Nekromanti Chronopia. (Glöm inte Wongoser)

slanfan

Hero
Ytterst kort bakgrund: Jag tänkte spelleda lite Chronopia, för att provocera! (och för att det är kul)
Nu till frågan: Jag gissar att "folk" har spelat/läst Chronopia. Vad är i era/dina ögon viktigt i den settingen? Vad får jag inte missa? Nämn något du gillar...

(Gillar du ingenting så kan du nämna EN sak du inte gillar)

Edit: ett H.

RasmusL

Champion
Jag tycker det är viktigt att inte missa känslan av hur splittrad i anarki staden är och hur många mäktiga aktörer som arbetar med att främja sina diffusa agendor på olika nivåer. Jag nämner några specifika områden jag gillar. Alla kanske inte kan få plats i plotten men jag skulle inte vilja vara utan åtminstone ett omnämnande eller gästspel från:

*De odöda legionerna från demonstaden.
*Liliths (Var det Lilith?) monster som tränger upp från berget Silvertopps rötter.
*Dvärgarna och deras kedjekraft.
*De hängivna och det faktum att världen kring Chronopia håller på att sväljas hel av deras heliga korståg (dubbelagenter med prickar intatuerade under tungan bakom varje hörn, fanatiska korgossar, tortyr, Klyftan och kalkylerande tempelmästare).
*Kontrasten mellan de storskaliga maktkamperna mellan hela faktioner, konkurrensen inom dessa samt den ensamme förruttnelsemagiker som kämpar för sitt eget lilla "paradis" av tre bakgator i närheten av resarnas träsk.

RasmusL

Champion
En svårighet med staden tyckter jag är att lyckas spela i den utan att den går sönder allt för mycket. Så proppfull den är med galet mäktiga galningar, arméer och folk som hatar varandra är det lätt hänt att spelarnas handlingar drar igång en kedjereaktion utan nödbroms som ödelägger hela skiten (vilket iofs kanske skulle vara en kul kampanj). Jag minns inte om något sådant tas upp i fiktionen men det känns för mig naturligt att det skulle finnas ett styrande råd med representanter från de store maktfaktionerna som gemensamt ser till att staden inte tappar allt för mycket stabilitet. Det blir ett ganska stort råd (alvhusen, Ishäxan, ljusalverna, klosterordnarna, handelshusen, dvärgklaner, fria kompanier, arenan, resarna, wongoserna, magikerordnarna, de Hängivna, demonfurstarna, högländarna, gatugängen, chronomager, kejsargardet, the list goes on) men kanske något som skulle kunna vara intressant att gestalta i ett spel på lite högre power-nivå?
Stadens labilitet är samtidifgt intressant då varje steg spelarna tar på gatan kan innebäda livsfara i form av demoner, magi, förrymda monster, likbjörnar, gatugäng, etc.

...och koppor!

Botulf

Hero
Zeppelinare som man kan svinga sig emellan och de söt-korkade goblinerna. Annars är Demonstaden för mig en stor feature.

För mig ligger Chronopia i känsla någonstans mellan Conan, De Tre Musketörerna och Terry Pratchet. Med en stor släng Warhammer givetvis.

Men det centrala temat, även det kanske inte är nödvändigtvis det man måste fokusera på, är upptakten till den kommande världskriget med de hängivna mot kejsaren och alla andra. Domedagsstämningen inför den kommande 6:e Konfluxen.

slanfan

Hero
Ah, den klassiska "Jag borde ha kollat runt en aning" känslan innfinner sig. Tack för trådarna.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
slanfan said:
Vad är i era/dina ögon viktigt i den settingen? Vad får jag inte missa? Nämn något du gillar...
Viktigast? Huuu, alldeles för stor fråga för mig. Vad jag gillar (förutom wongoserna som tagit sig in i rubriken) är … Tempelbacken? Var det så området hette där templen trängdes med varandra? Så sjukt awesome ställe.

Jag kopplar ihop den med ett gäng batshit crazy munkar i nåt Conan-äventyr (serietidningen då) där de sydde igen sina munnar för att kunna hålla sina tysthetslöften och grejer. Stenhårt liksom. Och inte alls relevant för tråden. :gremsmile:

Jocke

Man med skägg
Att staden känns oändlig, åt alla håll. Uppåt kommer man till adliga alver som bor i höga torn med broar mallan vanandra, nedåt finns det först dvärgar och sen demoner (som bor i en pentagramformad stad). Kulturellt finns alla raser, religioner och särintressen representerade i staden. Tidsmagierkan är ett mäktigit gäng som kan representera chronopia frammåt och bakot i tiden etc. Och så bubblar och skjuder staden av liv likt en myrstack någon petat i med en pinne.

Botulf

Hero
slanfan:

Aha! Du tänkte köra på BoL i Chronopia. Bra val. Har själv gått i tankarna på att göra det om jag någon gång får tummen ur. Intressant med bakgrundsalternativen för raserna på bloggen. Dom snor jag kanske :gremsmile:

Hade du tänkt knåpa ihop unika Career´s för världen eller köra rakt av på grundboken(BOL´s alltså)?

slanfan

Hero
Jag tänkte använda BoL careers och chronopiska yrken. Använda listade färdigheter som "det du är bra på". Det blir friformigt och kul (hoppas jag). Det jag faktiskt kommer skriva är massor med Boons och Flaws.

Raserna kommer bli obligatoriska som första career, och man kan givetvis lägga alla 4 på sin ras om man vill vara en riktig chronopisk cliché.

Det är gratis!