Nekromanti Civilicerade Barbarer

Magnus L

Hero
Smed skulle han säkert kunna bli..riddare föga troligt med tanke på att det oftast kräver adelskap..vilket är ganska svårt för en kraggbarbar att få t.ex. i Soldarn.

Blasphemy

Swashbuckler
Det är ingen omöjlighet. Detta beror till stor del på uppfostran (fast det är klart det beror på vilken syn man har på genetiskt/socialt arv). Så om man räknar att allt är socialt så borde en kraggbarbar som är uppvuxen bland cirefalier med samma förutsättningar få +1 på PER och +1 på BIL.

Aber aber... men som sagt... Självklart kan en kraggbarbar bli riddare. Han måste bara bli adlad först vilket inte är det lättaste.

Själv har jag haft en SLP som var en kraggbarbar som vuxit upp i Caserion och som i vuxen ålder är en kultiverad upptäcksresande.

Det funkar alldeles utmärkt.
Allt som krävs är något i stil med adoption kanske. Eller föräldrar som flyttat till civiliserad kultur.
Att bli adlad är väll inte för jobbigt heller, det går ju att få till ganska enkelt.

Duddmannen

Hero
Låter som en självemotsägelse

Eller Oxymoron som det också kallas. Antingen är man Barbar eller så är man Civiliserad. Det ena utesluter helt och fullt det andra. Barbar ska inte vara ett yrke, eller ens en ras. Det skall vara en hel definition på en person. Att man sedan låtit det gå så långt att man nu kallar Kragg för barbarer och med detta menar att de tillhör en egen ras, det tycker jag bara är sååå fel!

En barbar som blir civiliserad slutar att vara barbar. Annars är han inte civiliserad.

Så för att svara på frågan. Visst kan man placera barbarer i civiliserade kulturer, men då är de inte barbarer längre. Man kan alltså lika gärna säga att de vanliga människorna som vuxit upp i städer eller byar och de som är Kragg eller Eyren egentligen är samma folkslag. Deras olika attribut hänger helt och hållet på vilken miljö de vuxit upp i.

Tar man ett nyfött barn från jargien och låter detta växa upp med Kragg, så får man en Kragg. Kanske en med något annorlunda utseende, men i övrigt precis som en Kragg född hos Kragg. Om man på samma sätt tar ett Kraggbarn (lycka till!!) och låter detta växa upp hos en Jargisk familj, får man en liten Jargier. Kanske större än sina kamrater, men en Jargier lika fullt.

Tycker jag.

/Duddmannen

Silvervarg

Warrior
Re: Låter som en självemotsägelse

Instämmer. Helt rätt. Men så har ju lite med rasen kragg att de blir storvuxna pga sina gener
Kragg är en storväxt ras oavsett var de växer upp. Sen spelar ju uppväxten en vis roll med...
En barbaruppfostrad unge blir starkare än en skrivareuppfosradunge.

En "färgad" blir ju inte "vit" för den växer upp hos en vit familj....

Duddmannen

Hero
Friendly fire

En "färgad" blir ju inte "vit" för den växer upp hos en vit familj....
Det är sant. Men jag tycker att man borde göra om hela systemet i Eon till att bara inkludera en människoras men istället köra med olika kulturer. Låta Kragg t ex vara en kultur där man premierar styrka och tvåhandssvärd. Därför tenderar Kragg att vara starka och beväpnade med tvåhandssvärd.

Men det blir ett större projekt.

BTW: Finns det svarta Kragg? Eller skulle det vara ett nytt barbarfolk? Finns det svarta alver och dvärgar? Hur mörk hy har en Henéa?

/Duddmannen

Silvervarg

Warrior
Re: Friendly fire

....Låta Kragg t ex vara en kultur där man premierar styrka och tvåhandssvärd. Därför tenderar Kragg att vara starka och beväpnade med tvåhandssvärd.

Jag gillar den idén.
Men en kragg skall vara större än andra människor, samma ras men vi här i sverige är ju ganska storväxta medans vissa folk i afrika är väldigt korta men vi är ju fortfarande samma ras.
Det är ju fel att basera ens längd på en styrka, man är ju inte stark bara för man är lång....
Längd borde därför avgöras av Sl och spelaren baserat på rps föräldrars längd. :gremsmile:

Minimoni

Homelander

Hmm nu kanske jag klampar in på känsliga ämnen... Men de flesta i Afrika är inte samma ras som vi i Europa. De är samma art men inte samma ras.

Vill dock genast nu innan någon säger något förhastat påpeka att jag tror att det finns flera raser men att ingen ras är bättre än någon annan.

Tzimisce

Silvervarg

Warrior

Hmm nu kanske jag klampar in på känsliga ämnen... Men de flesta i Afrika är inte samma ras som vi i Europa. De är samma art men inte samma ras.

Japp det gör du...
Sen finns det hur många "människoraser" som helst...
i afrika finns det ju fler än en "ras"....
I europa finns fler än en ras...

Minimoni

Homelander

Sen finns det hur många "människoraser" som helst...
i afrika finns det ju fler än en "ras"....
I europa finns fler än en ras...
Helt riktigt. Har aldrig hävdat något annat.

Japp det gör du...
Jag vet. Men tycker inte att det ska hindra mig från att tala om det. Nu lägger vi dock ner och tar det på pm så vi inte förstör topicen.

Tzimisce

Korpen

Hero

Jag gillar den idén.
Men en kragg skall vara större än andra människor, samma ras men vi här i sverige är ju ganska storväxta medans vissa folk i afrika är väldigt korta men vi är ju fortfarande samma ras.
Du har ett stort fel med ditt argument. Att olika folkgrupper har olika medelängd och genomsnittlig kropsbyggnad säger ingenting om individen. Det finns Svenska män som är över två meter, precis som det finns män som är under 170cm.
Det finns ingen etnisk grupp på jorden som har unika egenskaper, vad som varierar är frekvensen på egenskaper.

Om t.ex ALLA Kragg är över två meter så måste det innebära att de mördar all som är för korta. Attributmodifikationerna är enligt mig till största delen baserade på uppväxt, det finns allså ingen anledning att låta egenskaper "ärvas" om man är uppväxt i en annan kultur, vill du att din "civiliserade" kragg ska ha hör STY och TÅL, se till att slå många sexor med tärningarna.

Lord decado

Veteran

Inte mördar... dom som inte är långa eller imponerande nog fysiskt hittar ingen eyrentigrinna att tumla runt med. :gremgrin:

Silvervarg

Warrior

Om t.ex ALLA Kragg är över två meter så måste det innebära att de mördar all som är för korta.

Det är väl ingen omöjlighet?? Människor är ju ganksa bra på att ha ihjäl varandra eller hur?? Eller som Lord Decado sa, de korta får ingen Eryn/Kraggbarbar att föröka sig med.... bara de starkaste...
Men sedan är det ju en enorm skillnad på ditt och mitt mundana...