Kingdoms
Jag kan bara kommentera Kingdoms, så jag håller mig till det. Jag har inte spelat det jättemycket, men tillräckligt för att ha en uppfattning om vad jag tycker om det.
Kingdoms är otroligt enkelt och snabbspelat, utan att för den skull vara särskilt lätt att bemästra (det sätter i sådana fall slumpen och illvilliga motståndare stopp för) eller hjärndött. Hyfsat lätt att packa upp och packa ner. En liten tveksamhet i designen är att man är manad att hantera pilliga små mynt i papp för att hålla reda på poängställningen. Jag brukar dissa detta helt, eftersom jag anser det vara lättare och snabbare att skriva ner poängen på ett papper.
Jag minns att jag genom bara att sitta och titta på hur det spelades så lärde jag mig reglerna på fem minuter. Det har, som många andra "strategispel", en övervägande slumpfaktor, men åtminstone jag känner mig inte fullständigt utelämnad till den, som jag ibland kan känna kring rena tärningsspel som ex. Settlers. Det är väl inget spel som ger någon storslagen spelupplevelse, men det är ganska solitt och ett utmärkt tidsfördriv, om man är några stycken med en halvtimme att ta död på.