entomophobiac
Low Prep High Play
Införskaffade precis det här spelet. Har länge funderat på att köpa det, men prislappen ($39.95) har avskräckt mig. Men så hade de rea, och jag kunde plötsligt inte låta bli längre.
Till att börja med är boken helt enorm; c:a 350 sidor och dessutom hårdpärm och med ett väldigt snyggt omslag. (Origins Nominee för bästa bild, faktiskt.) Detta gör att första intrycket bara av att hålla i boken är väldigt gott. Sedan börjar man bläddra...
...och upptäcker till att börja med att upplägget är ganska så värdelöst. Introduktionskapitlet är en kort berättelse och övergår sedan i en paragraf om vad rollspel är och plötsligt regler för hur man slår tärningar. Logik, någon?
Regelsystemet är ett kaotiskt sådant, med både typ av tärning och antal tärningar för varje egenskap. Du kan exempelvis ha 3d6 eller 2d10 som värde i en egenskap. Slår man sedan så tar man den högsta siffran, och om man slår maximum så fortsätter man slå till dess det inte längre är maximum, etc.
Det är dock ett antal saker som är intressanta. Alla RP är "Talented" som spelet kallar det och får därför magipoäng och "Techniques" (=spells) från början. Alla är trollkarlar, med andra ord. Finns också något som kallas för ett Token som man kan spela under strid för att avbryta en motståndare. Du får använda ett Token varje stridsrunda, så dina handlingar kan väga ganska tungt nästan när som helst i striden. Tänk dig att skjuta ned en anstormande fiende innan han hinner sticka din kamrat med sin värja - trots att det inte ens är din tur.
Finns också en uppsjö raser, som jag dock överlåter till hemsidan att beskriva (www.misguidedgames.com) istället för att slösa på er dyrbara tid om ni inte ens bryr er
Så världen.
Spelets beskrivning lyder "A dieselpunk fantasy role-playing game". Majoriteten av den meningen känner ni igen, men åtminstone jag hoppade till av glädje när jag såg termen "dieselpunk" kombinerat med bokens omslag. Världen är en intressant historia som blandar hej-villt av fantasy och modern historik och levererar en soppa av pulp, efterkrigskänsla, rasism och en hel del annat.
I stort går det ut på att det först var en tidsålder av djup förståelse som följdes av en mardrömsålder där skuggorna vaknade till liv och förstörde majoriteten av Drömmarens skapelse i form av kunskap och upplysthet. (Drömmaren är den som skapat världen.)
Folken splittrades av svek, hat och rädsla till olika hörn av världen - en av dem flydde till och med ut till havs för att där förvandlas till de undervattenlevande Zheol-Jhe. Det släkte som till sist krossade mardrömmarna gjorde det på bekostnad av all sin respekt för omvärlden. De lurade in mardrömmarna i bergsvalv där de la sig i bakhåll för dem. Sedan dess har de flesta av dem stannat i bergvalven, eftersom de minns att de inte fick någon hjälp av övriga raser.
Hur som helst är det viktigaste av allt en ö i världen som kallas Krace. Till att börja med regerades Krace av ödmjuka alver, men efter ett tag tog diktatorer över och landet försattes i svår misär. Efter en viss tid så gjorde dock slavarna uppror, och lyckades till och med ta över landet. De satte en alv på tronen, och det blev det enda landet där magiker och poeter sågs på med blida ögon. Tyvärr skulle det inte vara så allt för länge, för i norr - i den alviska övärlden Lysirial - rustades det för krig.
Kriget som till sist bryter ut mellan Lysirial och Krace är förödande och varar i många år. Teknologin gör raska framsteg när luftskepp, radioapparater och kulvapen ser sin guldålder, men den negativa och rent rasistiska bild som präglar alverna än idag präntas också in i världens gemensamma undermedvetna.
När man gestaltar sina RP så är det efter detta stora krigs slut, då resterna av övärlden Lysirial står i ruiner, hemsökt av demoner och onda andar. Krace ska byggas upp, alverna vill rentvå sig (förutom ett fåtal som fortfarande anser sig vara mäktigare än övriga) och så vidare...
...resten får ni luska ut själva. Eller läsa i era egna böcker
Till att börja med är boken helt enorm; c:a 350 sidor och dessutom hårdpärm och med ett väldigt snyggt omslag. (Origins Nominee för bästa bild, faktiskt.) Detta gör att första intrycket bara av att hålla i boken är väldigt gott. Sedan börjar man bläddra...
...och upptäcker till att börja med att upplägget är ganska så värdelöst. Introduktionskapitlet är en kort berättelse och övergår sedan i en paragraf om vad rollspel är och plötsligt regler för hur man slår tärningar. Logik, någon?
Regelsystemet är ett kaotiskt sådant, med både typ av tärning och antal tärningar för varje egenskap. Du kan exempelvis ha 3d6 eller 2d10 som värde i en egenskap. Slår man sedan så tar man den högsta siffran, och om man slår maximum så fortsätter man slå till dess det inte längre är maximum, etc.
Det är dock ett antal saker som är intressanta. Alla RP är "Talented" som spelet kallar det och får därför magipoäng och "Techniques" (=spells) från början. Alla är trollkarlar, med andra ord. Finns också något som kallas för ett Token som man kan spela under strid för att avbryta en motståndare. Du får använda ett Token varje stridsrunda, så dina handlingar kan väga ganska tungt nästan när som helst i striden. Tänk dig att skjuta ned en anstormande fiende innan han hinner sticka din kamrat med sin värja - trots att det inte ens är din tur.
Finns också en uppsjö raser, som jag dock överlåter till hemsidan att beskriva (www.misguidedgames.com) istället för att slösa på er dyrbara tid om ni inte ens bryr er
Så världen.
Spelets beskrivning lyder "A dieselpunk fantasy role-playing game". Majoriteten av den meningen känner ni igen, men åtminstone jag hoppade till av glädje när jag såg termen "dieselpunk" kombinerat med bokens omslag. Världen är en intressant historia som blandar hej-villt av fantasy och modern historik och levererar en soppa av pulp, efterkrigskänsla, rasism och en hel del annat.
I stort går det ut på att det först var en tidsålder av djup förståelse som följdes av en mardrömsålder där skuggorna vaknade till liv och förstörde majoriteten av Drömmarens skapelse i form av kunskap och upplysthet. (Drömmaren är den som skapat världen.)
Folken splittrades av svek, hat och rädsla till olika hörn av världen - en av dem flydde till och med ut till havs för att där förvandlas till de undervattenlevande Zheol-Jhe. Det släkte som till sist krossade mardrömmarna gjorde det på bekostnad av all sin respekt för omvärlden. De lurade in mardrömmarna i bergsvalv där de la sig i bakhåll för dem. Sedan dess har de flesta av dem stannat i bergvalven, eftersom de minns att de inte fick någon hjälp av övriga raser.
Hur som helst är det viktigaste av allt en ö i världen som kallas Krace. Till att börja med regerades Krace av ödmjuka alver, men efter ett tag tog diktatorer över och landet försattes i svår misär. Efter en viss tid så gjorde dock slavarna uppror, och lyckades till och med ta över landet. De satte en alv på tronen, och det blev det enda landet där magiker och poeter sågs på med blida ögon. Tyvärr skulle det inte vara så allt för länge, för i norr - i den alviska övärlden Lysirial - rustades det för krig.
Kriget som till sist bryter ut mellan Lysirial och Krace är förödande och varar i många år. Teknologin gör raska framsteg när luftskepp, radioapparater och kulvapen ser sin guldålder, men den negativa och rent rasistiska bild som präglar alverna än idag präntas också in i världens gemensamma undermedvetna.
När man gestaltar sina RP så är det efter detta stora krigs slut, då resterna av övärlden Lysirial står i ruiner, hemsökt av demoner och onda andar. Krace ska byggas upp, alverna vill rentvå sig (förutom ett fåtal som fortfarande anser sig vara mäktigare än övriga) och så vidare...
...resten får ni luska ut själva. Eller läsa i era egna böcker