Nekromanti Cinneach?

Demolas

Veteran
På stridskonsten Su´nai Conornin [sid.294] står det så här:

Moment: Carwelan, Cinneach, Niamh.

Men vad vad är Cinneach?
Är det ett vapen som finns i Alv eller Krigarens väg tillbehören?

Martin Eriksson

Veteran
Cinneach är ett svärd med samma data som carwelan, har dock bara en egg istället för två som ett carwelan. Det finns med i krigarens väg och alver.

Svärdet skapades av smeden cinneach av learams klan eftersom att learam var trötta på att få höra att de plagierade thism när de tillverkade carwelansvärd. Man borde alltså finna cinneach-svärd nästan uteslutande hos learam.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Kiyona Nentari och svärd

Konstigt är då bara att Kiyona Nentari T'un Learama bär Carwelan /images/icons/laugh.gif

WHaLe

Hero
Re: Kiyona Nentari och svärd

Inte speciellt... Det finns många carwelan i omlopp och de kommer att fortsätta att gå i arv i någon generation till, tack vare skickligt learamsmide.. Vi får dock se vad framtiden har att visa.. :gremwink:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Kiyona Nentari och estetik

i]Inte speciellt... Det finns många carwelan i omlopp och de kommer att fortsätta att gå i arv i någon generation till, tack vare skickligt learamsmide.. [/i]

Eller så insåg Kiyonas spelare att Carwelan helt enkelt är mycket SNYGGARE än vad ett Cinneach är och vilket medför att Kiyona endast kan bli estetisk med ett Carwelan /images/icons/grin.gif

Fast du har troligtvis rätt....

Darkly Noom

Veteran
Om man läser mellan raderna så kan man även få ett intryck av att det finns hos hen'ea oxå... Kolla hisoriken så får du se...

Bolts of fire vill kill even the biggest fof kings...

//Darkly

Master Pelle

Warrior
Re: Kiyona Nentari och estetik

Jag tror att anledning Kiyona använder carwelan för att de är nämligen lättare att kunna bära den på ryggen. Cinneach anser vara den lättades svärd än carwelan men då måste man slås lite speciel sätt än carwelan och den kan nog inte riktig bära på ryggen och därför bruka man har på en vid sidan. Men cinneach är väldig effektiv att använda bakvändning fäktning teknik för att den svärden har bara en egg och den är ochså format så att man kan använda den tekniken.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
diskussion = mitt fel

Nej, mitt förra inlägg var bara för att jag inte kunde hålla mig att visa min avsmak för dom fula cinneach /images/icons/grin.gif'

Om vi ska vara realistiska ett tag så tror jag faktiskt att WHaLe i ovanstående inlägg är den som har rätt. Man har som alv ganska lite kontroll över vilka vapen man har tillgång till så som dom enda tillgängliga vapnena är dom som finns i släkten. Alltså bär troligtvis Kiyona ett Carwelan för det var det som pappan hennes (eller mamman hennes, eller hennes mentor) tränade henne med.

Jag tror det bestämt är mitt fel att vi sitter och talar Kiyona Nentaris svärdspreferens. Den är ungefär lika fånigt som att sätta sig ner och seriöst debattera huruvida dom där kalsongerna som stack ut under Frank Zappas skjorta på hans sista konsert i berlin var rosa och vitprickiga eller om dom var rosa och gulprickiga.

Kort sagt, det är trivialt och fullständigt ointressant.

Master Pelle

Warrior
Re: diskussion = mitt fel

Jag tror du har rätt. Alviska svärdar är nämligen väldig dyra så att därför att det gå genom generationer men måster säga till att svärdklinga inte gå av till exemple i min spelgrupp för länge sen att hand försöker förstöra en magisk kristall med lyfali men den gick sönder så att vi i spelgruppen börja reta honom i offlife om has svärden som gick i två bitar och kan inte laga den (för att den är gjord av alvisk glas).