Nekromanti Character Sheet till D&D B/X

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Min scanner är paj, så jag var tvungen att bygga ett eget rollformulär inför helgens Moldvay-D&D:ande.

Varsågoda!

Attachments

Storuggla

Champion
Snyggt, men kan jag komma med ett förslag? En ruta för "# monkeys seen" så man kan fylla i medan man äventyrar och ser apor.

Storuggla, ett av de andra statsen

anth

Vetefan
Man kan nästan tro att du gjort sånt här förr ju. :gremsmile:

Jag kan t.o.m. använda den i min Barrowmaze-kampanj med Labyrinth Lord regler.

Dante

Staff member
anth said:
Man kan nästan tro att du gjort sånt här förr ju. :gremsmile:

Jag kan t.o.m. använda den i min Barrowmaze-kampanj med Labyrinth Lord regler.
Hur då?

Det är ju helt fel logga.

Dante

Staff member
Tips till andra formulärmakare

Jag hoppas förresten att ni noterat hur väldigt litet formuläret är, i kB räknat. Det beror förstås på att jag vet vad jag gör.

Har du ett formulär i enbart svart och vitt gör du så här för att hålla nere filstorleken:

Jag jobbade i Illustrator och det här enkla formuläret blev 892 kB i .ai-format.

Sen öppnade jag formuläret i Photoshop som en gråskalebild i 1200 dpi, konverterade det till en bitmapp-bild med 50 % tröskelvärde och sparade som en TIFF med LZW-komprimering och varvad pixelordning. Formuläret är nu 528 kB.

Sen öppnade jag TIFF-bilden i Acrobat och sparade som en PDF. Slutstorlek 87 kB.

Tadaa!

(Yeah, yeah. Jag vet att ni kommer att klaga på att jag använder proffsverktyg, men såväl TIFF som PDF hanteras av många andra applikationer som finns tillgängliga mer eller mindre gratis.)

Storuggla

Champion
Re: Tips till andra formulärmakare

"Jag hoppas förresten att ni noterat hur väldigt litet formuläret är, i kB räknat."

Ja det är väldigt praktiskt, vi har så ont om lagringsplats nu för tiden.

Storuggla, måste köpa nya kassettband

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler

Dante said:
Jag hoppas förresten att ni noterat hur väldigt litet formuläret är, i kB räknat. Det beror förstås på att jag vet vad jag gör.

Har du ett formulär i enbart svart och vitt gör du så här för att hålla nere filstorleken:

Jag jobbade i Illustrator och det här enkla formuläret blev 892 kB i .ai-format.

Sen öppnade jag formuläret i Photoshop som en gråskalebild i 1200 dpi, konverteradedet till en bitmapp-bild med 50 % tröskelvärde och sparade som en TIFF med LZW-komprimering och varvad pixelordning. Formuläret är nu 528 kB.

Sen öppnade jag TIFF-bilden i Acrobat och sparade som en PDF. Slutstorlek 87 kB.

Tadaa!

(Yeah, yeah. Jag vet att ni kommer att klaga på att jag använder proffsverktyg, men såväl TIFF som PDF hanteras av många andra applikationer som finns tillgängliga mer eller mindre gratis.)
Tackar för tipset. Har en del formulär som är alldeles för stora.

Arfert

Facit

Elementärt, min käre Watson!

...bra jobbat, alltså.

Dante

Staff member

Storuggla said:
Jag tycker bara det är onödigt att inte göra saker så små som möjligt (utan att tulla på kvaliteten, förstås).

Bandbredd och nedladdningstider behöver man fortfarande ta hänsyn till.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler

Dante said:
Storuggla said:
Jag tycker bara det är onödigt att inte göra saker så små som möjligt (utan att tulla på kvaliteten, förstås).
För mig handlar det om att kunna använda formulären på en hemsida då vill jag att dom ska vara små så det inte drar bandbred eller när jag använder min gamla laptop som inte har så mycket ram så vill jag inte ha 5-6 formulär som är 5-6 mb styck i minnet då jag kanske redan har musik eller annan skit.

chrull

Stockholm Kartell
Eftersom du har använt långt s på flera platser så kommer jag uttala alla ord som innehåller bokstaven felaktigt.

Caligo

Swashbuckler
Re: Character Sheet till D&D B/X HACKED

Ett rollformulärhack.
Jag har lagt in en formulärfunktion så man kan fylla i karaktärsbladet i Acrobat Reader och spara (och/eller skriva ut). Tyvärr blev PDF:en 458 kb.
Hoppas att det var ok att hacka din PDF Dante?

Attachments

Dante

Staff member
Re: Character Sheet till D&D B/X HACKED

Sum Caligini said:
Hoppas att det var ok att hacka din PDF Dante?
Ja, för tusan! Hack away!

dawnrazor

Veteran
Snyggt Dante! Will use!

En liten fråga till alla: Jag skulle vilja se ett B/X/LL-blad med Lamentations of the Flame Princess style utrustnings/encumbrance-rutor.

Nån som sett det nånstans?