Nekromanti City of Heroes bråkar med mig!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nu när jag har en ny dator måste jag såklart testa den ordentligt också; och mitt game of choice är ju City of Heroes, som tidigare hackat lite sådär halvmycket hela tiden, har bara haft bra FPS inomhus i stort sett. Ibland har det hackat till, man har inte tänkt så mycket på det.

Nå, nu med nya hårdvaran var jag mer på spänn, och lyckades hitta två separata, asynkrona hackningar:

1. Det hackar till en gång varje sekund. Visade sig hända varje gång HeroStats uppdaterar sina siffror. Vafan? Programmet använder 200 mb RAM och går upp i varv processormässigt en gång per sekund. CP. Kunde ordnas genom att jag satte ner dess processorprioritet, eller rensade alla dess insamlade data lite då och då. Drygt, och tyder på slarvig programmering. HeroStats är dock det enda alternativet såvitt jag vet för oss som vill hålla koll dels på vilka badges man fixar och dels hur lång tid det är kvar på ens buffs etc.

2. Det hackar till ordentligt, i ungefär en sekund till två sekunder, var 11-12:e sekund. Det här har visat sig vara svårare att identifiera.

* Har tagit bort alla processer som ligger och dryger sig. Inklusive herostats, fraps, drivrutiner, skrivare, miranda, firefox, allt. Allt som inte är CoH eller inte kan stängas ner av systemet. Hacket kvarstår.

* Ställt ner all grafik till absolut minimum. Har inte testat annan upplösning för själva spelet, men däremot den upplösning 3d'n renderas i. Stängt av varenda liten mätare och knapp som fanns. Ingen skillnad.

* Testat köra med standard explorer.exe istället för blackbox som shellgrej. Ingen skillnad.

* Kombinerat alla ovanstående. Ingen skillnad.

Jag har ingen aning om huruvida det här hacket fanns förut, men nu finns det, och jag har en 3ghz pentium 4 med 1.5 gb RAM och det här är fan inte acceptabelt.

Någon som har några idéer om vad mer jag skulle kunna testa? Jag ska ställa ner nånting som heter "graphics aperture size" snart, eftersom en låg sån tydligen ska vara bättre än en hög. Jag ska testa att köra i en lägre upplösning för själva spelet, utan vidare hopp.

//Krank, gör sitt för att fylla ilandsproblemkvoten

G

Guest

Guest
Vad använder du för operativ och vad har du för grafikkort?

G

Guest

Guest
Graffekortet ska ju inte vara något problem med, men hur fungerar andra spel? Har du testat? Uppdaterat Drivisar osv...

krank

Problem löst.

Det var det i moderkortet inbyggda nätverkskortet som var problemet.

När jag satte in ett Planetkort på vanlig PCI-plats försvann problemet.

Felsökning genom att köra flera andra spel (bl.a Timeshift) ledde mig till slutsatsen att problemet bara drabbade spel som både var grafiktunga, processortunga och dessutom spelade online. Och då föll det sig naturligt att byta ut nätverkskortet.

krank

Problemet återkom, litegrann, en liten stund idag. Överhettning i moderkort+processor är inte off the hook ännu.

Datorn jag har nu lämnades till mig för att den blev så het att den stängde av sig efter en halvtimmes bruk och dessutom var skitseg innan den stängde av sig. Jag gjorde rent från damm och satte in den i en åtminstone marginellt mer välventilerad låda, samt bytte ut den smarta lösningen att ha ett stort rör från lådans bakdel som sög in damm till processorn mot att ha fläkt direkt på flänsen (fläkten brukade sitta mitt på röret typ... Jävla fujitsu-siemens). Enligt SpeedFan ligger processorn kring 53 grader, och peakar uppemot 76. "Core" ligger kring 59%, hårddiskarna mår bra kring 33-35 (bra frontfläktar), "temp2" vad nu det är ligger kring 35.

Jag har ingen aning om vad för slags Pentiumprocessor det är. Vissa P4:or ska ju ligga ungefär här i temperatur, andra ska ligga typ 15-20 grader lägre.

Jag ska fortsätta pilla. Jag hoppas att det inte är något allvarligt. Ska ändå köpa en hög fläktar kring månadsslutet, tänkte jag, men det är ju en stund dit.