Nekromanti Chock- vilket grymt spel!

Nässe

Myrmidon
Är upp hos mina föräldrar och rotar bland mina gamla rollspel- hittade Chock som jag som åttaåring fick i julklapp, läste med möda och spelledde för min äldre bror och hans kompisar. Det enda jag mindes var att alla monster krävde typ en viss grej för att bli dödade, vilket känns lite tjatigt i längden. men nu läser jag det och det är ju ett asgrymt spel!

Skitsnyggt! Råinspirerande illustrationer, en kool fågel som pratar med en och skitråa seristrippar. Så jävla grymt nybörjarspel- jag blir skitsugen på att spela det nu också...

Minns en tabell på sidan 50 som jag aldrig fattade som barn, och jag brukade hoppa över det uppslaget när jag läste reglerna- nu 24 år senare fattar jag vad där står, och det var ju inte så svårt, eller ens så viktigt faktiskt.

Skitbra enkla SL-tips för skräck, asbra introhäfte, enkla bra regler. Bra skräckregler, bättre än CoCs... Kul med Vägen. Fan, det här spelet rockar ju!

Någon som vet om det var en direktöversättning av Chill med bilder och allt eller om äventyrsspel bidrog med något?

Någon mer som fick Chock som "sitt" spel att spelleda i gruppen?

/ Nils, nostalgisk (nu hittade jag Wastelands- grymt)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Har hört mycket bra om Chock men faktiskt aldrig spelat själv. Ska dock helt klart skaffas och läsas vid tillfälle; även om hela grejen med en massa icke ihophörande skräckvarelser (mumier och vampyrer och fan och hans moster) egentligen får det att krypa i mig (inte på det bra sättet) så älskar jag tanken på att olika monster kräver olika taktik etc...

Nässe

Myrmidon
Ja, jag tänkte faktiskt på ditt entimmars actionspel när jag spanade i det nu, lite av samma grej- spelet är väldigt tydligt uppbyggt kring varelserna som man slåss mot. Först ta reda på hur man bekämpar dem, skaffa detta, göra sig av med dem, väldigt tydlig äventyrssekvens egentligen. Vad jag minns funkade det ganska bra. Jag spelledde en hel hög äventyr bara genom att plocka varelser och snurra ihop någon slags konspiration...

Men det är ju såklart ett barn av sin tid. Jag mindes bara inte att det var så jävla... nybörjarvänligt i sin design, så snyggt och fräckt och inbjudande, massa små asspännande historier överallt.

(Har förresten följt ditt råd och beställt Tatters, idag faktiskt- blir förhoppningsvis av i höst!)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nässe said:
Ja, jag tänkte faktiskt på ditt entimmars actionspel när jag spanade i det nu, lite av samma grej- spelet är väldigt tydligt uppbyggt kring varelserna som man slåss mot. Först ta reda på hur man bekämpar dem, skaffa detta, göra sig av med dem, väldigt tydlig äventyrssekvens egentligen. Vad jag minns funkade det ganska bra. Jag spelledde en hel hög äventyr bara genom att plocka varelser och snurra ihop någon slags konspiration...
För att göra en Niklas73: Det är väldigt mycket så, typ, som Midnatt är tänkt att fungera. Massor av spelledarhjälp, och problemlösande vad gäller att spöa monstren. Med skillnaden då att SL också aktivt hjälps att bygga en kampanj snarare än bara enskilda äventyr...

Vimes

Sillkung
krank said:
För att göra en Niklas73: Det är väldigt mycket så, typ, som Midnatt är tänkt att fungera. Massor av spelledarhjälp, och problemlösande vad gäller att spöa monstren. Med skillnaden då att SL också aktivt hjälps att bygga en kampanj snarare än bara enskilda äventyr...
Gör klart Midnatt, krank.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Vad jag minns byggde väl Chock på det gamla StarAce konfliktsystemet som jag minns som allt annat än enkelt (grundegenskaper mellan 28 och 80, en stooor tabell man konsulterar vid varje attack). Är det smidigt egentligen? Jag minns att Chock då det kom aldrig fångade våra spelgrupper som Mutant eller Dod. Men kanske berodde det på att det var en hel del alfahannar som lirade och inte var så in e på det ockulta. Och ärligt talat fanns väldigt lite ockult inspiration 1984. Dracula någon? Och då inte Bram Stroker nota bene.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Någon som vet om det var en direktöversättning av Chill med bilder och allt eller om äventyrsspel bidrog med något?
De flesta av illustrationerna var väl av Nils Gulliksson, så de bör ju Äventyrsspel ha bidragit med själva.

-----------

Chock var otroligt charmigt. Det jag gillar mest såhär i efterhand är att det fanns regler för andra saker än att slåss, till exempel om man kan övertyga någon skeptiker att tro på spöken, och om man kan lugna djur som blivit skrämda av monster. Det känns ganska moderna på något sätt. Handlingstabeller gör det däremot inte, även om den faktiskt var väldigt lätt att använda, och väldigt tillgänglig då den fanns på baksidan av båda regelböckerna.

/tobias