Nekromanti Cirefalier vs Antika Grekland

G

Guest

Guest
När jag beskriver cirefalier för spelare brukar jag alltid dra upp greker i sammanhanget men jag har aldrig riktigt tänkt på ifall det stämmer eller inte förrän nu - då jag läser om antika Grekland och romarriket på historielektionerna.
De har ju många likheter, tex:
De är ju likt Aten var - mäktoga pga sin sjöflotta och handel.
De liknar de antika grekerna till utseendet.

Ifall jag nu har rätt:
Bär cirefalierna toga?
Har de liknande arkitektur som antika Grekland (med kolonner etc.)?
Har de samma syn på samhället som grekerna - t ex demokrati; slavar; kvinnor - avelsdjur och skötare av hemmet; heder)?

Det vore ju coolt isåfall!!!

Mäster Azazel

G

Guest

Guest
Om jag inte minns fel så fanns det ett tempel på en bild i religons boken som liknade gammla grekiska ruiner. Och visst har cirfalierna kolonier men de är väldigt oberoende av modernationen melorion.

Mvh Ezzy

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Ezzy on 2000-09-12 19:08.</EM></FONT></P>

G

Guest

Guest
Inte kolonier utan såna där grekiska byggnader med höga pelare och kolonner!!!

Mäster Azazel

Ymir

Liten kantbaron
Skulle inte göra den liknelsen jag, främst kanske beroende på att jag verkligen ogillar antika grekland. Hursomhelst upplever jag snarare cirefalierna som en blandning av britter och venetianare. Gorderna för övrigt, är sibirier.

- Ymir, anser att Marek Pomian= Venedig

hatten

Swashbuckler
det finns flera likheter exempel på deras kolonier som samarbetar men ändå konkurerar låter väldigt likt greklands stats stater och sen finns det flera likheter som inte är SÅ uppenbara men som finns ändå..

Men de liknar knappast greker till utseendet om du med utseende inte menar frisyr och kläder ?
Cirfalier är väldigt vita i hudfärgen om du kommer ihåg..
Sen så finns det nog inte något som hindrar dom att bära Toga ett väldigt praktist klädes plag som kan ge ventilation om det är varmt ute och värma när det är kallt allt beronde på hur tätt den är lindad..
Sen så OM de har arkitektur som på minner om grekland vet jag inte men det verkar som det och hur vida den är Målad som grekerna gjorde eller om de kör med natur färgen på statyer och kolloner det skulle vara lustigt att få veta..

Man vet att grekerna målade sina statyer i naturtrogna färger även kolloner tror man har varit målade tyvär så har åldern gjort att de flesta statyer har tappat färgen och nu bara kan skryta med sin marmor vita färg...

Quivering

Veteran
Ja de är som grekerna men inga kopior precis, det skiljer sig en hel del oxå juh. De har togor och kolonner, japp. Man kan säga att de är den högst stående civ i den världsdelen och författarna har säkert inspirerats av Grekerna och romarna, romarna mer än grekerna skulle jag kunna påstå.

Primas Antonio

Veteran
"Bär cirefalierna toga?"
Tja, inte i Caserion eller Gordrion i alla fall. Kallt.

"Har de liknande arkitektur som antika Grekland (med kolonner etc.)?"
Jag har alltid snarare tänkt mig något åt det venetianska hållet, eftersom de har en massa kanaler i sina städer.

"Har de samma syn på samhället som grekerna - t ex demokrati; slavar; kvinnor - avelsdjur och skötare av hemmet; heder)?"
Demokrati - Var inte allmängrekiskt, utan det varierade från stadsstat till stadsstat. Observera att grekerna ansåg stadsstaten vara den absoluta formen av statsskick, medan cirefalierna saknar det. Och som svar på frågan; Vad tror du ärkefursten skulle säga om han fick reda på att hans folk blivit demokratiska?
Slavar - Ja, de använder dem i alla fall
Kvinnor - Tja, din bild av grekernas kvinnor är något förvrängd. Visserligen saknade de rättigheter, men kärlek är en ännu äldre uppfinning än demokratin :)>
Heder - Nej

Dessutom måste du tänka på att falierna har en monoteistisk religion, medan grekerna var polyteister, alltså tillbad många gudar. Sådant brukar ändra världssynen en hel del.

/Antonio, ogillar då folk försöker dra paralleller mellan Mundanas folk och de som funnits i vår värld (utom Tokon och Zhaner, det är för uppenbart).

PS. Spartanernas likheter med Kragg överskrider vida faliernas likheter med Athenarna. DS.

Ezping Orm

Hero
Nja.. jag skulle nog vilja säga att cirefalierna är ganska demokratiska.
och angående det där med tron.. flera cirefalier dyrkar faktiskt flera gudar.

Ezping Orm

hatten

Swashbuckler
Re: angående hudfärg

Ursäkta mig men om du läser i Mundana så de faktist Väldig *hmm* okeej de är ljusbruna i hyn *hmm* oki du rätt jag fel.. MEn de har mörkblå ögon eller bruna och de tycker albinon är väldigt vackra

Primas Antonio

Veteran
Varför inte paralleller!!!

Varför inte paralleller? Svaret är otroligt simpelt, för då drar vi fler paralleller. Länderna förskjuts en aning emot deras sk motsvarigheter i vår värld. Ser du exempelvis cirefalierna som greker ploppar det plötsligt upp en massa marmorbyggnader och togor överallt i samväldet. Själv måste jag säga att jag aldrig uppfattat falierna ens i närheten av greker förrän Hellerviks usla bild i religioner.

Personligen tycker jag inte en spelvärld får något egentligt eget liv så länge man baserar den på paralleller. Visst kan man märka vissa likheter inom vissa områden, men landsparalleller är förkastliga. Möjligtvis kan de vara till nytta om man inte har tid att lära sig spelvärlden.

/Antonio