Nekromanti Chtulhu Dark - Occupation die

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Satt och läste igenom Cthulhu Dark reglerna igen och funderar lite över hur yrkestärningen fungerar. Om något är inom mänsklig förmåga så slår man en Human-die, och om något är inom den yrkesmässiga förmågan så slår man en Occupation-die. Jag tog detta tidigare som att man lade till Occupation-die till Human-die, men så är det nog inte så ofta tänker jag. Om jag tex vill reparera en bil så ligger det ju inte inom Human-die men inom en Occupation-die om jag är bilmekaniker? Om jag däremot är psykolog och vill slå för att avgöra om någon ljuger så borde jag kunna se det inom både Human och Occupation-dices, alltså får man slå båda?

Eller är det inom Human-die att göra allt som är mänskligt även om det inte ingår i yrket?

Nässe

Myrmidon
Det sistnämnda, så har vi tolkat det.

Alltså, bortser vi från magi och sånt har man alltid 1tärning. Och är det inom ens yrke slår man 2 tärningar.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Det var min första tolkning också men blev lite osäker när jag läste nu.

Otroligt intressant regelverk förövrigt. Har ju läst det tidigare, men nu när de två A4 sidorna förklaras i detalj i Cthulhu Dark Zero så blir det ännu bättre.

Tre solar

Hero
Min bilmekaniker är människa, alltså är det inom mänsklig förmåga att reparera en bil. Så har jag tolkat det.

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Tre solar;n248036 said:
Min bilmekaniker är människa, alltså är det inom mänsklig förmåga att reparera en bil. Så har jag tolkat det.
Jag tolkar det också som att det är inom mänsklig förmåga att fixa en bil (en tärning), är du dessutom bilmekaniker får du en andra tärning. Annars är andra tärningen helt meningslös.