Nekromanti City of the Spider Queen vinner pris

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Igår eller nått sånt, vann WotC:s megaäventyr City of the Spider Queen pris som årets bästa rollspelsäventyr!

Så här skrev Bruce Baugh, speldesigner extraordinaire (mycket till WoD och så gör han Gamma World d20 också), om vinnaren och de nominerade:

Best Roleplaying Adventure:
City of the Spider Queen beats out Barsaive In Chaos, Orbital Decay, a humorous piece from Dork Tower, and two Avalanche adventures. Now, in the first place, the presence of two Avalanche adventures is pretty pathetic. City of the Spider Queen earns its win, as far as I'm concerned - the advance on the practical issues confronting the GM is really outstanding, down to primary and contingency tactics, fallbacks, ways of responding to unforeseen developments, and a lot else. And, y'know, it's got hot dark chicks and their spiders, so what's to complain about, he said, sounding not at all like the fanboy he is. There were just so many deserving candidates that should have gotten consideration, from the campaign seed/adventures in All Flesh Must Be Eaten supplements to d20 work from Sword & Sorcery Studios, Green Ronin, Atlas, and countless others. City is great work, and deserved better circumstances.
Tja, så om ni vill ha ett högleveläventyr verkar City of the Spider Queen vara ett bra tips.

Han skrev en del om de andra priserna också, men det hade inte med D&D att göra, så de kommentarerna får ni klara er utan. :gremgrin:

M.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jaha ja, trevligt!

Det är trevligt. Har länge velat spela det äventyret men det har aldrig blivit så. Får väl leta rätt på äventyret, en spellgrupp och tid och sätta mig och spela det. :gremsmile:

Det är inte så att du har en liten adress till sidan? Förresten kan du ju lägga upp alltihopa på rollspelsforumet. :gremsmile:

Carl Ö

Warrior
Krönika över City of the Spider Queen

CotSQ är ett trevligt äventyr. Extra bra blev det när vår spelledare hade modifierat det något. Han tog bort de långa rader av omotiverade stridsmöten som äventyret är kryddat med. Äventyret blev långt nog ändå - men mycket bättre.

Här kan ni läsa våra krönikor över CotSQ (uppdelade efter spelmöte)
http://pub18.ezboard.com/frollspelsforumfrm19
(du får scrolla ner lite eller t.o.m. hoppa till sida 2 för att hitta de äldsta delarna)

Mvh Carl

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Länk

Här kommer en länk.

http://rockscissorsblog.blogspot.com/

Värt att notera är att det finns två saker som Bruce Baugh inte gillar:

1. Ryan Danceys teorier och den praktiska tillämpningen av dessa
2. Origin-priserna

Med tanke tanke på punkt 2 och på att Avalanche faktiskt vann en annan kategori, så minskar ju värdet av detta pris för WotC markant. Jag menar, Avalanche? Pah!

M.

Troberg

Sinister eater
Re: Länk

1. Ryan Danceys teorier och den praktiska tillämpningen av dessa
Och för oss som inte är en del av det balla innegänget av d20-yuppies, vad är dessa teorier, och hur tillämpas de praktiskt?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Öööh

Tja, typ teorin "om vi släpper ett halvöppet system som är kompatibelt med D&D så kommer alla att vilja göra produkter som passar D&D och då VINNER vi, för vi är bäst!". Vilket i praktiken ledde till nått som kallas d20-systemet.

Fast det har han släppt lite nu på senare år, och nu är han mest arg för att Dancey dissar metaplots. :gremgrin:

M

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Krönika över City of the Spider Queen

Intressant krönika. Det är nästan så att jag får lust att spelleda City of the Spider Queen, och då är jag ändå lätt allergisk mot drow. Nu skulle det vara roligt att ha en spelgrupp... :gremfrown:

JPS

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vilka var de övriga nominerade och vem var det som anordnade själva tävlingen?

Staffan

Myrmidon
Tävlingen i fråga är "Origins Awards", som anordnas av en industriorganisation i USA (GAMA, se www.gama.org ). Andra nominerade i kategorin i fråga:
Barsaive in Chaos (Earthdawn, Living Room Games)
Doom of Odin (d20, Avalanche Press)
Little Keep on the Borderlands (Hackmaster, Kenzer & Co.)
Sheep on the Borderlands (ingen aning, Dorkstorm Press)
Son of the Dragon (d20, Avalanche Press, var med i såsboken Vlad the Impaler: Blood Prince of Wallachia)
Orbital Decay (GURPS Transhuman Space, SJ Games)

Själv är jag lite skeptisk till om Son of the Dragon eller Sheep on the Borderlands borde ha nominerats, eftersom de var delar av större produkter.

Carl Ö

Warrior

Kul att du gillade krönikan!
:gremsmile:

Vår spelledare hade modifierat (framför allt förkortat) CotSQ. Det var nog mycket därför det blev så bra. Om någon vill veta exakt vilka förbättringar (förkortningar och förenklingar) han gjorde så går det bra att ställa frågor till honom på vår anslagstavla, dvs http://go.ezboard.com/brollspelsforum .

Apropå CotSQ så ska man fundera lite innan på om man gillar högleveläventyr eller inte. Det blir en hel del teleport , etherealness, scry, find the path o.dyl. Jag tyckte det var kul att prova på, men det är rätt schysst på låga nivåer också... om man säger så.

Mvh Carl

Quan'talis

Swashbuckler

Tja, jag såg en hel del möjliga öppningar åt olika håll i äventyret som ni spelade det, så egentligen skulle jag kunna spelleda det utgående från krönikan utan att ens köpa själva äventyret (men det vore nog inte riktigt moraliskt, liksom...) Jag skulle antagligen försöka få gruppen att spendera mer tid i Underdark och försöka avlägsa ännu fler av stridsmomenten, men det kan ju hända att de hypotetiska spelarna skulle ha annan åsikt.

Jag har aldrig kört ett högleveläventyr, faktiskt, så det skulle kunna vara roligt att pröva på. Men jag har ju som sagt ingen spelgrupp för tillfället, så det får nog vänta.

JPS