Nekromanti Chris Pramas överger d20?

Storuggla

Champion
Chris Pramas, ett namn jag antar att ni som postar i detta forum känner igen, säger följande:
Here's the thing though: d20 products are a really hard sell these days unless you are WotC. The days when it made real business sense to attach games to the d20 logo are over.
Hela tråden med inlägget i sitt sammanhang finns här.

Stämmer detta? Är det slut på spel där förlagen ger ut sina gamla alster fast med en lista med klasser och feats fastklistrat i slutet av boken? Måste spelskapare faktiskt nu skapa spel, och inte bara rapa upp en setting och sedan leecha på någon annans regler?

Storuggla, har ingen hatt med siffror

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Chris Pramas är feg

Pramas är feg, och gnäller en massa över d20, och har gått ut hårt med sin nya strategi för Freeport: systemlöst.

Med andra ord, han säger det han vill att vi ska tycka och tro, för att hans strategi gick ut på att WotC skulle släppa D&D4e detta halvår, och därmed dra in d20-licensen, och därmed skulle all försäljning av d20-prylar tanka.

Detta hände inte, trots Pramas ivriga gliringar och förhoppningar om detta i olika trådar på EN World.

Samtidigt är det väl få som vet så mycket om det där som Pramas. Eftersom han säljer d20-prylar. Så hans ord väger tungt.

Så totalbilden blir: lyssna inte för mycket på Pramas, han vill alltid sälja sina egna prylar och hans strategi är grundad på att D&D4e skulle komma ut typ nu, och därför trodde han att d20 skulle gå åt skogen. Samtidigt har han helt rätt i att det inte säljer alls lika mycket som förut, och att det idag kan vara bättre att inte ha d20-loggan på en bok.

Men vad jag tycker att han missar är att det förutsätter att man inte köper hierarkin: WotC gör D&D och om du gör d20, ska du sikta på att göra sånt som verkligen saknas i D&D-floran. Green Ronin vill hellre göra sånt som WotC redan gör, och då blir det helt riktigt meningslöst att slänga på loggan.

Men, eftersom jag aldrig gett ut nått d20 alls, och Pramas byggt ett helt företag på det, som nu även gör annat och som tydligen överlever, så ska du ta mina kommentarer med en ännu större nypa salt.

What do I know, helt enkelt?

/Magnus

Hunk

Hero
Nu har jag inte orkat läsa Pramas senaste inlägg (däremot har jag läst en hel del av hans tidigare inlägg), men jag vågar ändå uttala mig... D20 har varit rätt dött sedan 2004. Samtliga D20-förlag har kass omsättning och de enda som kan sägas ha fått en starkare roll sedan 2003 är Goodman Games med sin Dungeon Crawl Classicslinje och här talar vi om upplagor som ofta ligger på 700-1000 ex, d.v.s. betydligt under svenska rollspel som Noir, DoD, Western, Eon och Mutant. Ett tydligt tecken är att tre av de förlag som tidigare gav ut mest till D20, Mongoose, White Wolf och Green Ronin, är på väg ifrån eller redan har lämnat D20-marknaden.

Det finns ytterst få exempel på framgångrika separata spel med D20-loggan som kommit ut - Star Wars är det enda exemplet som jag kan komma på och då är det utgivet av branschens största förlag och en av de absolut starkaste licenser som finns (dessutom har det inte varit överdrivet framgångsrikt). Att D20-systemet skulle ta över spelmarknaden och kunkurrera ut andra system, som vissa av systemets belackare hävdade för fem år sedan, har visat sig vara rent skitprat. Att ge ut gamla alster med D20-loggan har knappt förekommit de senaste fem åren. Det enda exemplet från den senaste tiden som jag kan komma på är Delta Green.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Chris Pramas är feg

att WotC skulle släppa D&D4e detta halvår, och därmed dra in d20-licensen
Varför sätts det likhetstecken mellan dessa två händelser?

/Anders

Hunk

Hero

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------
att WotC skulle släppa D&D4e detta halvår, och därmed dra in d20-licensen
--------------------------------------------------------------------------------

Varför sätts det likhetstecken mellan dessa två händelser?
D20-licensen kan förvisso dras in oavsett nytt regelsystem, men OGL går ej att dra in. Det är alltså först när en 4:e utgåva kommer som det hela kan leda till praktiska problem, eftersom Wizards kan strunta i att släppa en ny SRD och få förlag vill ge ut produkter till ett obsolet regelsystem (ett av de få "obsoleta" spel som jag faktiskt tror att det skulle gå att ge ut nya produkter till som skulle sälja hyfsat bra är AD&D 1E).

Arfert

Facit
har hört från olika butiksinnehavare att d20 inte säljer speciellt bra längre, om det inte är Wizards egna grejer (med några undantag)... så det kan nog stämma.

Hunk

Hero

Disclamer:
Jag har inga statistiska underlag, så jag svamlar mest.

Varför just AD&D 1E?
För att det är oerhört många världen över (givetvis främst i USA) som fortfarande spelar gamla AD&D. Dessa är oftast 40+ och har hyggligt gott om cash. De har förvisso redan en tämligen stor samling med gamla moduler, men dessa har de ofta hunnit spela (åtminstone de som är användbara) och därmed finns en efterfrågan på nyproducerat material. Jag tror att snubbarna som hänger på Dragonsfoot bara är toppen på ett gigantiskt isberg av "gamla stofiler" som fortfarande lirar AD&D tillsammans med gamla polare eller med sina barn. Jag har själv stött på ett antal potentiella kunder i min butik som frenetiskt letar efter AD&D-material eller riktiga 25 millimetersminiatyrer. De är inte intresserade av nyare rollspel, men brukar i alla fall lämna butiken med ett ex av Pegasus Magazine och ett tärningsset.

AD&D 1E är helt enkelt mycket coolare (jag menar däremot inte att det är bättre) än samtliga moderna rollspel jag har sett eller spelat.

Arfert

Facit

tror du har en poäng faktiskt... och att till och med en nyutgåva av AD&D1 (med lagom nostalgisk design) skulle sälja bättre än mycket annat...

...och som du säger, det är inget BRA spel egentligen, men har kvalitéer som många nya spel saknar.

Hunk

Hero
AD&D

tror du har en poäng faktiskt... och att till och med en nyutgåva av AD&D1 (med lagom nostalgisk design) skulle sälja bättre än mycket annat...
Jag tror att en nyutgåva av AD&D med en mycket varsam regelrevision och äkta old-schooldesign skulle kunna sälja igenom en upplaga på minst 25 000 ex. Alltså defintivt tillräckligt mycket för att alla världens rollspelsförlag utom ett skulle satsa på det. Problemet är att just det förlaget är de som är rättighetsinnehavare till varumärket och att de knappast vill skapa förvirring kring D&D-varumärket samt inte vill släppa ett spel som direkt skulle kannibalisera på deras bäst säljande spelsystem. Så någon nyutgåva lär aldrig ske (möjligen skulle man kunna tänka sig en snordyr jubileumsutgåva i begränsad upplaga).

olaberg

Hero
Re: AD&D

Som varande en av dessa stofiler Hunken nämner, vill jag bara ge honom rätt. Ett av problemen med d20-D&D är att klassiskt D&D är ett annat spel.

I d20 ligger fokus mycket på figurbyggande. Klassiskt D&D, med sina arketypiska och stela figurer, skulle mycket väl därför kallas tråkigt, MEN eftersom figurklasserna är så stela, så hamnar fokus på själva spelet, med sina inbyggda mål: mer gp, magi och ep. Och att spela så är helt enkelt väldigt roligt. I all enkelhet.

Jag tror precis som Hunk på att en varsam revision skulle kunna sälja. Fansen på Dragonsfoot har i förekommande fall gjort just detta, genom att säga sig bygga på SRD:erna (fast i själva verket skita i mycket d20-igt). OSRIC, Basic Fantasy... det finns ett par nyutgivna regelsystem som har behållningen av de klassiska systemen, fast med dessas inkonsistenser bortslipade.

Kanske är kruxet att d20-D&D är ett slags tabletop-world-of-warcraft. Megamäktiga figurer (jaha du gör... 30 t6 i skada :eek:)

Men klassiskt D&D är lika skoj nu som då.

EDIT: OSRIC är inte någon varsam revision, utan 1ed.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Att sälja D&D

Jag tror precis som Hunk på att en varsam revision skulle kunna sälja.
Absolut. Cirka en eller två magnituder mindre av vad D&D3e med d20-motorn säljer, om man extrapolerar från de siffror som Osric, Castles&Crusades, Hackmaster och så vidare kommer upp i.

Det finns en marknad för Old School gaming, en marknad som slår de flesta andra system på fingrarna. I jämförelse med D&D3e, är dock alla småpotatis.

Förresten, klassiskt D&D går att uppnå med D&D3e också; använd Core Rules, så är man i stort sett där. :gremlaugh:

Ungefär som förut alltså; använd Core Rules, skit i Unearthed Arcana och alla tilläggsregler i Dragon, så kan det funka.

/M

olaberg

Hero
Re: Att sälja D&D

Det stämmer. Men nu gällde det vad andra än WOTC kunde komma upp till. Och där står det klart: att slå WOTC på deras egen planhalva går inte. Vilken planhalva ska en då välja? Oavsett vilken så blir det en marginell företeelse jämfört med WOTC (om en inte lyckas pricka väldigt rätt).

Gammel-D&D (dit nog Dungeon Crawl Classics får räknas) är en planhalva som fungerar. Tillräckligt skiljt från WOTC för att kunna utgöra en egen kategori.

(Och nej, core rules är _inte_ old school).

Arfert

Facit
Re: Att sälja D&D

agreed... feats och skills och allt sånt där modernt har inget med oldschool att göra! AD&D var det FÄRDIGHETSLÖSA systemet!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Förutom ...

... de där "färdigheterna" man fick om man körde med yrken eller vad det nu var. :gremlaugh:

/M

Storuggla

Champion
Re: Förutom ...

"de där "färdigheterna" man fick om man körde med yrken eller vad det nu var"

Men det var ju inte färdigheter, det var ju proficiencies! Milsvida skillnad. Tror jag.

Storuggla, väl?

Arfert

Facit

och att man fick en klase förmågor som var likadana för alla i samma klass, som Hide in shadows...

olaberg

Hero

Non weapon proficiencies är moderna påfund från 80-talet.

Weapon proficiencies är också nymodigheter: I grundreglerna angavs vilka slags magiska vapen och pansar som de olika klasserna kunde använda. I en senare intervju sade Gary Gygax att det var _underförstått: att samma begränsningar/tillåtelser även gäller ickemagiska vapen och pansar. Fast det skrevs aldrig rätt ut i reglerna.

Äh, vid närmare eftertanke är även Hide in shadows en nymodighet. Kom i och med att klassen Tjuv infördes, i supplement I (Greyhawk). År efter grundreglerna. Hit die annat än t6? Nymodighet! OLIKA skada för olika vapen? Modernt bjäfs!

Dessutom ska man bo i en skokartong på motorvägen!