Nekromanti Chiffer, Semotropi och annat tåludd.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Jag har suttit och funtalerat en del på konceptet chiffer dechifrering i Mundana.
Traditionellt i Jordens historia så har tillgång till information och förmågan att frånhålla information varit av yttersta vikt i krig och inom internationella relationer. Man har då chiffrerat sin information innan man sänder den till sina allierade för att sina fiender, eller fiende spioner, inte ska kunna förstå meddelandets innebörd. Man ska inte tro att detta är någon sen uppfinning, utan även romarna i det gamla Romar riket använde sig av chiffer. Mest berömt är troligtvis det så kallade Ceasar-chiffret (också känt som alfabetssubstitutions-chiffer).

Så rent logiskt så använder sig även makthavarna i Mundana av chiffer för att hålla sin hemligheter just det, hemliga.

Men nu kommer problemet. Nämligen det som är ett mycket reellt faktum i Mundana, men som man inte tar hänsyn till på Jorden. Nämligen magin. Främst tänker jag då på Semotropin som torde kunna vara förödande för vilket chiffer som helst.
Att semotropin har förmågan att låta läsaren tyda främmande språk och alfabeten är en vida känd egenskap inom magikerkretsar. Då kan man lätt resonera att ett chiffrat meddelande är ingenting annat än samma meddelande skrivet på ett främmande språk, med ett främmande alfabete, och med den motiveringen så krävs det inte mer än två filament semotropi för att dechiffrera även det mest komplicerade av chiffer.

Mina frågor är nu dessa.
(1) Har jag gjort någon grundläggande och allvarlig miss i mitt resonemang, som gör att jag oroar mig i onödan ?
(2) Om inte, hur chiffrar de Mundanska makthavarna sin information när den skickats land och rike runt, så att man kan hålla det hemligt från de mäktiga Semotroper som varje större hov, rent logiskt, bör ha anställd ?

Ymir

Liten kantbaron
Re: Min åsikt

Magi som kan tyda främmande språk finner jag lite väl ologiskt för Eon - det har aldrig förekommit när jag spelat. Jag är även i fortsättningen kritisk inställd till det, och lär aldrig ha med Semotropi i någon större utsträckning- jag föredrar nog att undvika iaf dessa bitar av denna aspekt, om inte hela aspekten. Finns vissa aspekter som är lite väl begränsade, om man frågar mig.

Således...för mig lär det där aldrig bli något problem, känns det som.

- Ymir, tycker till.

Krille

Super Moderator
"Så rent logiskt så använder sig även makthavarna i Mundana av chiffer för att hålla sin hemligheter just det, hemliga."

Jupp. Jag skrev en lång artikel om kryptologi i Mundana i Codex. I den framgår att chiffersystemen i Mundana faktiskt är rätt långt bortom vanliga substitutionschiffer, utan för det mesta är polymorfa.

"Då kan man lätt resonera att ett chiffrat meddelande är ingenting annat än samma meddelande skrivet på ett främmande språk, med ett främmande alfabete, och med den motiveringen så krävs det inte mer än två filament semotropi för att dechiffrera även det mest komplicerade av chiffer."

Nja. Språk är ett sätt att kombinera olika symboler till en sats som har en innebörd, på så sätt att språket kodar ett koncept till en sats. Chiffer är ett sätt att gömma satsen, det vill säga att förstöra satsen på ett sådant sätt att det kan återhämtas om man har rätt nyckel.

Det är så att säga tre lager på varandra: det första, tanken konceptet eller intentionen, är innebörden som man vill förmedla. Det andra lagret, det talade eller skrivna språket, är innebörden kodad som en sats. Det tredje lagret, kryptot, är satsen kodat till ett chiffer. Semotropi rör i första hand skarven mellan lager ett och lager två.

Chiffret i sig, dvs övergången från lager två till lager tre, har till skillnad från semotropin inte någon betydelse, innebörd eller koncept kodat. Det är bara en algoritm för att förvanska tecknen så att innehållet inte går att läsa om man inte har en motsatt algoritm och en nyckel. Det är alltså inget språk, och därmed finns det en rätt stor konceptuell skillnad mellan att knäcka chiffer och att förstå språk. Du behöver inte ens kunna språket för att knäcka chiffret (även om det hjälper).

Så nej, jag tror inte att du behöver oroa dig.

Men däremot så är ju semotropi teckenmagi. Kan man inte om man är relativt flitig hitta på en ny effekt som har förmågan att lösa chiffret? Eftersom magiker inte är vanliga och semotropiker är ännu mer ovanliga så är det nog inte så många som känner till det faktumet. Kanske har thalaskierna magiker som har sådana funktioner i sitt led men knappast några andra. Därför kan man nu göra det hela mer intressant om man skulle känna för att ha med det i sitt äventyr. Varför i h*lvete vet thalaskierna allt som vi hittar på? Kanske finns det en spion osv osv...

Det kan vara rätt intressant ändå att ha med den stilen eftersom, som Ymir sa, semotropi inte är särskilt stor. Den används av demonotropiker men är vanligtvis mest en biaspekt till den huvudaspekt som man använder sig av.

Krille

Super Moderator
"Kan man inte om man är relativt flitig hitta på en ny effekt som har förmågan att lösa chiffret?"

Gör det om du tycker att din kampanj behöver en. Effekter är saker som ligger på regelnivå snarare än på kampanjvärldsnivå. Du kan införa en effekt som spränger en borg också, om du vill.

Jag behöver ingen sådan effekt just nu, däremot kan det vara bra att föreslå det till andra. Grottrollet Naug (fräckaste trollet helt klart) verkade vilja hålla på med chiffer så kan ju vara bra om han känner till det. jag själv tror dock att han fattade det själv och ville mest uppmärksamma oss andra. Inte sant, Naug?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Stämmer rätt bra.

jag själv tror dock att han fattade det själv och ville mest uppmärksamma oss andra. Inte sant, Naug?

Det stämmer rätt bra.
Dessutom så ville jag ha nya synvinklar på min idé, eftersom 1 person aldrig kan se alla brister i ett argument, och då är det trevligt med andra synvinklar. /images/icons/smile.gif