Nekromanti Clash of the Titans

Organ

Out of time, out of mind
Så, vad tror ni om nyinspelningen av klassikern Clash of the Titans som ska ha premiär mars 2010? Själv är jag mycket förväntansfull. Orginalet har alltid varit en av mina favoritfantasyrullar men jag har samtidigt alltid störts lite grand av hur tiden så snabbt sprungit ifrån den vad gäller specialeffekter. Dramat och skådespeleriet har det dock aldrig varit något fel på så den är fortfarande sevärd. Risken finns väl dock att nyinspelningen endast överträffar orginalet vad gäller just effekterna. Det är ju tyvärr så det brukar vara. Fast det är en hyfsat imnponerande samling bra skådisar de lyckats trumma upp (Liam Neeson, Ralph Fiennes, Mads Mikkelsen, Jason Flemyng, Pete Postlethwaite) så en viss optimism tycker jag är motiverad.

Sedan måste man erkänna att hjälten Perseus ser bra mycket hårdare ut nuförtiden.

Om vi sedan bara slipper den jävla mekaniska ugglan så är jag en happy bunny. :gremgrin:

Trailer finns här.

/Anders

Ymir

Liten kantbaron
Jag känner mig inte direkt det minsta entusiastisk, givet hur groteskt jävla trött jag är på att Hollywoods historiska/pseudohistoriska filmer alltid, alltid utspelar sig i samma gamla vanliga, slitna miljöer och epoker. (That is, antika Grekland och Rom, folkvandringstida Brittiska öarna, vikingatida Norge, medeltida Brittiska öarna och occasionally Frankrike, tidigmoderna Frankrike och, givetvis, mothafucking supertråkiga jävla England yet again, etc. Utsätts jag för mer jävla Kung Arthur/Tudor-fetischism vill jag faen sadla om till självmordsbombare).

Men filmaffischen var väl ganska cool:

Den springande punkten är väl om filmen faktiskt också blir kool i praktiken, eller bara pinsam idiotkitsch a'la 300 och Pathfinder. Risken för det senare är nog rätt hög. Jag brukar bry mig mer om vem som regisserat än vilka skådisar som är med, givet att även liksom annars välrenommérade skådespelare då och då dyker upp i saker som bara är...wtf? *hostJeremy Ironshost*. Att somliga skådisar sedan är jävla bra att de kan förgylla skiten, visst, det må vara hänt, men guldbelagt bajs är fortfarande bajs, även om John Hurt simmar runt i det.

Jag ser dock väldigt mycket fram emot Vin Diesels 'Hannibal the Conqueror'-projekt, även om entusiasmen dog lite när det blev klart att han inte skulle få göra filmen på puniska som han ursprungligen hade tänkt. Men fortfarande; krigselefanter är basically det koolaste någonsin, och vi har aldrig fått se antiken skildrad ur Kartagos perspektiv på filmduken förr, så där har vi ett exempel på en sån där fräsch, ny miljö som jag önskar mig, en som inte alla jävla antikenfilmer redan utspelar sig i. Jäjj!

På wikipedia finns också påståenden (dock utan referenser) om en pågående filmatisering av fucking Gilgamesh, vilket vore typ det häftigaste sedan, well, Gilgamesh, om det inte vore för att regissören är snubben som gjorde Battlefield Earth... :gremcry:

Och uppföljaren till Day Watch, 'Twilight Watch', skulle supposedly utspela sig helt i timuridiska Samarkand. Tyvärr verkar produktionen av den rullen ha blivit uppköpt av jänkarna och befinna sig i Production Hell, och visst, den hade säkert blivit asdålig ändå, men det bryr jag mig faen inte om, jag hade älskat den ändå on account of sheer nerdgasm.

- Ymir, varför existerar överhuvudtaget inga filmer som utspelar sig i Byzans?

Arfert

Facit
Tyckte ju dan gamla Clash of var mer kul än bra, och specialeffekterna var ju antika (hehe) redan när den kom...

...men det är skönt att slippa den jävla ugglan.

Vet inte om jag direkt ser fram mot den, men kan ju vara skön att se nån tråkig söndagseftermiddag, kanske... Hursomhelst tycker jag den nya ser mest ut som vilken fantasyrulle som helst, medan den gamla kändes mer antika Grekland, om än väldigt tillrättalagt.

...sen tycker jag ju inte att vi direkt drunknat i filmer med grekiska/romerska teman, som Ymir antyder. Hur många har kommit senaste 10 åren? Tre? Fem? Tio? Kommer bara ihåg 300, Gladiator och Troja så här på rak arm. Kung Arthur är kanske semiromersk. Vi har snarare bombarderats av rätt snygga men trista kinesiska storfilmer (såg tre på nyhetshyllan hos den lokala DVD-uthyraren här i Bredäng senast), efter Crouching Tiger, Hero och Flying Daggers...

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Ulfgeir said:
Mekanurg said:
Dataspel som långfilm. :gremwink:
Du menar som många av de moderna storfilmerna som bygger allt på specialeffekter? =^_^=

/Ulfgeir
Just det, fast snäppet längre. :gremsmirk:

När kommer World of Warcraft The Movie eller EVE Online The Movie? :gremsick:

Rickard

Urverk speldesign
...om det inte vore för att regissören är snubben som gjorde Battlefield Earth... :gremcry:
Den filmen var ju cool. Det känns mest som att folk gnäller på den för att det typ är en scientologfilm.

/Han som främst gillar hur regissören visar skillnaden i språken

Arfert

Facit
Han said:
...om det inte vore för att regissören är snubben som gjorde Battlefield Earth... :gremcry:
Den filmen var ju cool. Det känns mest som att folk gnäller på den för att det typ är en scientologfilm.

lite ot då: Folk gnäller förmodligen för att den har den fjantigaste handlingen i SF-historien?

Organ

Out of time, out of mind
Arfert said:
Han said:

lite ot då: Folk gnäller förmodligen för att den har den fjantigaste handlingen i SF-historien?
Har du läst boken? Anledningen till att jag frågar är att jag har det men har inte sett filmen, och antingen så tycker vi VÄLDIGT olika eller så har de ändrat en hel del i filmatiseringen för boken tyckte jag var störtcool. Faktiskt en av de bästa i äventyrs-sf-genren jag läst.

/Anders

Ymir

Liten kantbaron
sen tycker jag ju inte att vi direkt drunknat i filmer med grekiska/romerska teman, som Ymir antyder. Hur många har kommit senaste 10 åren? Tre? Fem? Tio? Kommer bara ihåg 300, Gladiator och Troja så här på rak arm.
That's not the point. The point is; hur många filmer som utspelar sig under antiken tilldrar sig någon annanstans än i Grekland eller tidiga kejsartidens Rom? Sagda likriktning är tydligare med medeltids- och renässansfilm, dock.

Listan är lite digrare än du gör gällande, still. Vi har Troja, 300, Gladiator, Helen of Troy, Minotaur, plus animerade Herkules, Sinbad (som är ett särskilt plågsamt exempel: när f-n blev han grek?), och gränsfall som King Arthur och Last Legion. Rome var lite fräschare i det att det erbjöd en total nytolkning av romarriket, med extremt välgjorda skildringar av dagligt liv, och Alexander var mycket fräschare i det att den utspelade sig i en massa exotiska miljöer Hollywood sällan skildrat förr (och var historiskt korrekt while doing it, förstås). Påpekas kan också att Alexander, Troja och 300 kom pretty much i samma veva.

Edit: Ah, vi har förstås också Druids, den här Lambert-filmen om Vercingetorix, som hade varit superintressant om det inte vore för att, well, Lambert är involverad. Warrior Queen var också något idiosynkratisk i det att den handlar om Boadicea och tilldrar sig i antika Britannien, men liksom, brittiska öarna igen, en massa totalt malplacerade jävla Arthur-referenser, och fler Boadicea-filmer är visst på gång, dessutom; ytterligare ett belägg för likritningen jag talar om

Och as for de kinesiska storfilmerna så utspelar de sig alla under helt olika epoker, undantaget Flying Daggers och Warriors of Heaven and Earth och The Banquet som alla är Tangdynastin, och Kejsaren och Mördaren och Hero som båda är Qindynastin. Medan de senare är radikalt annorlunda tolkningar av samma skeende, tilldrar sig de tre första i helt olika områden och har helt olika fokus. Jag skulle inte säga att vi är svältfödda på ett brett spektrum av epoker av Kinas historia på filmduken, medan, som sagt, det inte ens tycks existerar filmer om Byzans.

- Ymir, förtydligar

Arfert

Facit
Har läst boken (för 20 år sen), och filmen är annorlunda. Über-fjantig. I SF bör man i alla fall hålla en viss genre-mässig trovärdighet.. och vissa föga trovärdogasaker kan man köpa (som att det går att koppla in sig med en bärbar dator på utomjordingars moderskepp som i Independece Day)..

...men att man kan använda vapen (som jaktflyg) från 1900-talet som stått i en grotta tusentals år eller mer... och sedan få typ stenåldersmän att använda dem (om än med hjälp av utomjordingsteknik).. nä.

tull

Hero
Troja utspelar sig väll i rättvisans namn i turkiet?
Annars har vi den där filmen som handlar om Atilla och den utspelar sig väll i germanien?

Ymir

Liten kantbaron
Grekiska Anatolien, grekisk mytologi; same shit. Ze main point är att det redan gjorts fantasiljoner filmer mer eller mindre baserade på Illiaden och Greklands övriga mytologiska korpus; det finns enorma mängder andra kulturer och mytologier att ta inspiration av till berättelser under antiken, men Hollywood gör aldrig det.

Attila-filmen med Gerard Butler är unik på så vis att den faktiskt har en scen eller två som utspelar sig i Byzans; men Attila är folkvandringstid, inte antik, så jag tog inte upp den.

- Ymir, hungrig

Arfert

Facit
..kan ju fakiskt bero på att vi vet massor om grekisk och romersk historia, litteratur, religion, men jämförelsevis jävligt lite om fenicier, etrusker, numidier etc...

..plus att det faktiskt är grunden till vår egen kultur. Vi kan relatera. Kineser eller indier gör ju knappast filmer om kelter eller sumerer. Inget konstigt med det. Man vill ju att folk ska komma till biosalongerna och se den förmodligen skitdyra filmen.

Fast jag skulle iofs gilla en film som exempelvis utspelade sig i det gamla Parthien eller Assyrien. På oriinalspråk helst då. Precis som jag gillade Maya-rullen häromåret.

Organ

Out of time, out of mind
Ymir said:
The point is; hur många filmer som utspelar sig under antiken tilldrar sig någon annanstans än i Grekland eller tidiga kejsartidens Rom?
Du har helt rätt och jag håller med dig fullt ut i det du säger i frågan. Jag vill bara påpeka att på en inte obetydlig tredjeplats återfinns Egypten. Dock oftast bara som flashback eller på annat sätt som bakgrund åt en historia som egentligen handlar om något annat ( The Mummy som exempel). Det vore kul med en film som fullt ut handlar om antikens Egypten. (Fast, som sagt, ännu hellre någon annan plats och/eller epok. Jag hade gärna sett lite Sumerer.)

/Anders, ziqqurater ftw!

Organ

Out of time, out of mind
Ymir said:
Jag känner mig inte direkt det minsta entusiastisk, givet hur groteskt jävla trött jag är på att Hollywoods historiska/pseudohistoriska filmer alltid, alltid utspelar sig i samma gamla vanliga, slitna miljöer och epoker.
Ja just det ja, en liten ursäkt för att ge oss ännu en jäkla grekrulle tycker jag är det faktum att det rör sig om en remake. Liksom, de nya filmskaparna kan inte gärna lastas för att orginalet utspelas i Grekland. Fast jag måste medge att jag nästan hellre hade sett att de satt tänderna i någon av de gamla Sinbadfilmerna för, ni måste medge, araber är way mycket coolare än både greker och romare.

/Anders

Ymir

Liten kantbaron
..kan ju fakiskt bero på att vi vet massor om grekisk och romersk historia, litteratur, religion, men jämförelsevis jävligt lite om fenicier, etrusker, numidier etc...
Jag tror inte riktigt det är orsaken; vi vet också jättejättemycket om Byzans, medeltida Iberien, Heliga romerska riket, Kalifatet, koloniala Mexico, men det finns i princip inga filmer som utspelar sig där.

..plus att det faktiskt är grunden till vår egen kultur. Vi kan relatera.Kineser eller indier gör ju knappast filmer om kelter eller sumerer.
Well, det är en bättre poäng, men fortfarande inte riktigt pudelns kärna, givet två saker:
#!: Jag tror inte vi egentligen kan relatera till antika romare bättre än vi kan till antika kineser, inte alls. Folk inbillar sig bara att de kan det för att den populärkulturella bilden av romare är mycket starkare, vilket i sin tur beror på den västerländska kulturens romarfixering.
#2: Med det resonemanget borde vi kunna relatera till Byzans också, men det existerar inga filmer om Byzans.

Nej, förklaringen är snarare att filmskapare är rädda för att bryta ny mark och låta berättelser utspela sig i miljöer som inte är välkända, slitna, klyschiga, i västerländsk popkultur. Det är tex ingen slump att alla filmer om vikingar utspelar sig i Norge eller på Island, eller att alla renässansfilmer handlar om Tudor-eran. Det är en produkt av eurocentrism, ja, anglocentrism, blandat med en ingrodd fixering vid vissa specifika epoker, ett fenomen jag personligen helt enkelt är fruktansvärt trött på. Tillochmed orientalismen framstår som fräsch i jämförelse med den uråldriga vurmen för Grekland och Rom.

Kineser och indier gör filmer om alla tänkbara kulturer som florerat i deras egen kultursfär - det finns tex kinesiska filmer om mongoler, tanguter, jurchener. Visst, likt angloamerikanska filmskapare är de försiktiga med att röra sig utanför den egna kultursfären, och det är synd, men det tycks mig ändå som att kineser och indier inte är lika fixerade vid specifika epoker och miljöer i sin egen historia som angloamerikanerna är, Tre Kungadömen/Asoka-fetischismen till trots.

Apocalypto var fet, jag är motvilligt tvingad att respektera Gib Melsons visioner, han har ju gjort två semi-superautentiska rullar i udda miljöer på skitexotiska språk. Synd bara att 90% av Apocalypto bestod av folk som ränner runt i en djungel, istället för mer ingående och storslagna skildringar av Mayacivilisationen. Och synd bara att resten av filmen fokuserar på det bestialiska i människooffer, istället för ett mer empatiskt porträtt av Mayacivilisationen. :gremfrown:

Ett intressant fenomen i sammanhanget är att historiska romaner och fantasylitteratur alltid uppvisat ett mycket bredare spektrum av miljöer och epoker än filmmediet. Jag antar att en orsak är att budget inte är en issue, men det är inte som att marginalerna för att gå runt ekonomiskt är bättre i bokbranschen, och roten till det här fenomenet på filmduken verkar därför snarare handla om filmskapare som är fullkomligt livrädda för att använda annat än minsta möjliga referenspöl, snarare än om vad publiken faktiskt är beredda att betala för att gå och se. (Effektiv reklam kan göra vad som helst till en superhit, trots allt).

- Ymir, får mat snart :gremlaugh:

Big Marco

Läskig
Ymir said:
Grekiska Anatolien, grekisk mytologi; same shit. Ze main point är att det redan gjorts fantasiljoner filmer mer eller mindre baserade på Illiaden och Greklands övriga mytologiska korpus; det finns enorma mängder andra kulturer och mytologier att ta inspiration av till berättelser under antiken, men Hollywood gör aldrig det.
Hollywood gör film för den stora massan, och den stora massan måste kunna relatera till materialet. De klassiska verken faller in där, din udda smak gör det inte. Varför skulle Hollywood riskera en halv miljard spänn för att tillfredsställa smaken hos kanske 500 nördar världen över?