LJSLarsson
Hero
Hej. Jag undrar ifall någon vet var man kan få tag i de där gamla rollspelshybrid-böckerna, "choose your own adventure" som de kallades på engelska?
Om du vill ha en fysisk bok får du nog leta på tradera eller något antikvariat, eftersom sådana böcker inte är riktigt lika vanliga som de var på 80-talet.Hej. Jag undrar ifall någon vet var man kan få tag i de där gamla rollspelshybrid-böckerna, "choose your own adventure" som de kallades på engelska?
Det inlägget har jag inte läst tidigare. Det var en intressant genomgång, tack för den. (Synd bara att den inte inkluderade Caverns of the Snowwitch som jag tycker är den coolaste.) Fast du utlovar en fortsättning. När kommer den?Rising said:...och har recenserat ett par sådana böcker, här på forumet, vilket eventuellt kan vara av intresse om du vill ha tips på vilka böcker det är bäst att införskaffa)
Den går att klara. Precis som du säger så finns det överallt i rymden en massa jeppar som berättar koder åt en, och när man skall göra det slutgiltiga rymdhoppet så gäller det att kombinera två stycken sådana koder som man fått, och hoppas att man valt de rätta.Hörrö Rising. Varför sågar du min favorit "Rymdskeppet Traveller?
Mera allvarligt, gick den att klara i svensköversättnig? Man skulle addera siffror för att avgöra vilken sida man skulle läsa när man gjorde hyperrymdshoppet. Men jag lyckades aldrig klara den och undrar om det inte var nåt tryckfel i den eller nåt?
Meh! Nu glömde jag ju det viktigaste (och mest förvirrande): En del Fighting Fantasy-böcker är nämligen skrivna av Steve Jackson från US (Swamp of the Scorpion King bl.a). Så båda Stevarna har skrivit FF-böcker.Nej; och det här är oerhört förvirrande. Steve Jackson Games (GURPS, Munchkin, Illuminati, osv) är från USA, men Fighting Fantasy-böckerna skrevs av en helt annan Steve Jackson - från UKKollade på Sf-bokhandels sortiment och såg att de hade gamla böcker (som jag rentav spelat några stycken), bland annat skrivna av en Steve Jackson. Är detta samma Steve Jackson som i Steve Jackson Games - GURPS fader - eller en annan farbror?
Jag spoilermärker det, för säkerhets skull:Vart skulle man få de rätta siffrorna?
Sure: När de första sju böckerna skrevs så hade man inga som helst anspråk på att böckerna skulle utspela sig i samma värld eller ens några tankar på hur denna värld skulle se ut i övrigt (förutom ett par referenser mellan böckerna; det finns bland annat ett troll i boken Tjuvarnas Stad som omnämns i Fasornas Labyrint; och Fasornas Labyrint i sig omnämns i boken Island of the Lizard King) Det dröjde till tidningen Warlock kom ut, innan man ritade en karta över landet Allansia på vilken man placerade in de olika äventyrsplatserna. Man var dock klok nog att låta landet vara större än kartan, så att man skulle ha plats att införa nya platser på kartan, allteftersom man publicerade nya böcker.tydligen utspelar sig en del FF-böcker i samma värld. Titan kallas den visst. Nån som vet mer?
Dessutom så släpptes det ett rollspel i mitten av 80-talet som utspelades i Titan och som använde FFs regler. Jag vet inte ifall det var bra eller kasst men jag har i alla fall en monsterbok till spelet, Out of the Pit, och den är störtcool, komplett med ett antal helsides färgillustrationer från FF-böckerna.Rising said:Sure: När de första sju böckerna skrevs så hade man inga som helst anspråk på att böckerna skulle utspela sig i samma värld eller ens några tankar på hur denna värld skulle se ut i övrigt (förutom ett par referenser mellan böckerna; det finns bland annat ett troll i boken Tjuvarnas Stad som omnämns i Fasornas Labyrint; och Fasornas Labyrint i sig omnämns i boken Island of the Lizard King) Det dröjde till tidningen Warlock kom ut, innan man ritade en karta över landet Allansia på vilken man placerade in de olika äventyrsplatserna. Man var dock klok nog att låta landet vara större än kartan, så att man skulle ha plats att införa nya platser på kartan, allteftersom man publicerade nya böcker.tydligen utspelar sig en del FF-böcker i samma värld. Titan kallas den visst. Nån som vet mer?
Det dröjde till senare innan man bestämde att världen som helhet skulle heta Titan, och att kontinenten Allansia skulle vara en av tre olika kontinenter, jämte Old World (där landet Kakhabad ligger; i vilket Sorecery!-böckerna utspelar sig) och Khul.
I min mening så var det dock ett dåligt initiativ att börja detta världsbyggande, för de senare böckerna kan upplevas som väldigt desperata i sin jakt på att visa så många monster och varelser från de tidigare böckerna som möjligt, samt att de gör detta på väldigt fantasilösa sätt. Dessutom så märks det ju väldigt tydligt att det inte finns någon genomtänkt världsbyggarvision bakom skapelsen, till skillnad från verkligt genomtänkta världar, såsom Magnamund (från Ensamma Vargen) och Orb (från Tigerns Väg).
Jag hittade en webbsida som har en walkthrough (visserligen på engelska, men jag gissar att paragrafnumrerna är desamma): Så att du kan få nöjet att klara spelet till slut, nu efter alla år.Det stämmer förstås vad gäller siffrorna. Skönt att fått det ur världen, för det har legat och gnagt sen jag var 11.