Nekromanti Choose your own adventure-böcker?

LJSLarsson

Hero
Hej. Jag undrar ifall någon vet var man kan få tag i de där gamla rollspelshybrid-böckerna, "choose your own adventure" som de kallades på engelska?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Hej. Jag undrar ifall någon vet var man kan få tag i de där gamla rollspelshybrid-böckerna, "choose your own adventure" som de kallades på engelska?
Om du vill ha en fysisk bok får du nog leta på tradera eller något antikvariat, eftersom sådana böcker inte är riktigt lika vanliga som de var på 80-talet.

Det finns däremot undantag. Mongoose publishing har tydligen gett ut en nyutgåva av Flight from the Dark, som du kan se här. Och om du nöjer dig med att spela äventyren, utan att använda dig av en riktig bok tillverkad av riktiga träd, kan du spela det äventyret, och flera andra, på den här sidan.

/tobias

Rising

Vila i frid
En del gamla solospel finns också att ladda ner på Home of the underdogs. länk

Man får dock stå ut med att läsa dem i pdf-form; det är inte lika läckert som på projectaon där de är html-sidor med länkar.

Jag vill ändå passa på att rekommendera "Way of the Tiger" ("Tigerns Väg" här i Sverige); som med böckerna Hämnaren, Förgöraren osv. berättar en märklig historia om en skuggkrigare i en fantasyvärld. Skitahäftiga!

---

När det gäller bokserien Fighting Fantasy (med titlar såsom "Häxmästaren i Röda Berget", "Fördömda Skogen", "Farornas Labyrint" och "Tjuvarnas Stad" här i Sverige) så gavs de faktiskt ut i nyutgåva för inte många år sedan, och bör inte vara omöjliga att få tag på i spelbutiker. Jag köpte en bibba sådana böcker på S/F-bokhandeln. (och har recenserat ett par sådana böcker, här på forumet, vilket eventuellt kan vara av intresse om du vill ha tips på vilka böcker det är bäst att införskaffa)

Dimfrost

Special Circumstances
De finns fortfarande i tryck, åtminstone vissa av dem. Jag köpte Creature of Havoc för något år sedan (men den blev stående i hyllan, ska titta på den någon gång) och den finns kvar på adlibris.

Ond bråd död

Swashbuckler
Hörrö Rising. Varför sågar du min favorit "Rymdskeppet Traveller? :gremfrown:

Mera allvarligt, gick den att klara i svensköversättnig? Man skulle addera siffror för att avgöra vilken sida man skulle läsa när man gjorde hyperrymdshoppet. Men jag lyckades aldrig klara den och undrar om det inte var nåt tryckfel i den eller nåt?

I vilket fall var den det första solospel jag spelade och vi (för vi spelade den tillsammans) gav olika namn till alla besättningsmän och sånt. Extrem inlevelse!

Organ

Out of time, out of mind
Rising said:
...och har recenserat ett par sådana böcker, här på forumet, vilket eventuellt kan vara av intresse om du vill ha tips på vilka böcker det är bäst att införskaffa)
Det inlägget har jag inte läst tidigare. Det var en intressant genomgång, tack för den. (Synd bara att den inte inkluderade Caverns of the Snowwitch som jag tycker är den coolaste.) Fast du utlovar en fortsättning. När kommer den?

/Anders

LJSLarsson

Hero
Tack för hjälpen allihop. :gremsmile:

Har några fler frågor. Är det "soloäventyr" som är den korrekta termen på svenska, eller kallas de något annat?

Kollade på Sf-bokhandels sortiment och såg att de hade gamla böcker (som jag rentav spelat några stycken), bland annat skrivna av en Steve Jackson. Är detta samma Steve Jackson som i Steve Jackson Games - GURPS fader - eller en annan farbror?

Rising

Vila i frid
Hörrö Rising. Varför sågar du min favorit "Rymdskeppet Traveller?

Mera allvarligt, gick den att klara i svensköversättnig? Man skulle addera siffror för att avgöra vilken sida man skulle läsa när man gjorde hyperrymdshoppet. Men jag lyckades aldrig klara den och undrar om det inte var nåt tryckfel i den eller nåt?
Den går att klara. Precis som du säger så finns det överallt i rymden en massa jeppar som berättar koder åt en, och när man skall göra det slutgiltiga rymdhoppet så gäller det att kombinera två stycken sådana koder som man fått, och hoppas att man valt de rätta.

Min största kritik mot Rymdskeppet Traveller är att de två koder som man skall kombinera, är från två av de tråkigaste passagerna i spelet. Det betyder att den rätta vägen genom solospelet är en av de minst dramatiska och underhållande man kan ta. En annan tråkig sak med Rymdskeppet Traveller är att den använder sig av "dumpning" i väldigt stor skala: Så fort man väljer fel väg genom äventyret så dumpas man väldigt ofta i en och samma looser-fåra genom handlingen (det är särskilt en isplanet som man tröttnar väldigt snabbt på). Jag tycker att en stor behållning av solospel är att utforska dem och upptäcka nya saker, alltså att även avvika från den rätta vägen och se vad som händer utanför den; men det är alltså väldigt tråkigt i Rymdskeppet Traveller eftersom man så ofta slussas vidare i en och samma dumpfåra så fort man gör något fel.

Sedan så utmärker sig Rymdskeppet Traveller (såväl som Fördömda Skogen) av att passagerna man faktiskt besöker är väldigt korthuggna, simpla och trista. Det häftigaste mötet i min mening är ett reptilfolk som kräver att få borda ens skepp och som vill scanna ens datorer för att få information om ens vapensystem. Går man med på det så får man veta att man kommer drabbas av en stark minusmodifikation om man någon gång i framtiden skulle kriga mot reptilfolket. Det gör en väldigt nervös och osäker. Så man tänker "fuck det; jag går tillbaka och ser om det inte finns något bättre sätt att hantera den här encountern"; men det gör det inte. Det är en riktig pest eller kolera-encounter, och det slår mig att det framkallar oerhört starka obehagskänslor hos läsaren att låta denne anteckna att han kommer lida av en stark minusmodifikation om han någonsin skulle möta reptilfolket i rymdstrid längre fram.

(Givetvis är inte denna encounter med i det rätta spåret genom boken; eftersom den rätta vägen är skittråkig)

Rising

Vila i frid
Kollade på Sf-bokhandels sortiment och såg att de hade gamla böcker (som jag rentav spelat några stycken), bland annat skrivna av en Steve Jackson. Är detta samma Steve Jackson som i Steve Jackson Games - GURPS fader - eller en annan farbror?
Nej; och det här är oerhört förvirrande. Steve Jackson Games (GURPS, Munchkin, Illuminati, osv) är från USA, men Fighting Fantasy-böckerna skrevs av en helt annan Steve Jackson - från UK
Meh! Nu glömde jag ju det viktigaste (och mest förvirrande): En del Fighting Fantasy-böcker är nämligen skrivna av Steve Jackson från US (Swamp of the Scorpion King bl.a). Så båda Stevarna har skrivit FF-böcker.

Det är väldigt förvirrande, som sagt.

Edit: Hupp! Råkade ändra det här inlägget istället för att svara på det. Så kan det gå. Jag sade nog inget viktigt från början i alla fall.

Rising

Vila i frid
Vart skulle man få de rätta siffrorna?
Jag spoilermärker det, för säkerhets skull:

Den ena av de rätta koderna får man på planeten där det är barnen som är mogna och intellektuella, medan de vuxna är omogna och fåniga.

Den andra rätta koden får man i en rätt flummig labyrintsekvens; som jag vill minnas var en datorsimulation där man vandrade på olikfärgade vägar genom rymden. Den är rätt irriterande och man tröttnar lätt som läsare och väljer gärna att kliva av vägen för att avsluta experimentet; men om man biter ihop och mappar fram rätt väg så får man den andra koden man behöver.

Åtminstone vill jag minnas att det var dessa två koder som var de korrekta. Jag kommer ihåg att jag skrev upp alla koder i hela boken på en lapp och kombinerade dem alla, en efter en, tills jag hittade rätt kombination och sålunda arbetade mig "bakåt" tills jag hade mappat fram den korrekta vägen.

Ond bråd död

Swashbuckler
tack, ska kolla upp det under julen när jag har tillgång till boken. Håller dock med om att det var trista ställen att hitta koden på.

Här fanns förresten en artikel om ämnet:

Rise and fall of the bookgames

Orkade inte läsa så mycket men tydligen utspelar sig en del FF-böcker i samma värld. Titan kallas den visst. Nån som vet mer?

Rising

Vila i frid
tydligen utspelar sig en del FF-böcker i samma värld. Titan kallas den visst. Nån som vet mer?
Sure: När de första sju böckerna skrevs så hade man inga som helst anspråk på att böckerna skulle utspela sig i samma värld eller ens några tankar på hur denna värld skulle se ut i övrigt (förutom ett par referenser mellan böckerna; det finns bland annat ett troll i boken Tjuvarnas Stad som omnämns i Fasornas Labyrint; och Fasornas Labyrint i sig omnämns i boken Island of the Lizard King) Det dröjde till tidningen Warlock kom ut, innan man ritade en karta över landet Allansia på vilken man placerade in de olika äventyrsplatserna. Man var dock klok nog att låta landet vara större än kartan, så att man skulle ha plats att införa nya platser på kartan, allteftersom man publicerade nya böcker.

Det dröjde till senare innan man bestämde att världen som helhet skulle heta Titan, och att kontinenten Allansia skulle vara en av tre olika kontinenter, jämte Old World (där landet Kakhabad ligger; i vilket Sorecery!-böckerna utspelar sig) och Khul.

I min mening så var det dock ett dåligt initiativ att börja detta världsbyggande, för de senare böckerna kan upplevas som väldigt desperata i sin jakt på att visa så många monster och varelser från de tidigare böckerna som möjligt, samt att de gör detta på väldigt fantasilösa sätt. Dessutom så märks det ju väldigt tydligt att det inte finns någon genomtänkt världsbyggarvision bakom skapelsen, till skillnad från verkligt genomtänkta världar, såsom Magnamund (från Ensamma Vargen) och Orb (från Tigerns Väg).

Organ

Out of time, out of mind
Rising said:
tydligen utspelar sig en del FF-böcker i samma värld. Titan kallas den visst. Nån som vet mer?
Sure: När de första sju böckerna skrevs så hade man inga som helst anspråk på att böckerna skulle utspela sig i samma värld eller ens några tankar på hur denna värld skulle se ut i övrigt (förutom ett par referenser mellan böckerna; det finns bland annat ett troll i boken Tjuvarnas Stad som omnämns i Fasornas Labyrint; och Fasornas Labyrint i sig omnämns i boken Island of the Lizard King) Det dröjde till tidningen Warlock kom ut, innan man ritade en karta över landet Allansia på vilken man placerade in de olika äventyrsplatserna. Man var dock klok nog att låta landet vara större än kartan, så att man skulle ha plats att införa nya platser på kartan, allteftersom man publicerade nya böcker.

Det dröjde till senare innan man bestämde att världen som helhet skulle heta Titan, och att kontinenten Allansia skulle vara en av tre olika kontinenter, jämte Old World (där landet Kakhabad ligger; i vilket Sorecery!-böckerna utspelar sig) och Khul.

I min mening så var det dock ett dåligt initiativ att börja detta världsbyggande, för de senare böckerna kan upplevas som väldigt desperata i sin jakt på att visa så många monster och varelser från de tidigare böckerna som möjligt, samt att de gör detta på väldigt fantasilösa sätt. Dessutom så märks det ju väldigt tydligt att det inte finns någon genomtänkt världsbyggarvision bakom skapelsen, till skillnad från verkligt genomtänkta världar, såsom Magnamund (från Ensamma Vargen) och Orb (från Tigerns Väg).
Dessutom så släpptes det ett rollspel i mitten av 80-talet som utspelades i Titan och som använde FFs regler. Jag vet inte ifall det var bra eller kasst men jag har i alla fall en monsterbok till spelet, Out of the Pit, och den är störtcool, komplett med ett antal helsides färgillustrationer från FF-böckerna.

/Anders

CapnZapp

Myrmidon
Världsboken heter mycket riktigt Titan (och monsterboken Out of the Pit).

Att världen följer äventyren istället för tvärtom tycker jag bara är charmigt.

Kan tillägga att redaktören för dessa böcker (eftersom Steve och Ian vare sig orkade eller behövde sammanställa informationen själva) heter Marc Gascoigne.

Samme man som senare blev chef över Black Industries, under senare delen av utgivningen av Warhammer Fantasy Roleplay 2nd Edition.

Warhammer (och Black Industries) ägd/ägdes av Games Workshop, som ju grundades av Steve och Ian. Att bägge världar till stor del illustrerades av samma illustratörer ökar ju känslan av samhörighet än mer!

Och ja, Steve här är den brittiske Steve Jackson, och jo, det blev en smula förvirrande när den amerikanske Steve Jackson (han med GURPS, Pyramid etc) skrev Scorpion Swamp:

Eftersom alla Fighting Fantasy böcker "presenteras" av Steve & Ian oavsett vem som egentligen skrev boken, blir det i detta fallet

Scorpion Swamp, presented by Ian Livingstone and Steve Jackson, by Steve Jackson :gremsmile:

CapnZapp

Myrmidon
Kan också tillägga att Orb-författarna (Tigerns Väg) skrev en Fighting Fantasy bok.

Således kan man på världskartan hitta ett undanskuffat rike bakom en ogenomtränglig bergskedja där riket från Sword of the Samurai återfinns.

Och här kan jag väl hålla med om det blev lite väl mycket ihophafsad Ereb Altor känsla...

I övrigt tycker jag som sagt världen är "charmig". Det är ju också så att de första böckerna alla var skrivna av Steve & Ian, så känslan håller faktiskt ihop mycket bättre än exempelvis Forgotten Realms (ett annat exempel på en "frankenworld")...

Rising

Vila i frid
Det stämmer förstås vad gäller siffrorna. Skönt att fått det ur världen, för det har legat och gnagt sen jag var 11.
Jag hittade en webbsida som har en walkthrough (visserligen på engelska, men jag gissar att paragrafnumrerna är desamma): Så att du kan få nöjet att klara spelet till slut, nu efter alla år.

Nu när jag läste den där walkthrun så kom jag på flera anledningar extra till att jag tycker Traveller är en så svag del i FF-serien; Särskilt för att den fuskar så mycket: Om man landar på den grå planeten med den giftiga atmosfären så får man möjligheten att åka till Jolsen-3; men det får man inte om man bara skulle åka förbi den grå planeten. Det är fuskigt som fan.

Samt förstås att walkthrun (= den optimala vägen genom solospelet) är väldigt trist, där man tjänar på att bara swoosha förbi en massa planeter.

Edit: Glömde webbsidan! (HURR DURR DERP DERP) Här är den: http://www.yosemite-sam.net/Solutions/StarshipTraveller.htm

Ond bråd död

Swashbuckler
Tackar!

Antagligen lyckades jag aldrig klara boken pga att man gärna undvek att besöka den giftiga planet. Lite fult faktiskt.

Jag har förståelse för att folk inte gillar boken så värst, men den var mitt första bokspel och Sci-fi är så grymt mycket coolare än fantasy. När man är så ung är ju de mest uttjatade tropes häftiga. Att slåss mot en robot på en arena var det coolaste jag varit med om då. :gremsmile: