Nekromanti Cirefaliska samväldets funktioner..

Kärlekscraft

Swordsman
Innan modulen Cirefalier kom ut var det lite av ett frågetecken kring hur samväldet styrdes, det pekade på att Ärkefursten av Melorion styrde över de andra två nationerna, som i sin tur styrdes av någon understyrande vasallfurste. Men-i-och-med boken kom ut så framgår det att varje nation(Melorion + Caserion + Gordrion) har ett stort råd(Ciretoz?) som in sin tur väljer en ärkefurst - alltså finns det för nuvarande 3 stycken. Men finns det någon möjlighet att ett krig kan bryta ut till exempelvis mellan Melorion och Caserion? Andra länders bortre territorium har alltid varit någon form av kolonier - inte enskilda stater - som i det här fallet håller ihop.

Vad får diasporan att hålla ihop? Tighta förbindelser mellan universiteten? handelshusen? krigsmakten? administrativa förbindelser? Vi har ju också den hårt knutna cirefaliska identiten som Cirzas utvalda folk - störst, bäst och vackrast. Men det håller det verkligen för fler än en enda nation som i verkligheten? Riskerar inte handelshusen att konkurrera mot varandra varav konflikter uppstår?
Sen har vi också fallet med befolkningssammansättningen, Caserion har i nuvarande stund 160.000 invånare - angavs som över 90% av totala befolkningen.

Men gästarbetarna som utgör 5-600.000 av Caserion räknas inte med för dom gör skitjobben medan nästan alla cirefalier är välmående medelklass. [Har på egen hand höjt befolkningen, samtidigt som gästarbetarnas antal har sjunkit och den reducerade delen ingår istället med den övriga cirefaliska befolkningen] Men trots det står det ingenting skrivet i böckerna om dessa gästarbetare, trots att de utgör majoriteten av samväldets befolkning - och verkar ha gjort det ett tag. Det verkar ju bo fler Asharier, Soldier, Västmarkier, Drunokier och Damarier i samväldet än i sina egna hemländer, hur kom de dit? Tog plötsligt en dag 100.000 Asharier sitt pick och pack och for upp till Asharien som svenskarna till Amerika på 1800-talet? Rejäl befolkningsdränering isåfall - och gästarbetarna verkar också ha bott där ett bra tag också, som det nämnts tidigare.
Och det står heller ingenting i böckerna om dessa gästarbetare, ingenting om intressanta personer & grupper. Vad har hindrat dem från att skapa egna maktfraktioner och utmana den styrande ordningen med inbördeskrig som följd? Eller en delningen av landet? Anschluss av intilliggande provinser till Asharien? Ett modern exempel vore Arabemiraten med Qatar & Dubai med sina gästarbetare, men det gäller ju i modern tid och Farao var ju tvungen att släppa sina slavar som det står om i Bibeln.

Hur styrdes förresten provinsen Asharion efter landet Nevo erövrades(som numera är Asharien)? Var det en simpel koloni eller fanns det en motsvarighet till ärkefurst som i Caserion & Melorion - om inte, varför? Var styrelseskicket ett annat?

Ymir

Liten kantbaron
Det är lite luddigt det där med ärkefurstarnas inbördes status; på sid 74 i 'Cirefalier' antyds till exempel att Tzar Balozin styr hela samväldet. Diasporan hålls givetvis ihop av Cirzatemplet, judendomen-stylee. Detta underlättas av templets starka kopplingar till den världsliga maktapparaten; kom ihåg att templet kan avsätta en ärkefurste at-will genom att exkommunicera honom, även om det nästan aldrig inträffat i praktiken. Ett annat förenande element är cirefaliernas proto-nazistiska ideologi; förbudet mot att avla barn med lägre stående raser lär till exempel naturligt hålla samman folket rent kulturellt, och minskar graden av kreolisering och balkanisering i kolonierna. Religiös + etnisk separatism är en kraftfull kombo som typ bara Kina med sitt +700 i Assimilering rått på historiskt. Med detta sagt borde det dock i Mundanas långa historia någon gång ha funnits cirefalier som 'misslyckats' hålla blodet rent och bevara kulturens särart, och faktiskt sugits upp i den lokala majoritetskulturen och försvunnit. Ett bra förslag som luftats kring sådana grupper är cirefaliska kolonisatörer i södra Danarth, som sedermera assimilerades och gav upphov till den neromenziska folkgruppen.

Man kan tänka sig lätt fantasybetonade fenomen som stärker denna cirefaliska gemenskap; eftersom de alla dyrkar Cirza ingår de alla i samma teotropiska konstruktion på andeplanet, möjligtvis undantaget Sällskapet och vapenfetischister som utvecklat en lite för fanatisk relation till Martari. Detta kan tänkas skapa undermedvetena teo-psykotropiska band cirefalier emellan som skapar en stark känsla av samhörighet och en drift att endast bonka på andra av samma ädla sinnelag och härkomst.

Vad gäller intern rivalitet cirefalier emellan; som kulturerna i Mundana är skapade framstår de lätt som monolitiska och 100% samordnade, vilket givetvis inte är så som det bör vara när man porträtterar världen runt spelbordet. Med andra ord; det borde absolut finnas cirefalier som konkurrerar, konfliktar och rentav krigar mot varandra. Men hur allvarligt kan det bli, och hur har det inte hotat hela Samväldets sammanhållning? Det är en öppen fråga, men spontant skulle jag tänka mig att cirefaliernas speciella och djupt kulturellt ingrodda föreställningar om hedersam konkurrens tenderar att se till att konflikter löses i godo eller att man söker sig till Cirzatemplet för medling innan osämjan kan bli så allvarlig att den får katastrofalt destruktiva dimensioner. Här måste något viktigt betonas: Cirefalier i utgivna moduler har i alldeles för hög grad porträtterats som skurkar i någon form. Neogames har som ambition att framöver göra en ansträngning för att nyansera cirefalierna, och försöka betona att de även kan vara respektfulla, hedersamma och välmenande människor. Detta bör man ha i åtanke när man tänker sig den cirefaliska kulturen; alla falier är inte rasistiska slavdrivare, machiavelliska kapitalister, genocidala rasbiologer eller mörkerdyrkande mörkermän. Så även om Sällskapet självfallet kan plotta Melorions fall kommer furstarna av Caserion aldrig att göra det. Om det däremot handlar om att mer subtilt försöka ta över Melorions status som samväldets pärla är de givetvis öppna för förslag.

As for gästarbetarna; du har helt rätt i att de är enorm lucka och ett stort oskrivet kapitel, och det är bisarrt att Cirefalier-modulen knappt tar upp dem alls. Här finns definitivt en problematisk lucka att fylla i. Och Samväldets demografi as written är givetvis fullkomligt fucked up, och kommer att fixas som allt annat i Demografica Mundana. Med detta sagt, dock: liknelsen med Amerika är ganska överdriven, att resa till Caserion om man kommer från Ashariens landsbygd tar som värst en vecka eller två. Man kan därför nog tänka sig att långt ifrån alla gästarbetare stannar permanent i Samväldet, utan ofta åker hem igen efter att ha arbetat en tid och tjänat ihop kontanta medel att stärka sin familj med. Enstaka idéer kring gästarbetare har droppats på forumet i forntiden; i min spelgrupps massiva serie inlägg om Drunok har jag tex nåt slags minne av att nämndes i förbigående hur drunokiska bondflickor och -pojkar slutade upp i mindre smickrande arbeten i Caserion. Sen finns det en enorm population av Marnakhtiraker vars whereabouts alltid varit väldigt oklara i modulerna; kanske bor en ganska respektabel del av dem i Melorion? Migrations-problemet du nämner kan lösas genom att man drygar ut rejält med dessa marnakh samt andra 'lediga' element från områden i Mundana som inte beskrivits än; jag tänker då i synnerhet på Stora arkipelagen, som trots allt inte är så långt bort, och har en etablerad falisk närvaro. Arkipelagen har (så fort Demografica kommit ut, åtminstone) oändliga mängder sjömän och hamnarbetare, och dessa hade lätt genom åren kunnat migrera i tiotusental till Cirefalien. Jag tänker även på Lalasta, som as written i Fjärran riken nyligen haft ett enormt inbördeskrig som fått massor av människor utvisade; verkar ganska rimligt att en del av dessa hamnat i Samväldet. Man kan också tänka sig att cirefalier har en tendens att i Mûhad 'rekrytera' billig arbetskraft från Mundanas alla hörn, som sedan efter 10-20 år av livegenskap kan lösas från sina kontrakt och bli fria att sprida sina vingar och så sin vildhavre i Ciremelo eller varhelst de må ha hamnat. Lägg sedan till en ganska blygsam men stadig influx av ashariska och västmarkiska gästarbetare, och plötsligt blir det inte konstigt alls att de cirefaliska samhällen genom seklerna lyckats bygga upp en enorm och rashygieniskt vedervärdig population av gästarbetare.

Poseur

Swashbuckler
De saker jag direkt kommer att tänka på som håller ihop folket är religionen/templet, familjerna och en gemensam kultur som genom deras utvaldhet gör sitt yttersta för att vidbehålla.

Konkurrans är ju någonting som cirefalierna uppmuntrar och de gillar ju det, folket emellan men har svårt att tillåta konkkurans utifrån.
Jag tror dock de cirefaliska länderna började som kolonier men kom så småningom att växa sig såpass starka och självständiga att de fick mer och mer självbestämmande så att de numer är enstaka nationer i ett samvälde. Egentligen har jag inte mycket att tillägga, Ymir och du redogör ganska väl för mina tankar om hur cirefalierna håller ihop.

Gästarbetarna däremot är ju de som får göra skitjobbet, men cirefalierna är ett ganska schysst och välbetalande folk så folk från andra länder söker sig dit för att dryga ut kassan för sin familj. Förmodligen inte olikt vad vi ser idag med exempelvis bärplockare från sydostasien eller att USA plockar in hur många extra mexikaner som helst när det är vinskörd. Många jobbar nog några veckor till några månader och återvänder igen året efter eller så. Många jobbar säkerligen säsongsarbete exempelvis när oliver eller vindruvor ska skördas. Sedan finns det nog en stor del som bor kvar så att säga, infödda eller inflyttade och utgör någon form utav underklass i all enkelhet men det är en relativt välnärd underklass.
Poseur said:
Konkurrensen i min egen långkörarkampanj har ju spårat ut rejält med handelskrig emellan de styrande familjerna i Melorion och Caserion och sedemera fullskaligt inbördeskrig, och läget försvåras utav att jag ser att cirefalska storfamiljer mycket väl kan ha representanter inom båda länderna. Typ lite som europeiska delar och amerikanska delar av samma familj som fortfarande håller kontakten, men alltid är det något jävla gnäll över någon stulet familjeklenod/hemlighet från den andra sidan.

Tell

Hero
nu skriver jag ur minnet, men jag vill minnas att den överlägset vanligaste anledningen till att ärkefurstar avsätts är att Cirzatemplets riddare avrättar dem, och ur det persepktvet så skulle jag bedöma samväldet som en relativt decentraliserad teokrati, där en sekulär, kyrkan underställd, byråkrati och elitstruktur skapar gränser för var templet kan agera.
Kärlekscraft said:
Påminner lite om Iran isåfall: De har en president + en högste andlig ledare(supreme leader) http://en.wikipedia.org/wiki/Supreme_Leader_of_Iran Fast om honom hör man inte så jättemycket om.

Har Cirzatemplet någon form av högsta överstepräst/biskop? Framgår dock inte i modulen att Cirzatemplet har en sådan makt över Ärkefursten.

Ett annat problem är att bland de högsta religiösa titlarna finns det inget överhuvud. Samoriska läran har sina predenter(biskopar), men inget egentligt överhuvud förrutom predenten av Boron, som vi valt att kalla Överpredenten
Tell said:
KC: jo, det är lite likt. Däremot skulle jag hellre dra analogin till det revolutionära gardet eller väktarrådet - det verkar inte vara primasen själv som ingriper, utan olika (av tradition respekterade) institutioner.

Jag kan minnas fel, men jag tror att det står att Cirzatemplet har full domsrätt, kontroll över banksystemet och utbildningen, samt kontroll över stora delar av militärstyrkorna (framförallt i det att deras styrkor är extralegala). Därutöver har man extrem normerande makt, och möjlighet att instifta nya trossatser genom nyupptäckta dokument. Det innebär att man har full negativ kontroll över samhället, och altså kan blockera vadän man ogillar. Det är inte en makt över, egentligen, utan en parallell suveränitet - vertikal maktdelning helt enkelt.

--------------
OT: Jag måste säga att jag uppskattar frånvaron av monolitiska religiösa hierarkier. Varken Judendom, Islam, Hinduism, Jainism, Yazidism, eller Zoroastrism (ej heller, för den delen, vederdöpare, catharer, bogomiller, calvinister eller lutheraner) har en regerande ledare, och jag måste säga att jag uppskattar att Eons skapare valt att fånga upp den nyansen.

Big Marco

Läskig
Jag kan bara säga att som skapare av cirefalierna så är era tankar och analyser mycket fascinerande och tankeväckande.

Kärlekscraft

Swordsman
Poseur;n2594 said:
De saker jag direkt kommer att tänka på som håller ihop folket är religionen/templet, familjerna och en gemensam kultur som genom deras utvaldhet gör sitt yttersta för att vidbehålla.

Konkurrans är ju någonting som cirefalierna uppmuntrar och de gillar ju det, folket emellan men har svårt att tillåta konkkurans utifrån.
Jag tror dock de cirefaliska länderna började som kolonier men kom så småningom att växa sig såpass starka och självständiga att de fick mer och mer självbestämmande så att de numer är enstaka nationer i ett samvälde. Egentligen har jag inte mycket att tillägga, Ymir och du redogör ganska väl för mina tankar om hur cirefalierna håller ihop.

Gästarbetarna däremot är ju de som får göra skitjobbet, men cirefalierna är ett ganska schysst och välbetalande folk så folk från andra länder söker sig dit för att dryga ut kassan för sin familj. Förmodligen inte olikt vad vi ser idag med exempelvis bärplockare från sydostasien eller att USA plockar in hur många extra mexikaner som helst när det är vinskörd. Många jobbar nog några veckor till några månader och återvänder igen året efter eller så. Många jobbar säkerligen säsongsarbete exempelvis när oliver eller vindruvor ska skördas. Sedan finns det nog en stor del som bor kvar så att säga, infödda eller inflyttade och utgör någon form utav underklass i all enkelhet men det är en relativt välnärd underklass.
Därutöver bör också en utökande beskrivning ske angående det cirefaliska handelsimperiumet - det finns ingående beskrivningar om varje handelshus, men slutar det verkligen där? Samväldet är ju en handelsnation, men nästintill monopol på den internationella handeln - speciellt av exotiska varor och forsling från Gordrion till Consaber/Ebhron till Stora Arkipelagen. Men är handelshusen enbart avancerade lagerbyggnader för förvaring och in- och utförsäljning med lite revisorer kopplade till de? Hur såg handelsprocesserna ut för Hansan, Storvenedig eller det Ostindiska kompaniet? Förekommer det någon form av primitiv franchise? Finns det kontrakt som att exempelvis att västländerna regelbundet fraktar oförädlade ädelstenar ner till hamnstäderna som cirefalierna lastar på sina skepp?

/Med termen "oförädlad" menas, för er som inte vet, att förädla något - d v s behandla det/bearbeta det/fördyra det. Oförädlade ädelstenar är uthackade tjock av mineral och kristall som sedan slipas fina för att fästas i smycken och kungakronor. Pommes Frites är t.ex. en form av förädlad potatis.