Nekromanti City of the Spiderqueen

G

Guest

Guest
Hjältarna närmar sig högre levels och jag ska börja förbereda mig för att DM:a "City of the Spiderqueen". Eftersom äventyret är skrivet för 3.0 krävs en del bearbetning.

Någon som har tips eller uppslag?

Eller bara kul anekdoter från att ha spelat äventyret?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag har aldrig spelat D&D 3.0 men trodde att de tu var i princip samma. Vad för, och hur mycket bearbetning är det egentligen som krävs (är nämligen själv lite sugen på att spelleda det).

Har tyvärr inget svar på din fråga, men är väl inte altför OT hoppas jag.

- Vulf

Hunk

Hero
Jag tycker att man kan spela D&D 3.0-äventyr utan större problem med 3.5E. Om inte skills, saves och feats är perfekt beräknade enligt 3.5-standard gör det ju inte särskilt mycket - spelarna lär inte märka något ändå. Det man dock skall tänka på är att uppdatera all damage reduction i enlighet med Monster Manual 3.5. Om det rör sig om monster som inte finns med i denna är mitt tips att hitta ett monster med samma DR i den gamla MM och ta det monstrets nya DR. Det nya systemet kring DR är helt enkelt mer genomtänkt (och dessutom roligare) än det gamla. För Vitulvs del, som förmodligen inte äger gamla MM, blir det kanske lite svårare. Mitt (något ogenomtänkta) tips är att i så fall sänka alla DR 10 till 5, alla DR 15-25 till 10 och därutöver till 15.

Om någon har bättre förslag på DR-korrigeringsnyckel är jag tacksam för förslag. Jag har själv använt mig av ungefär den nyckeln och ibland hittat på att vapnet måste ha någon ytterligare egenskap (piercing/bludgeoning/slashing/silver etc) för att bryta igenom.

G

Guest

Guest
Nej, nej det är inte alls OT, utan lite av kärnan av problemet.

Bl.a. så är statsen för t.ex. demonen Balor, och Giants (jättar) väldigt mycket större (farligare) i 3.5 (Monster Manual-format) än i 3.0. Det kanske blir för svårt för PCs.

Sen skiljer sig vissa spells. Haste var t.ex. mäktigare i 3.0 då du kunde kasta 2 spells i samma runda! Detta är väldigt mycket taktiken för Drows i äventyret, så det måste man kompensera i 3.5 formatet så dem inte blir för mesiga.

När tänkte du DM´a CotSQ?

G

Guest

Guest
Men det blir rätt stor skillnad i CotSQ eftersom en Balor och några jättar dyker upp. Det är jätteskillnad på statsen.

Sen har du spellen "haste". Den tillåter ju att Drows kastar 2 spells per runda i 3.0 (CotSQ orginalskick), men i 3.5 får man INTE det. Det ändrar ju fundamentalt Drows svårighetsgrad! Så detta måste man korrigera som DM.

Mycket av the Drows taktik i "the Introverted Tower"
(s.32 CotSQ) bygger ju på att dem kastar "haste" och sen öser ut 2 spells per runda!

Hunk

Hero
Jag äger inte äventyret och du har rätt i att det är betydligt större skillnader i 3.5 än 3.0 än DR. Jag tror ändå att jag hade varit lat och struntat i dem - för mig gör det inte så mycket att inte allt är perfekt balanserat. Om jättarna i grottorna är svagare än standardjättar à la MM skulle det t ex inte störa mig särskilt mycket. Avseende haste får väl drowsen helt enkelt byta taktik och kanske förbereda en annan bättre spell. Om du vill vara lite djävligare kan du ju öka deras antal med 25% också!

G

Guest

Guest
Det här är en intressant diskussion, för det finns ju en anledning till att Wizards har ökat styrkan hos t.ex. Balor, och giants. Dem ansågs väl för klena helt enkelt. Jag kommer således spela med dem i 3.5 version fullt ut. Det kanske är tufft, men Balor demonen möter dem i ett slutskede av äventyret som ska vara dödligt!

Vad gäller "haste" så har du rätt! Drows får helt enkelt byta taktik. Och haste är ju inte direkt ofarlig i 3.5 version heller!

Jag kommer inte öka antalet Drows, för det känns inte bra med tanke på storyn. Däremot kanske jag ökar hitpoints på befintliga Drows. Det kan nog bli så.