla av att de hade låtit sig inspireras av Neil Gaiman. (Sen upptäckte jag att det stämde när de rekommenderar honom som inspiration) Sen är jag barnsligt förtjust i Gaiman, så spelet passar mig bra.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det lilla jag läst i Changeling, så verkar det ämlans trevligt !!
Så jag är inne på din linje här Jag är även ämlans sugen påa tt testa Changeling ! Så ärd et nån grupp som vill adoptera mig, så pm:a mig !
 
Top