Hur då?anth said:Man kan nästan tro att du gjort sånt här förr ju.
Jag kan t.o.m. använda den i min Barrowmaze-kampanj med Labyrinth Lord regler.
Tackar för tipset. Har en del formulär som är alldeles för stora.Dante said:Jag hoppas förresten att ni noterat hur väldigt litet formuläret är, i kB räknat. Det beror förstås på att jag vet vad jag gör.
Har du ett formulär i enbart svart och vitt gör du så här för att hålla nere filstorleken:
Jag jobbade i Illustrator och det här enkla formuläret blev 892 kB i .ai-format.
Sen öppnade jag formuläret i Photoshop som en gråskalebild i 1200 dpi, konverteradedet till en bitmapp-bild med 50 % tröskelvärde och sparade som en TIFF med LZW-komprimering och varvad pixelordning. Formuläret är nu 528 kB.
Sen öppnade jag TIFF-bilden i Acrobat och sparade som en PDF. Slutstorlek 87 kB.
Tadaa!
(Yeah, yeah. Jag vet att ni kommer att klaga på att jag använder proffsverktyg, men såväl TIFF som PDF hanteras av många andra applikationer som finns tillgängliga mer eller mindre gratis.)
Jag tycker bara det är onödigt att inte göra saker så små som möjligt (utan att tulla på kvaliteten, förstås).Storuggla said:Ja det är väldigt praktiskt, vi har så ont om lagringsplats nu för tiden.
För mig handlar det om att kunna använda formulären på en hemsida då vill jag att dom ska vara små så det inte drar bandbred eller när jag använder min gamla laptop som inte har så mycket ram så vill jag inte ha 5-6 formulär som är 5-6 mb styck i minnet då jag kanske redan har musik eller annan skit.Dante said:Jag tycker bara det är onödigt att inte göra saker så små som möjligt (utan att tulla på kvaliteten, förstås).Storuggla said:Ja det är väldigt praktiskt, vi har så ont om lagringsplats nu för tiden.
Ja, för tusan! Hack away!Sum Caligini said:Hoppas att det var ok att hacka din PDF Dante?