Nekromanti Citat

Lindenius

Swashbuckler
Puff puff [ot]

Rising skrev: Alltså, för er som inte åkt kärlekstunneln så kan jag säga att det är rena rama knarktunneln.

Krille skrev sedan: Se det som mitt sätt att ropa "nej, korkade tonårsbimbo, du ska inte hångla! Sånt gör man i alla andra kärlekstunnlar!"

Så det du egentligen säger är att Västmark uppmanar till att knarka? :gremgrin:

//erik. whoop whoop it's da sound of da police

Rising

Vila i frid
Re: Men Arne då?

"Ummm... en av tjejerna som var med i Englandskampanjen som används för att exemplifiera artikeln om episka kampanjer sade att "det här är ju som Babylon 5 på medeltiden"."

Kejrå. Jag har nog lite dålig koll på B5, jag diggade mest samspelet mellan de där reptilerna och de sköna lirarna som hade... uh... ockuperat dem, eller något, de där typerna med miffofrisyrer och östeuropeisk brytning. De två gjorde hela showen, å så var specialeffekterna från början gjorda med en massa Amigor, kommer jag ihåg, för det läste jag i min första egna Amigatidning.

"I övrigt jiddrar jag mest som B5, inte om"

Nu ser inte du vad jag gör med munnen, men jag kan berätta att jag just lipade. För vad du just skrev var ju triumfkortet som fick alla mina argument att blåsa iväg.

Så... hade jag haft Västmarkboken här hade jag bråkat om Arne Anka och Megatokyo, men jag kommer inte ihåg vad det var för citat du tog därifrån. Men, äh, det är inte så viktigt, för sååå mycket stördes jag inte av citaten (uppenbarligen inte tillräckligt mycket för att ha lagt dem på minnet, i vart fall), så jag har inte så mycket att tillföra.

/Riz

Krille

Super Moderator
Re: Vänta lite nu..

"Brukar inte du poängtera att skräck ska göra att man "tugga på naglarna tills det smakar armbåge" (det vill säga, blir nervös på riktigt) men att man i Vampire aldrig blir riktigt rädd? "

Eller nåt. Vissa lyckas ju skrämma sig själv medelst brödrostar, så jag misstänker att det krävs något sådant för att kunna bli skrämd i Vampire. Och tar man sin skräckupplevelse på så stort allvar så misstänker jag att det är väldigt lätt att ta den på för stort allvar.

Dimfrost

Special Circumstances
Egentligen gillar jag bara citat som faktiskt tillför något, och inte bara är snygga. Delvis kan det bero på att jag själv aldrig lägger citat på minnet och därmed aldrig kommer mig för att använda dem. Det första (?) citatet i Millennium, ett långt stycke av Neil Gaiman om de odödliga, tycker jag var suveränt, eftersom det angav tonen och på ett suggestivt sätt beskrev vad spelet handlar om. De flesta mindre citat tycker jag är lite överflödiga, däremot.

/Dimfrost

Krille

Super Moderator
Re: Megatokyocitatet

"Hur bra passar det in i en skicklighetsbeskrivning till ett medeltidsrollspel?"

Vet du hur meningslös den kommentaren är i ljuset av resten av tråden?

Lindenius

Swashbuckler
Re: "Berättelserum", [varning svåra ord]

Jag tror att man genom att gränsöverskrida så här faktiskt uppnår en viss berättelsekänsla, ett visst berättelserum. Sedan är det upp till varje betraktare att avgöra om det är något trevligt. Lindenius verkar inte tycka det, jag tycker att det är helt okej.

Så här;
ja det är okej med citat om resten av produkten är skrivet i humoristisk-glimten-i-ögat-ton. Det bryter inte mot den form av genre som rollspelet då är skrivet i. Postmodernt och bra. Ju mer postmodernism, desto enklare att använda sig av citat.

det skulle inte vara okej med B5-citat i till exempel Jorges Bestiarium, för att "stämningen"/genren inte tillåter sådana brott hur som helst.

speltillverkare använder citat ofta för att förmedla en tanke eller känsla, men gör det tyvärr på bekostnad av genreglidningar i paritet med att skriva "drakens ögon lyser som laserstrålar i mörkret" - eller andra anakronismer. Jag tycker personligen att språkliga anakronismer skall undvikas. Anpassa språket till miljön.

citat som används från rätt miljö, men från ett annat typ av medium eller "verklighet", som citat från Gandalf i en bok om Ereb Altor medför en annan typ av genreglidning som jag inte heller uppskattar. Det kan dessutom uppfattas som brist på originalitet eller bara ren lathet.

kill your darlings. speltillverkare har enligt mitt tycke allt för lätt att slänga in citat. Jag upplever att de i många gör det bara för att citaten är coola. De är på intet sätt oumbärliga för spelet eller för beskrivningen. Den berömda rakkniven skulle även här behöva användas.

om man nödvändigtvis vill ha citat. Gör fejkade citat, med intertextuella kopplingar snarare än direkta kopplingar till favvofilmer/bok/någonting annat.

//Erik - sicken blås!

Helmgast
Re: Megatokyocitatet [OT]

Vad jag störde mig på var inte att det var ett modernt citat, utan att det var skrivet på ett främmande språk, haxxorska. Citatet är knutet till skriftspråket haxxorska och kan inte frigöras därifrån. Hade du skrivit "Fear my elite skills" så hade det varit en sak. Babylon 5-citat gör mig inget ont, för dom kan man uttala. Samma sak gäller citat från Shakespeare.

Jag föredrar originalspråk om man kan förvänta sig att publiken kan läsa originalspråket (dvs engelska och svenska). Annars är det svenska som gäller.
Haxxorska då? :gremwink:

Krille

Super Moderator

"Vad jag störde mig på var inte att det var ett modernt citat, utan att det var skrivet på ett främmande språk, haxxorska."

Haxxorska är inte språk. Det är dialekt. Säger någon "m'lud" så skriver jag "m'lud", inte "mylord". Samma med hackerska, fast i text.

chrull

Stockholm Kartell
Det är ju tur att man är religös...

When you take life too seriously you start to wonder what the point of it all is. When you wonder what the point is in life, you fall into a trap of thinking there is one. When you think there is a point, you finally realise there is no point. And what point is there in living like that? Nowadays I skip the search for a point and find, instead, the punch lines.
-- Omar Khayyam Ravenhurst

In the year 1166 B.C., a malcontented hunchbrain by the name of Greyface, got it into his head that the universe was as humorless as he, and he began to teach that play was sinful because it contradicted the ways of Serious Order. "Look at all the order around you," he said. And from that, he deluded honest men to believe that reality was a straightjacket affair and not the happy romance as men had known it.
-- Malaclypse The Younger

-- chrull

chrull - Kallisti!

Troberg

Sinister eater
Jag tror inte man behöver ha Krilles B5-fanatism (troberg, hur stor Odious Personal Habit borde det vara i GURPS?)
Eftersom jag själv uppskattar B5 så skulle jag säga att det är ett 15-poängs advantage.

Jag tycker att B5 är marginellt mer intressant än att se färg torka (händer med mig och alla långkörare på TV, sorry Krille) och jag tyckte det var fyndigt.
Den kräver lite engagemang, exempelvis att man ser avsnitten i ordning (vilket femman glatt fuckade upp hela tiden) och helst i snabbare takt än ett avsnitt i veckan.

I första editionen av Mage, avsnitte om 'nephandi', illaka magiker som har med demoner att göra, fanns ett citat från Darkwing Duck:
Won't you be my friend, Mr Faceless Creature of Evil? (med anvisningen 'Freddy Ferret to Sir Real)
Mitt favoritcitat från Darkwing Duck är:
"Ha! Mörker! Darkwing Duck är inte rädd för mörker! Darkwing Duck trivs i mörker! Darkwing Duck frodas i mörker! (klonk) Men Darkwing Duck ser inte i mörker."

Fast det är klart, Megavolts retorik om att befria världens förslavade glödlampor som tvingas arbeta dygnet runt i heta socklar går inte heller av för hackor.

Nightowl

Champion
Erik förklarar sig själv bättre...

...eftersom jag inte klarar det själv:

VARIFRÅN citatet kommer spelar nonexistent banjo för mig. Ett citat är väl lämpligtvis ett ordspråk eller en vits eller något som är häftig i sig själv och vars innehåll passar i sammanhanget . Huruvida man sedan citerar Göran Persson, Sun Tzu eller Babylon 5 är likgiltigt.

Man citerar inte Star Trek för att folk skall tänka 'Star Trek har ju jättemycke med det här att göra!' utan för att citatet i sig har med spelledarens roll att göra. Det handlar inte om att bygga upp någon medeltida stämning så att citatet inte är medeltida är ointressant, utan om en fyndig kommentar som har med den diskussion om spelledarteknik att göra.

Erik

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Underskrift (OT)

Se bara på alla som skriker i högan sky på skräckforumet när jag kallar deras disciplines för superkrafter.

Lite som att kritisera d20, bespotta CoC eller dylikt? :gremwink:

Tja, antar att de som bryr sig vet var jag står i WW frågorna i alla fall, så jag behöver inte säga något just nu. Hur mycket jag än vill.

Krille

Super Moderator
Re: Underskrift (OT)

"Lite som att kritisera d20, bespotta CoC eller dylikt?"

Typ. Eller angripa Västmark i min närvaro. :gremwink:

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Kärlekstunneln (OT... igen)

...och överallt är det sådana där skitäckliga mekaniska djur som rör sig på det där hysteriskt spastiska psycho-sättet som bara korroderad lågbudgetmekano med brun plyschklädsel kan göra när den försöker emulera rörelsemönstret hos en applåderande ekorre.

I min värld är du nu uppdaterad från "menlös aggressiv kritiker" till "språkguru"... Jag skrattade så jag kved när jag läste den här meningen. Tack! Du har förgyllt min tråkiga eftermiddag :gremgrin:

Frixeray

Swordsman

Jag tror inte att du riktigt har förstått det här med Megatokyo...

För det första: Megatokyo passar ALLTID in, eller tja, nästan alltid iaf...

För det andra: Själva citatet skulle förlora sin innebörd och charm om man gjorde om det till "normalt" skriftspråk. "Ph34r my l33t n3kkid skillz" har liksom lite mer charm än "Fear my elite naked skills", särskilt för dem som vet varifrån det kommer...

För det tredje: Karaktären, det vill säga Largo, som myntade detta relativt populära uttryck, är just sådan: En "l331 d00d d4t r0XX0r!!!1". Det här betyder ungefär samma sak som jag refererat till ovan...

http://www.megatokyo.com/index.php?strip_id=70