Nekromanti Chronopia är inte über!

Gordeg

Hero
Den kritik Chronopia-världen har fått genom åren har handlat mycket om maxad spelvärlden är. Va? Efter att ha spelat i Ereb blev jag lättad när Chronopia kom. Chronopia är befriat från de absurt höga FV som kunde förekomma i Ereb. En mästare i en magikerorden ligger på 26-27 i sina bästa FV och besvärjelser. Det är mindre än vad Vicotnik (hur stavas han?) har i sitt vänstra lillfinger. Ok för att han är urgammal men han har ändå samlat på sig alldeles för många tusen xp.

De som är mäktiga i Chronopia har någon sorts organisation med mycket folk omkring sig, ingen blir så tuff att han/hon kan stå för sig själv.

Naturligtvis kan man som spelare känna att en viss spelvärld inte passar ens smak, men det är väl inte unikt för Chronopia?

Jag kan stå ut med stora axelskydd och en stad som behöver en mindre nation för sin försörjning. De superlativ som förekommer i yrkesbeskrivningarna grundar sig inte på yrkets färdigheter och förmågor. Varför man beskrivit alla yrken som om de vore bäst i världen trots att de inte är det - kan nog bara författarna svara på, men som spelare kan man enkelt konstatera att yrkesförmågorna inte är lika feta som i Ereb. Så det jag undrar är: Vari ligger überfaktorn?

Gordeg

Rising

Vila i frid
Chronopia är befriat från de absurt höga FV som kunde förekomma i Ereb.
Kanske världen, men inte rollpersonerna. Det gick ju mycket snabbare att bli överfet i Chronopia än i Expert, så som jag kommer ihåg det. Men alltså, en siffra på en SLP-egenskap är ändå enkel att ändra om den inte passar en, men den enorma überstämning som råder i Chronopia är svårare att lyfta bort från resten av materialet.

Fast till viss del kan jag nog hålla med dig. Jag gissar att det beror på att de som talar om "gamla DoD" ofta tänker tillbaka på en tid innan Vicotnik, och som därför kommer ihåg helt andra delar än de du pekar på.

Eksem

Champion
Überfaktorn ligger i:

1. Tilläggsböckerna. En nyskapad rollperson som utgår från Dvärgarboken kan med diverse tatueringar och annat kal bli hur skitbra som helst. Mycket i att mina spelare köpte de tilläggsböckerna själva och hårdpluggade dem var en stor anledning till att jag tröttnade, och vi faktiskt slutade spela rollspel ö.h.t i flera år.

2. Linjär FV-höjning. Medan det med tiden blevt allt dyrare att köpa högre FV i de gamla reglerna ju högre FV man hade var en rollperson med FV 21 en verklig mästare, medan det är ganska lätt att köpa upp till sådana värden med Chronopia-reglerna. Det var också rätt billigt att köpa högre GEV med HP i Chronopia också, väl? Efter en halv kampanj satt man med trollkarlar med 21 i Eldboll och 42 PSY, eller Dvärgkrigare med FYS 20, Dubbelyxa 25 och magiska runor över hela kroppen.

Men ja, hade man inte infört linjär FV-utveckling och om man inte hade köpt några tilläggsböcker hade spelet inte varit så über, egentligen.

Kaigon

Helmgast
Chronopia och dess regler är inte särskilt bra i grunden. Det är däför man som SL får ta tag i kampanjvärlden och reglerna och göra det man vill med det.
Eller bara: Det blir inte bättre än vad man gör det till. Vilket också handlar om inställning.

Om reglerna är obalanserade, ja då behövs det en balanserad SL för att inte spelet ska bli obalanserat. Det samma gäller nog tvärtom.

Jag har (kanske som bekannt) varit SL till Chronopia i sju år. Om ni vill så kan ni döma mig för att det var det först rollspelet som jag var SL till (och egentligen enda), men jag hade spelat andra rollspel tidigare (som Viking och Neotech om jag kommer ihåg rätt).

Man kanske kan se det som mer acceptabelt att alla dessa superlativ som verkar vara Chronopias "stora problem" bara är rykten, mer eller mindre. Jag har aldrig sett det som ett problem, och jag har heller aldrig sett det som superlativ, då jag går enligt principen: Det finns alltid något som är värre/bättre/större/whatever.

Jag skulle vilja tillägga att jag personligen anser att jag själv är en balanserad SL och skapat många balanerade kampanjer. Det vill säga: Man kan balansera Chronopia om man vill!

/Zimmerman - Och vem orkar egentligen korrläsa?

Krille

Super Moderator
"Om reglerna är obalanserade, ja då behövs det en balanserad SL för att inte spelet ska bli obalanserat."

Exakt. Men diskuterar vi Chronopias regler eller dess spelledare?

Det finns ett gammalt golfarordspråk som är ungefär lika intetsägande: "det finns inget dåligt väder, det finns bara dåliga kläder". Måhända, men det hjälper inte mig om jag fryser som fan. Samma sak i rollspel: det kanske är fel på min spelledare som inte kan hantera Chronopias inbyggda obalans, men det hjälper knappast mig om jag faktiskt råkar spela med honom.

Av den anledningen hatar jag resonemang i stil med "Man kan balansera Chronopia om man vill!" Det är helt enkelt en klyscha på samma nivå som "man spelar ju rollspel för att det är kul!"

D'oh! liksom.

AEGIS PRIME

Swordsman
Jag delar din åsikt Krille i grund men, En skicklig spelledare kan få vilket rollspel bra. MEN Chronopia gör att du som SL har en massiv uppförsbacke innan du kan få rättsida på det hela. Min spelledare (Olof) har gjort ett enormt jobb i snart 2 år och skrivit åtskilliga 100-tals sidor och nu känns det spelbart.
En skicklig spelledare kan få allt bra

G

Guest

Guest
Medhåll....

Snackar man om rollspel och dess brister gällande regler eller obalans så MÅSTE man utgå från vad det står i reglerna, inte blanda in några flumhemmaregler. Typ...

MVH
Lexx - På Spellista: Melotron - Brueder

Mask_UBBT

Hero
Re: Hmm..

"Med allt det jobbet, kunde han inte lika gärna skrivit ett eget rollspel? "

Klart han hade kunnat, men varför skulle han gjort det? Fanfiction och modereringar av rollspel är faktiskt mycket enklare och, ifall man gillar konceptet i stort, mer belönande.

Lixom, jämför tolkiens verk med hur mycket tolkianska spinoffs det finns. Textmässigt har tolkiens verk undegär samma relation till fanficen som en fluglort har till en kanelbulle. Varför? För att tolkien redan gjort allt tråkigt arbete, och fanficarna får spendera sin tid på att göra det som är roligare: Förbättra och spinna vidare.

Det är nog därför man fördjupar sig i en spelvärld/whatever. Man gillar konceptet eller utförandet, egetnligen, men tycker att man har något att tillföra det. Det är en väldig skillnad från att sätta sig och skriva eget.

/Mask

Gordeg

Hero
1. Tilläggsböckerna. En nyskapad rollperson som utgår från Dvärgarboken kan med diverse tatueringar och annat kal bli hur skitbra som helst. Mycket i att mina spelare köpte de tilläggsböckerna själva och hårdpluggade dem var en stor anledning till att jag tröttnade, och vi faktiskt slutade spela rollspel ö.h.t i flera år.
Jag får hålla med om att det fanns en del grejor i modulerna som inte var balanserade. Dvärgarnas tatueringar var inte det värsta tyckte jag, det mest horribla var yrket svartsyster vars yrkesförmåga var att de var helt immuna mot magi... eller nåt sånt.

Men urflippade moduler blev ju ett problem även i Ereb. Det började bra, jag gillar tex Tjuvar och lönnmördare, Svartfolk och några andra tidiga moduler. Senare dök det upp moduler som Alver, Drakar och (trumvirvel) Hjältarnas handbok, som här och var innehöll saker som spolade ned spelbalansen i toaletten.

2. Linjär FV-höjning. Medan det med tiden blevt allt dyrare att köpa högre FV i de gamla reglerna ju högre FV man hade var en rollperson med FV 21 en verklig mästare, medan det är ganska lätt att köpa upp till sådana värden med Chronopia-reglerna.
Ja, det här är dumt. Vi var övertygade om att det var ett tryckfel att kostnaden inte ökade med högre FV - varför inkludera tabellen annars? Så vi använde samma xp-kostnad som i tidigare upplagor. Men det får väl räknas som en husregel. Jag kan tänka mig att ni som använde linjär kostnad fick problem med spelbalansen. Men bland SLP är skyhöga värden ganska ovanligt, vilket inte riktigt rimmar med den linjära kostnaden. Kan det ha varit ett tryckfel i alla fall?

Gordeg

Gordeg

Hero
Naturligtvis är det själva spelet man tittar på, annars kan man vifta undan vilka absurditeter som helst med att säga "det där använder inte jag".

Ganska många säger att spelvärlden är überfet, men när man kommer till konkreta exempel är det dåliga regler man pekar på. Vilket naturligtvis inte är bra det heller, men det är ändå inte samma sak. Tycker jag.

Gordeg (börjar kanske låta som en äcklig fanboy?)

Krille

Super Moderator
"Ganska många säger att spelvärlden är überfet, men när man kommer till konkreta exempel är det dåliga regler man pekar på."

Jag har för det mesta pekat på språket, det vill säga inte själva reglerna, utan texten. Och det kan man heller inte vifta undan med "det använder inte jag, för reglerna säger annorlunda". I så fall är det en inkonsekvens mellan regler och miljön som reglerna försöker simulera.

En hel del av det som superlativerna i texten beskriver är också saker som inte låter sig beskrivas i DoDs regler: jag har till exempel aldrig sett färdighetsvärde som ett mått på mäktighet (se George W Bush som ett bra exempel på låg FV men stor makt) eller ondska (samma exempel), och det är framförallt de sakerna som jag reagerar på när det gäller superlativiseringen av Chronopia.

Sen misstänker jag att det är olika referensramar också. Jag misstänker att det är lättare att anse att Chronopia är über om man har en mer jordnära referensram. Käkar man Eberron, Warhammer och Doom till frukost så är förmodligen Chronopia bara en munsbit.

Dimfrost

Special Circumstances
Hjältar och deras handbok [OT]

Senare dök det upp moduler som Alver, Drakar och (trumvirvel) Hjältarnas handbok, som här och var innehöll saker som spolade ned spelbalansen i toaletten.
Jag har aldrig förstått varför folk klagar på att Hjältarnas hanbbok sabbar spelbalansen. Det är ju meningen! Boken är till för de som vill ha verkliga hjältar, som tävlar med Elric och grabbarna i mäktighet. Om man inte tycker tabeller och maffiga specialförmågor var häftigt (och tro mig, vi älskade det där när boken kom ut) så behöver man ju inte använda den. Idag tycker jag den ända behållningen är Ackegårds bilder, men det är ju en smaksak. Klaga inte på något som fyller sitt syfte.

/Dimfrost

Gordeg

Hero
Re: Hjältar och deras handbok [OT]

Jag har aldrig förstått varför folk klagar på att Hjältarnas hanbbok sabbar spelbalansen. Det är ju meningen! Boken är till för de som vill ha verkliga hjältar, som tävlar med Elric och grabbarna i mäktighet.
Jag kanske gled från ämnet lite när jag började prata om spelbalans. Må så vara att Hjältarnas handbok fyller ett syfte för de som vill använda den.

Hursomhelst så hjälper du mig med att föra fram min poäng dvs att Chronopia, trots vissa andra brister, inte är så übermaxat som man får höra och läsa om och om igen. Det vanligaste är att jämföra med Ereb, som alltså inte skulle vara lika överdrivet.

Jag har kanske lagt fram det här på fel sätt. Jag borde kanske bara ha skrivit "Hjältarnas handbok. I rest my case".

Gordeg

Gaidal

Veteran
Hur är era SL?

Nåra tankar:

Har SL nått o säja till om när ni gör era karaktärer? Problemet som vi hade när vi testade Chronopia var att allt som stod i böckerna va tillåtet att göra för vem som helst. Vem som helst kunde t.ex köpa Gondoliska stridshandskar (+4 styrka om ja inte minns fel) från början!

Ett exempel, hur ovanliga är Dimalver? Denna extremt mäktiga ras borde inte vara tillåten för vilken spelare som helst. Ju mäktigare nått är dessto mer extraordinärt är det. Så tänk om Chronopia världen består av 10 miljoner humanoida varelser (skjuter blint här..) hur många är då Dimalver? Väldigt få iallafall.

Detta är också ett utav bristerna med Chronopia , det finns inge SL data som säjer nånting om nånting. Och vad hände med feodalismen? Excisterar inte detta begrepp? Min idé om ett roligt rollspel är att oberopa vår egen medeltid och föra in en del fantasy element, t.ex magi, övernaturliga varelser osv. Fast i lagom mått.

Jag har tillsammans med mina vänner byggt upp en spelvärd som påminner väldigt mycke om medeltida europa , magi är något mystiskt som endast ett få utvalda kan utöva (krävs SL's medgivande, med detta kommer ansvar och makt) och där världen är främst befolkad utav människor. Om man vill göra en alv, dvärg eller hob får man i samråd med SL förklara varför man vill göra just en sån ras.
Denna värld är också väldigt klassinriktad, så som europa var under medeltiden.

Jag personligen har inget övers till Chronopia , jag tycker att världen är alldeles för utopisk för att vara rolig att spela i, det blir en form utav powergaming. Men missförstå mig inte, folk får gärna spela det, men när det finns alternativ som finns att köpa nu (t.ex Eon och DoD6 (inte testat DoD6 men det verkar bättre än Chronopia)) förstår jag inte varför. :gremgrin:

Rising

Vila i frid
Re: Hur är era SL?

Problemet som vi hade när vi testade Chronopia var att allt som stod i böckerna va tillåtet att göra för vem som helst.
Jag tycker att det är bra när det inte finns några regelhinder ivägen för det spelarna vill göra, men i vanlig ordning så kräver jag som SL förstås att rollpersonerna är någorlunda vettigt utformade.

Ett exempel, hur ovanliga är Dimalver?
De blir ju inte så bra som rollpersoner, eftersom de kostar så förbannat mycket att vara. Det gör att de inte blir i närheten av lika bra som den dimalv som finns med i boken som spelledarperson. RP-dimalver blir lite som insekter (typ drönare, soldater, osv); de kan vara jättebra på några få utvalda grundegenskaper, och usla på resten. Det är inte alls så som dimalverna är beskrivna i boken, så jag tycker att de är uselt genomförda. Jag tog bort dem för att de är töntiga och felkonstruerade, inte för att de skulle ha varit för bra.

Ju mäktigare nått är dessto mer extraordinärt är det.
Öh, va? Det mäktiga lever ju i välmåga och blir därför mångtaligare, medan det omäktiga får svårigheter och dör ut. I vår värld finns det exempelvis många människor och skalbaggar; för vi är så extremt välanpasssade. Det finns å andra sidan få dronter, för de var sugiga.

Min idé om ett roligt rollspel är att oberopa vår egen medeltid och föra in en del fantasy element, t.ex magi, övernaturliga varelser osv.
Vad tråkigt. Har du aldrig spelat S/F? Skräckrollspel? Deckaräventyr? Piratröj? Western?

Ska allt handla om medeltiden? Nja, du får ha vilka åsikter du vill, förstås, men du kan inte påstå att Chronopia har vilselett dig, för de försöker inte ens vara ett historiskt rollspel.

Jag personligen har inget övers till Chronopia , jag tycker att världen är alldeles för utopisk för att vara rolig att spela i
Utopisk? Det betyder ju att det är något bra. Chronopia är ju så nedgånget, farligt, korrumperat, hänsynslöst och förfallet att det påminner om en mardrömsstad snarare än något annat. Jag tror du menar att världen är överdriven. Det är den. (det är förresten precis vad jag personligen gillar med den)

när det finns alternativ som finns att köpa nu (t.ex Eon och DoD6 (inte testat DoD6 men det verkar bättre än Chronopia)) förstår jag inte varför
Det är väl just för att det finns tusen miljarder rollspel som passar till den typen av äventyr man kan skriva till DoD6 och Eon (även om man kan tycka att de är bättre än alla de andra), men det finns knappt något annat rollspel som passar till den speciella typ av äventyr som man kan skriva till Chronopia. Det är unikt, personligt, inspirerande, och lite förtrollande på det där magiska sättet; det som överskrider förnuftets gränser...

Man kan säga att dess storhet är att det inte passar in i dina tillrättalagda mallar om hur ett rollspel ska vara; lite medeltid + magi och mytologiska varelser.

Men det är bra att det finns spel för dig också. Hoppas det går bra med spelvärlden som du och dina vänner bygger!

/Rising

Evil Peter

Hero
En mästare i en magikerorden ligger på 26-27 i sina bästa FV och besvärjelser. Det är mindre än vad Vicotnik (hur stavas han?) har i sitt vänstra lillfinger. Ok för att han är urgammal men han har ändå samlat på sig alldeles för många tusen xp.

De som är mäktiga i Chronopia har någon sorts organisation med mycket folk omkring sig, ingen blir så tuff att han/hon kan stå för sig själv.
Detta måste jag tyvärr kalla extremt snedvridet. Vicotnik är inte en vanlig mästermagiker. Han är en varelse från tiden innan gudarna dödade alla varelser och började om på nytt. Han är alltså äldre än alla levande varelser i Ereb Altor (kanske bortsett från eventuella demoner och gudar som befinner sig där). Han har dessutom ett helt land under sitt styre så han klarar sig sannerligen inte ensam.

Jag är inte någon Chronopia-expert men om vi tar Kejsaren i staden som motexempel. Jag vet inte om det finns några värden på honom men har för mig att det står att han är otroligt mäktig och han kan ju uppenbarligen manipulera själva tiden, något som vida överstiger den makt Vicotnik har. Kejsaren har också ett mycket mindre garde än hela det Nidland som Vicotnik har så uppenbarligen är Kejsaren och hans hejdukar mäktigare som kan stå mer ensamma.

Lägger man dessutom till det som skrivits i tråden om hur man gör rollpersoner bra med tilläggsböcker och färdighetsutveckling tycker jag nog att Chronopia är mer über överlag än de äldre versionerna av DoD, dvs om man använder sig av alla regler. Det behöver ju dock inte vara något fel med det utan det är ju bara att köra på om man gillar det. Gör man inte det kan man ju modifiera spelet men det var väl kanske inte det vi pratade om. :gremsmile:

Evil Peter

Hero

Öh, va? Det mäktiga lever ju i välmåga och blir därför mångtaligare, medan det omäktiga får svårigheter och dör ut. I vår värld finns det exempelvis många människor och skalbaggar; för vi är så extremt välanpasssade. Det finns å andra sidan få dronter, för de var sugiga.
Du skriver själv att Chronopia inte försöker efterlikna vår medeltid, och inte vår värld öht för den delen, så den logiken behöver inte stämma (och gör nog heller inte det). Människans styrka i fantasy brukar ofta att hon är flexibel och många i antal. Det sistnämnda måste innebära att hon förökar sig lättast av alla eftersom hon är oftast fler numerärt även i områden där det finns andra raser som är bättre lämpade att överleva. En ras blir inte dominerande om den inte har någon möjlighet att nyttja sin överlägsenhet till att öka numerärt jämfört med andra raser. Med magi, gudar, andra naturlagar och annat jox i världen känns det överflödigt att ens börja ge exempel på saker som kan skapa denna situation där Dimalverna, och andra mäktiga saker, inte kommer i större antal. En av tjusningarna med fantasy är ju att man inte på något sätt behöver följa vår världs lagar.

Rising

Vila i frid

En av tjusningarna med fantasy är ju att man inte på något sätt behöver följa vår världs lagar.
Jag håller med, särskilt i den typen av sagofantasy som Chronopia är (Chronopia är ju ingen trovärdig dockskåpsvärld, utan en symbolisk dylik). Jag ville bara peka på att dimalver kan få vara vanliga om man nu vill det, även om de är mäktiga.

Eksem

Champion
Re: Hjältar och deras handbok [OT]

Fast Hjältarnas Handbok hade ju som enda syfte att sabba spelbalansen, till skillnad från t.ex. Alver eller Tjuvar, så jag tycker nog ändå inte riktigt att den räknas. Och jag håller med om att "problemet" fanns redan i extraböckerna till versionen innan (DoD -91, vilket alltså INTE bör jämställas med Ereb), men riktigt extremt blev det först i Chronopia (med Hjältarnas Handbok som undantag, alltså).

Det var också mer maxat spelvärldsmässigt och inte bara regelmässigt i Chronopias tilläggsböcker. Det saknades dock huvudsakligen i grunboken.

Chronopia är i vilket fall rätt så über, faktiskt. Det behöver inte vara dåligt, men det blev rätt dåligt genomfört. Det finns dock potential i spelet.