Nekromanti Cirefalien och Jargien

Targon

Hero
Det står någonstans, jag tror det är i modulen Mundana, att den diplomatiska stämningen mellan det Jargiska kejsardömet och det Cirefaliska samväldet ska vara att betrakta som ljumt vänlig. Men som jag kan se situationen är det bara det Cirefaliska samväldet som i politisk och militär styrka kan balansera jargiernas maktspel i världen. Jag finner det rimligt att den diplomatiska mätaren mellan de båda rikena i stället är inställd på ömsesidig misstänksamhet, till och med fiendskap, och att det råder ett tillstånd som man skulle kunna ange som kallt krig. Åtminstone förhåller det sig så utifrån den tolkning som jag lirar. Eller hur skulle det kunna förhålla sig?

- Targon, skrivare

dream

Hero
De har ju en sak gemensamt: De ogillar båda Sabrierna... Jargierna för att de brutit sig ur Daaktron rätta lära, och Cirefalierna för att de känner att deras handel är hotad.
Dessutom så betvivlar jag att Jargien är så starkt som du verkar anse. Landet slits av inre konfliker och en sällsynt bökig byråktrati, och de flesta Jargier har nog fullt upp med att hålla ordning på det. Jag kan se flera potentiella fiender som kan leka boll med Jargierna, Cirefalierna, som du säger, Sabrierna, och inte minst länderna i väster, framför allt Muhad. Vidare har vi Ebrhon, Drunok (som ju dessutom krigat mot Jargierna, utan katastrofalt resultat), Soldierna (där stämmningen ju verkligen är hätsk).
Inget land kan invadera hela Jargien och hoppas hålla det, men att försvara sig mot dem är betydligt lättare, och man kan ju alltid, som Drunok, nagga det i kanterna på sina ställen.

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>

Big Marco

Läskig
Samväldet har stora intressen i Jargien. De finansierar tex stora delar av kejsardömet, och har också givit stora lån till Jargus. Dessutom sker en mycket stor del av Jargiens import via cirefaliska handelsmän/-hus.

Så kejsardömet och samväldet är beroende av varandra sas.

-Marco Behrmann