[Classic Traveller] För några få imperiska krediter mer (play by chat)

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,293
Location
Umeå
@guldfink startade för ett tag sen en tråd om play by post/chat, vi började rätt snabbt tillsammans med @Nion , @Tant Ragnar , @Lemur och @Måns bolla runt kring att köra Classic Traveller över Discord, jag greppade en subsektor jag redan slagit fram och hade halvvägs förberedd, behövde bara skapa kartan digitalt, skriva ett par stycken text för kring ett par system och göra klart ryktestabellen sen körde vi igång. Så denna tråd lite för att presentera spelet, kort posta lite loggar om vad som sker vecka för vecka, och om spelarna vill kan de posta vad som relaterat till detta.

Här är subsektorn vi spelar i:

Stallup 0101 C841101-7 NG Ni Po [Tredje imperiet]
Samland 0102 A9B4766-6 SNG [Tredje imperiet]
Bartenstein 0105 E498053-4 G Ni [Tredje imperiet]
Angerand 0109 B9A37AA-D G
Warmia 0201 C652533-5 SG Ni Po [Tredje imperiet]
Masuria 0202 C310352-B G Ni De [Tredje imperiet]
Klaipėda 0204 C110554-9 Ni De [Tredje imperiet]
Nidzica 0206 B420AB8-C SG In Po De [Tredje imperiet]
Mlynary 0208 A976458-D G
Krylovo 0209 E000300-B SG Ni Po Va
Ostrodo 0210 B342767-9 S Po
Paslek 0304 E576421-7 G Ni [Tredje imperiet]
Silute 0305 B135200-C G Ni [Tredje imperiet]
Goldap 0306 C697887-7 [Tredje imperiet]
Znamensk 0308 B375101-8 Ni [Tredje imperiet]
Ryn 0310 E611874-8 Na In
Milakowo 0401 E64A746-6 G Wa [Tredje imperiet]
Mohru 0404 X67A343-4 G Ni Wa [Tredje imperiet]
Gerdau 0405 E65A995-5 Wa
Ghospo 0406 A352778-9 [Tredje imperiet]
Ketrzyn 1 0408 E9A7564-3 Ni
Gorowo 0504 D4768BD-B SG
Morag 0507 E688154-8 G Ni
Mitwitz 0508 C0008D9-5 SG De Va
Mehlsac 0509 C576998-6 In
Pilau 0601 B533868-7 SG Na Po
Ragnit 0605 C323477-A G Ni Po
Elbinge 0608 A756000-E NG Ni
Bartap 0701 B76838B-8 G Ni
Wehlau 0702 B300200-C G Ni De Va
Orneta 0703 C585A62-B SG Ri
Behrungen 0707 X448200-3 SG Ni
Kornevo 0708 A553421-C NG Ni Po
Wielbark 0802 E375576-3 G Ag Ni
Warmia 0806 A4239BB-B NG Na In Po [Tredje imperiet]
Rohdenau 0810 D778156-4 SG Ni

Subsektor_Orneta.png

Vi har inlett spelet i systemet Nidzica.
Nidzica (B-420AB8-C ) 0206 Ni Po De
B - There is a Good quality starport, with banking, refined fuel, maintenance, and a non-starship capable yard.
4 - Nidzica is around 6,400 kilometers diameter.
2 - There is a very thin atmosphere with a taint; a compressing respirator/filter or PLSS is required.
0 - There is less than 5% open water or ice on the surface.
A - Total population is between 10,000,000,000 and 100,000,000,000.
B - A non-charismatic dictator is in power.
8 - No weapons may be openly carried, long bladed weapons restricted
C - Average Imperial Technology. Jump 3

En ökenplanet styrd av en diktator, Stephanie af Wosnhafen, primärt gruvdrift som ekonomisk inkomstkälla. Allt exporteras då det inte finns nog med resurser för att göra något av malmen som plockas upp på Nidzica. Mellan gruvorna, städerna och andra andra boplatser löper ett omfattande järnvägsnät.

Ett par intressanta platser på planeten är:

Marfa - platsen för Wosnhafens slott - mitt ute i öknen ligger familjen Wosnhafens slott, det är i princip en liten stad kallar Marfa, med höga murar, en djup vallgrav löper längs murarna men självklart utan vatten. Innanför murarna finns en av planetens största odlingar av kryddor, tobak och grönsaker. Marfa

Overtyr - Rymdhamnen. En gigantisk stad där en majoritet av befolkningen bor, järnvägsnätet ut till de olika gruvorna utgår från Overtyn och de gigantiska anläggningarna där malmet förbereds för försäljning ligger bland kåkstäderna i staden utkant.

Wienestes - Bar i Overtyr. Typiskt ställe att stråla samman, söka jobb, släcka törsten efter jobb, resa eller bara för att höra det senaste...

Djurlivet
Neobutho - Påminner om skorpioner, dess hud är sandfärgad och nästan genomskinlig, snabba och svåra att se när de vilar nedgrävda i sanden. Kan bli bortåt tio meter långa, vikt på fyra fem ton och jagar allt som rör sig på Nidzicas ökenområden. De brukar jaga tåg till och från gruvorna och verkar dras till ljudet eller vibrationerna från dem. Jagas framförallt för sitt gift och sina gaddar som den har både i munnen fram och på den långa böjda svansen, giftet används för att producera olika mediciner och droger och gaddarna används ofta som utsmyckningar och prydnadsföremål i välbergade hem eller går på export till kärnvärldarna i imperiet.

Sandtegu - En varelse likt en stor björn men med en ödlelik kropp, vikt på kring 400-500 kilo lång svans och fjällig kropp, runt huvud med kraftfulla käkar. Brukar röra sig i områden där Neobutho rör sig och plockar upp och äter vad den lämnar kvar. Men brukar också försöka ta sig in i samhällen och gruvor och där de lyckats har det resulterat i blodbad. Jagas för sitt kött som anses av adeln på Nidzica och matkonnässör vara delikat, det är giftigt i sig och måste kokas, torkas och förberedas i en rätt omfattande procedur.

Och ja, även fast vissa världar här är under Tredje imperiets kontroll är det inte Tredje imperiet från senaste Traveller. Inte hundar och lejon här. Detta är ett annat Tredje imperium.
 
Last edited:

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,168
Det är väldigt trivsamt och kul, perfekt att pula med lite då och då. Jag gillade karaktärsskapandet! Jag slog först fram en superstark baronessa, men hon sprängdes av en mina på sitt första uppdrag som marinsoldat (döden var alltså en del av karaktärsskapandet). Den andra karaktären var mycket mer otydlig för mig och formades allt eftersom han tjänstgjorde i armén. Till slut hade jag Blaze Red framför mig och vilken stjärna det är!

53559DC8-01F4-4E14-9185-90BA340179DE.jpeg

Blaze Red har ingen kontakt med det liv han levde innan han anslöt till armén och ingen som har träffat honom sedan dess vet något om hans bakgrund. Han säger inte mycket, men när han gör det pratar han om sig själv i tredje person. Samtal som innebär mer än några meningar leder han in på ”Uppdrag Blaze”, den mystiska och oklara kompass som hans liv följer sedan han lämnade armén. Men mest sitter han tyst och kisar bakom sina rödtintade glasögon, som om han försöker förstå någonting.

Blaze har en exceptionell kropp som han gärna utnyttjar för akrobatiska manövrer. Han är vacker, men saknar intresse eller förståelse för hur han skulle kunna utnyttja det.
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,293
Location
Umeå
Blaze Red @guldfink
Major (på bild ovan)
AB43B8 Age 34, 4 terms army duty
Dagger 1, Laser Rifle 1, Brawling 1, Rifle 1, SMG 1

Billy Lery @Tant Ragnar
Scout 777758 Age 34, 4 Terms
Electronic-2, Jack-o-T-1, Mechanical-1, Pilot-1, Vacc Suit-1, Ship Boat-2
Screenshot_20210905-142708.jpg

Billy Lery ser bra mycket äldre ut än sina 34 år. Har sett lite för mycket skit, tvingats ut på lite för många farliga uppdrag under tveksamt ledarskap. Han är märkt av detta, darrar lite på händerna, rycker lite i ögonvrån. Kedjeröker/bälgar kaffe/knaprar värk -och sömntabletter för att inte trilla tillbaka i sitt missbruk av olagliga sådana. Stammar, obekvämt i sociala sammanhang. Drar sig gärna tillbaka till sin "safe space", där han får meka med prylar - plockar gärna isär och sätter ihop motorer och liknande "bara för att kolla". Saknar trots allt det tydliga ledarskapet i det militära, där det är tydligt vem som bestämmer. Billy blir extremt obekväm då en grupp vill prata ihop sig och komma till ett gemensamt beslut om något. Då försvinner han gärna ner i motorrummet för att "bara kolla en sak".(ändrad)

Bakom ratten/spakarna är han dock sig själv - trygg, lugn och skicklig. Då lägges cigg och kaffe åt sidan till förmån för ett frenetiskt tuggande av tuggummi.(ändrad)
"Vet ni vad jag gillar? Svävare. Svävare är enkla. Svävare är pålitliga. Svävare är förutsägbara. Dra på gasen, svävaren går framåt. Bromsa, svävaren stannar. Går den sönder så gräver du runt tills du hittar det brända kretskortet och fixar det. Folk? Ler mot dig, och hugger dig i ryggen. Djur? Spinner och biter dig i arslet. Vackert sjö i solnedgång? Fem veckor i medkapsel för att bli av med parasiterna i min du vill inte veta var på Lando-34...."

Elena Wu @Lemur
Lt. Colonel 879588 Age: 34 4 terms army duty
Administration 1, Tactics 2, Brawling 1, Sword 1, Laser Rifle 1, ATV 2, rifle 1, SMG 1
unknown-1.png
Växte upp som uttråkad medelklass på en trygg planet. Hon hade dock inte det som krävdes för att, som hennes syskon, följa en karriär som jurist eller läkare. När en av hennes polare tog värvning hängde hon på för "varför inte?".
Hon blev en bra soldat. Hade turen med sig sades det. Och en jävel på att köra ATV. Körde många riskfyllda insatser och kom tillbaka med hela teamet. Blev befordrad och fortsatte i samma bana. Det hade fortsatt så om inte, en dag, turen tog slut. När hon kvicknade till i den lilla tanken var alla i hennes insatsstyrka döda och hon bokstavligen badade i resterna av dem. Det var det, hon tog avgångsvederlaget och stack.

Cory Flux @Nion
Merchant (3rd Officer), ca3ca6, Age 34, 16 years at MIME Trading Corp. (4 terms)
Vacsuit 1, Mechanical 1, Admin 1, Electronic 2, Medical 1, Gun cbt 1, Forgery 0
unknown-2.png
Cory Flux föddes med en odiagnostiserad sjukdom som gör att han vid lättare ansträngningar snabbt blir andfådd. Läkarna på hemplaneten kunde konstatera nedsatt syreupptagningsförmåga, men med okänt medicinskt ursprung. Lång och tanig satt Cory vid sidan av när jämnåriga lekte lekar eller utövade idrott. I sena tonåren fann Cory styrketräningen och kompenserade för sin dåliga ork med styrka och muskler.
Vid 18 års ålder blev Cory, till sin förvåning, värvad till MIME Trading Corp. Ett ansett handelshus inom ”Mobility, Industry and Military Electronics”. Intelligenstestet som han lämnat måste ha imponerat, eller så var det hans oansenliga sociala bakgrund som gjorde honom extra lämpad för vissa arbetsuppgifter. Efter några år på företaget spenderar han det mesta av sin tid med att få olaglig elektronisk utrustning att se laglig ut, dvs skaffa rätt dokument eller märkningar och förmedla den till kunder. Trots arbetets risker och känsliga natur får Cory ingen uppskattning eller erkännande. Andra handlare, på företagets mindre ljusskygga avdelningar, får egna skepp och personal, men Cory får inget! Han inser mer och mer att han är en utbytbar bricka i ett spel han är menad att förlora.
Efter 16 år lyckas Cory bryta med företaget efter att ha skrivit under ett sekretessavtal med klausuler som får honom att drömma mardrömmar. Nu lever Cory ett kringflackande liv med oviss framtid, förhoppningarna är att en dag kunna bedriva en egen affärsverksamhet, med ett eget handelsskepp och egen personal, som de där jävlarna på MIME.(ändrad)

Calista Nephehe @Måns
B96788, Marine 4 terms
Blade Cbt 2, Mechanical 1, Electronic 1, Vacc Suit 1, ATV 1

Screenshot_20210911-143052_Chrome.jpg
Calista Nephehe är född att kriga. Åtminstone om man frågar henne. Redan som ung frivillig rekryt hos Frivilliga Planetförsvaret hade hon sin bana utstakad. Därför blev ingen förvånad när hon sin första dag som myndig reste till Adaxxon 341 för att ansluta till federationens främsta förband - Koloniala Marinkåren. Givetvis blev hon antagen och gjorde sig snabbt populär bland såväl befäl som meniga för sin obrottsliga lojalitet och hårda arbete. Hon klättrade snabbt i graderna, men uppdragen lös med sin frånvaro. Hon anmälde sig som frivillig till snart sagt varje uppdrag, men hennes rolls som sambandsofficer och logistikansvarig på Underhållskompaniets stab gjorde henne oumbärlig. Men hon höll huvudet högt och och tränade ännu hårdare, spenderade varje ledig timme i stridssimulatorn. Så kom äntligen den dag då hon blev inkallad till general Ashley. Detta skulle bli hennes första stora insats!
Nej, hennes bas skulle avvecklas och hon skulle förflyttas till Reperationskåren på Amagio B. Bedrövad packade hon sina väskor och klev ombord på skyttelns som kulle föra henne till nästa anhalt. Men först, men gråten i halsen, lämnade hon in sin avskedsansökan
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,293
Location
Umeå
Loggbok

074-1156 till 078-1156

74 - Polisen besöker Wienestes när sällskapet sitter ner för att äta och vänta in varandra för att bestämma vad de ämnar göra. Wienestes är baren de frekvent hänger på, äter friterade och torkade insekter och sveper stark dryck. Polisen greppade två adelsmän som Cory Flux känner igen som Félix och André Vallotton, de släpas från platsen med sina tre tjänare. Blaze och Elena följer efter dem genom Overtyn men tappar bort dem vid den stora järnvägsstationen.
75 - De har bestämt sig för att skaffa en ATV och dra ut i öknen. Försöker hitta jobb utifrån detta. Sällskapet stöter samman med polis för rutinkontroll. Billy Lery får tips om en auction av stöldgods och beslagtaget material.
76 - Polisen besöker Wienestes igen, uppenbarligen jakt på någon eller några speciella individer. Blaze försvinner i skuggorna utan att ens de runt samma bord lägger märke till honom. De hör rykten om att en AI kontrollerar en av systemen, Elbinge, i subsektorn som är belagd i karantän, att det är någon topphemlig grej från imperiet. Även rykten om att rebellerna är aktiva igen och att de ämnar slå till och frånta Wosnhafen makten.
77 - Inget speciellt. De fortsätter söka jobb.
78 - Ingen mer sammanstötning med polisen, men dels lyckas ett slag för att lokalisera en begagnad ATV, dels springer de samman med Félix och André igen, de ser rädda och uppenbarligen haft några tuffa dagar hos polisen. De ber våra hjältar om hjälp, deras skepp är tillfälligt under polisens kontroll och de har ingen möjlighet att själv avsluta den affär de är här för att genomföra, de har fem ton maskindelar som skall fraktas ut till köparen och de behöver hjälp att både få dessa fraktlådor bort från platsen de är lagrade på, nu under polisens kontroll, och fraktas till den platsen där köparen befinner sig.

Under någon av dessa dagar registrerades också företaget Ragtag Inc. Att köpa en ATV är första steget mot rikedom. Ingen av dem äger ens ett skepp vilket väl är den lite större planen.

(Ni som spelar får komplettera om jag missar något här)
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,293
Location
Umeå
79 - Köper begagnad ATV, en R68 kallad Roy av den tidigare ägaren. Utsökt servad med endast originaldelar. ATV-snacket exploderar. Alla bidrar med krediter till köpet och företaget Ragtag Inc. registreras och står som ägare för ATVn.

unknown.png


80 - Rekar området där lagerlokalen med maskindelar ligger. Lägger upp en plan. Blaze och Elena skall stjäla ett passerkort för att ta sig in i området där lagerlokalen finns. De förföljer en lastbil som åker ut från området till ett truckerstop i utkanten av staden efter den först svängt förbi järnvägen för att lasta av gods. Efter en avvägning att leta rätt på chauffören inne lägger de sig i bakhåll utanför. Chauffören och dennes ragg eller gamla kärlek (lite oklart) kommer ut, Elena konfronterar chauffören på förarsidan av lastbilen, Blaze skär halsen av ragget på passagerarsidan och han faller till backen död. Blaze krälar sig genom lastbilens hytt och kastar sig över chauffören på andra sidan som precis närmar sig Elena, och hon visar att hon är beväpnad och får honom ur fattning. Tillsammans övermannar de chauffören, tar dennes passerkort och flyr när folk utanför truckerhaket hör stridigheterna och börjar ropa efter hjälp och springer för att hjälpa chauffören.
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,293
Location
Umeå
Natten mot dag 81 år 1156:

Våra hjältar tar sig in i området där lagerlokalen ligger, tar sig dit och skruvar sönder låset för att koppla bort larmsystemet. Dolda slag från min sida: de öppnar dörren, larmet går, och de fattar att larmet har gått. Blaze som klättrat upp på taket på lagerlokalen upptäcker ett fordon från säkerhetsfirman Nidzec som närmar sig, han kastar sig ner, övriga har precis lyckas lasta färdigt allt material som de var här för och gör sig redo att sticka, Blaze drar av ett skott mot vaktbolaget fordon, missar och kastar sig in i ATVn Roy och de drar iväg, en kort jakt utbryter men avslutas när Blaze med en träff från sitt lasergevär punkterar ett däck på förföljarnas fordon samtidigt som Cory Flux använder ATVns militära radioutrustning och stör ut förföljarnas kommunikation.

De sticker snabbt från platsen, stannar till vid en port ut från området, visar upp sina tillstånd och passerkort, dörrarna går upp, precis här upptäcker två vakter larmet från lagerlokalen, beordrar dem att stänga av ATVn och komma ut ur fordonet, samtidigt öppnar Billy Lery en av lådorna de lassat ombord, maskindelarna visar sig vara en last med högteknologiska militära vapensystem, precis där trampar Elena Wu gasen i botten, ATVn kastar sig ut genom dörrarna, vakterna slänger sig åt sidan och ett par slag senare har de lyckats navigera sig genom staden Overtyn utan att blivit stoppade och när solen stiger över Nidzica rör sig Roy och sällskapet ut i öknen bort från staden och civilisationen.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,293
Location
Umeå
Dag 81 år 1156
De stannar till vid en av de stora ravinerna på Nidzica, dumpar Roys förklädnad ner i ravinen och ställer om ATVns id-sändare så den sänder ut korrekt id igen. De lyssnar av krypterade radiosändning hör att en ATV av modell R72 (Roy av modell R68, så planen att förklä ATVn och dess sändare har gått enligt plan) efterlysts för inblandning i ett sprängattentat där en grupp religiösa sprängde sig in i rymdhamnen, kapat ett rymdskepp och styrt det rakt mot systemets stjärna. De bägge bröderna som hyrt lagellokalen där ATVn skådats är eftersökta men ingen har sett dem sen de släpptes på fri fot igen. Belöning utlovas för den som har information som leder till deras gripande.

Dag 82 år 1156
Efter en full natt där Blaze själv vandrat längs ravinen och hållit vakt anfalls han av fyra stora kattdjur, han springer mot ATVn vrålandes om blazekatter, yrvaket lyckas samtliga ta sig samman, rycka åt sig vapen, få igång Roy, och flyr från katterna som kastar sig över ATVn med frenesi (de är av storleken en noshörning), en av katterna skjuts trots att Blaze ropar att de skall låta bli att skjuta, Elena navigerar skickligt i mörkret i ökenlandskapet och lämnar efter ett tag katterna kvar i mörket.

De når fram till en bergsformation kallad Nepits spira, slår här läger...

Dag 83 år 1156
...och fortsätter dagen därpå mot mötesplatsen där de skulle lämna över maskindelarna till köparna. Istället för att fortsätta hela vägen bestämmer de sig för att stanna till längs Nepits bergvägg och försöka hitta en grotta att gömma undan lasten i, för att sen undersöka mötesplatsen närmare. Och här är vi just nu, precis när Blaze (efter att av Cory fått en klo från en av blazekatterna häng rund halsen som ett minne ”Det var tråkigt det där med Blazekatterna, men nu bär du en bit av Blaze nära ditt hjärta”) och Elena (med svärd på ryggen!!!) tar sig in i en av de funna grottorna och Billy och Cory är kvar och vaktar ATVn.

Skärmavbild 2021-10-29 kl. 10.11.47.png
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,293
Location
Umeå
Dag 83 år 1156 - fortsättning
Sällskapet beger sig djupare ner i grottorna, spår av människor finns här som leder djupare ner i grottorna. Elena och Blaze anropar övriga att komma efter med ATVn Roy. De färdas genom en stor sal, ner genom en gång som leder dem djupare och djupare ner. Färden fortsätter ca 2,5 km in och 230m ner i berget i en bred gång där ATVn utan problem får plats. Tillslut flackar gången av och visar på en stor grotta, ca 500m i diameter, på höger sida en avsats och resten av grottans golv täckt av svart vätska. Blaze undersöker en hög av något längs strandkanten, blir överfallen av en varelse, en bläckfiskliknande sak med en kropp på ca 1m i diameter, som ramlar ner på honom från taket och anfaller honom. Strid inleds. Blaze slåss med varelsen, får in ett rejält skott på den med sitt lasergevär och den blöder kraftigt. Trots det lyckas den ha honom i ett fast grepp och klättrar upp på honom med kloförsedda tentakelarmar som greppar genom Blazes rustning. Blaze får svårt att få in en träff på så nära avstånd med sitt gevär och går efter någon runda ner på 0 på en av sina grundegenskaper och förlorar medvetandet. Övriga skyndar efter med ATVn som nu Elena kör, Cory och Billy kastar sig ut och slår sönder den landlevande bläckfiskliknande varelsen.
Efter striden undersöker de området, får kontakt med en grupp människor som dyker upp i en av grottgångarna på andra sidan grottan. Samtidigt som sällskapet interagerar med dessa personer, som hävdar att de sökt tillflykt i grottan pga en storm, så börjar något stort stort röra sig i vattnet, som en liten ö som växer sig större och större när något gigantiskt börjar höja sig upp. Sällskapet avslöjas snabbt som kriminella som flytt från Overtyn och eftersöks, varelsen visar sig vara en liknande den som överföll Blaze men i storleksgraden femton meter i diameter med tentakler av minst dubbla längden. Strid utbryter mellan varelsen och våra hjältar som med hjälp av Blaze och hans lasergevär och Billy som sköter Roys laserkanon går segrande ur striden. Fångarna ber om hjälp att bli räddade från grottan och att få hjälp att ta sig till en specifik mötesplats, de erkänner att de tillhör motståndsrörelsen mot diktaturen på Nidzica och att deras folk kan belöna våra hjältar rikligt om de tar dem dit. Mötesplatsen visar sig vara samma som de insmugglade vapnen skall levereras till.
Just nu färdas de med ATVn Roy ut ur grottsystemet, bort mot mötesplatsen och Blaze förhör fångarna/passagerarna (lite olika syn på vad de ska kallas här av våra hjältar) och jag gör mig redo att slå för slumpmöten för resan bort mot mötesplatsen....

Ett par kommentarer här bara från refereeperspektivet. Tydligt exempel på när saker börjar som existera i en loop och där en slumpsak informerar en annan slumpsak, osv. När Elena och Blaze tar sig in i grottan lyssnar Cory av radiokanalerna efter nyheter, jag slår på den förberedda tabellen med rykten som florerar på Nidzica och informerar om ett par saker, bland annat att ett gäng fångar rymt från fängelse i Overtyn för mer än en vecka sedan (jag slumpar fram att de är 11 till antalet), de är fortfarande saknade. När sällskapet beger sig in i grottan slår jag för slumpmöten här, får upp kriminella igen som ett möte, här inne i grottan, lite för uppenbart, jag slumpar fram deras antal till 6. Vidare vill jag veta något om dem, vilka de är, så jag slår ett slag för rykten igen för att få reda på något som dessa personer vet om. Och då klickar det till och det är givet vilka de är. Ryktet är "Rebelledaren Julie är planetens enda hopp, någon måste rädda henne från fångenskap." och såklart dessa inte bara är kriminella, de är motståndskämpar som vet vart Julie hålls fången och flytt för att varsko sina kamrater om en lämplig plan för att frita henne. Det är en intressant process där möjligheter som denna kan öppnas upp, när slumpen klickar i och pekar åt någon riktning, en riktning som blir din som spelledares tolkning av vad som är rimligt. Det känns rätt ofta som att spelleda med en vän, någon som bollar över små idéer som en kan greppa föra in och tolka om och allt eftersom byggs saker upp. Att en motståndsrörelse existerade på Nidzica etablerades i mina små rader av förberedelser innan vi började spelet, och avslöjades lite smått av ett rykte redan när sällskapet hängde på baren Wienestes i Overtyn (i ett inlägg från 18 september).
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
320
Location
Göteborg
Berätta! Vad är så kul med play by chat traveller?

(Ur referee perspektivet och jämfört med öga mot öga eller kamera mot kamera)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,293
Location
Umeå
Inte alla unika för just play by chat men men...

Jag gillar att det är Traveller.
Jag gillar att jag kan slå fram slumpsaker på morgonen undertiden jag äter frukost, fundera en timme på dem när jag leker med ungarna på ovanvåningen, sen gå ner, skriva ett par inlägg utifrån hur jag tolkat dem, göra mellis till ungarna och gå ut och åka pulka.
Jag gillar att när jag och ungarna åker pulka och jag inte har tid att skriva så öppnar det upp sig en annan liten värld. Jag har oftast bara spelat i textform med en eller två spelare förut, och jag har inbillat mig att spela med fler måste vara sådant jävla jobb, att dessa lugnare stunder skulle kännas mer stressiga. Jag hade ju helt fel. Vad som sker är istället att dessa punkter av lugn från mig som referee, när jag inte har tid att posta vad som sker på en plats eller liknande, öppnar upp för massa rolig interaktion mellan karaktärerna när det spelas på och dialoger utvecklas och scenerna fördjupas.
Jag gillar hur saker växer fram i världen genom slumptabellerna, genom spel och genom vad som görs. Sure jag hade bestämt att det fanns en motståndsrörelse på planeten, jag har ju små sådana punkter kring de flesta systemen i subsektorn. Men det är ju först när det spelas på en planet saker blommar till liv lite smått.
Jag gillar skarpt karaktärerna, de har alla väldigt egen personlighet och deras relationer sinsemellan känns väldigt mycket lite småbråkande och tjafsande, känns väldigt mycket som typ Firefly eller något sådant.
Sen sjukt trevligt gäng spelare, trevlig ton, trevligt häng!
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,293
Location
Umeå
86-1156
Karaktärerna färdas till platsen för mötet. Det visar sig vara en grupp rebeller ledda av en kvinna vid namn Gunda som kommer överens om en vapenaffär med bröderna x och de erbjuds raskt att få betalt själva och hålla bröderna utanför affären helt. Billigare för rebellerna, mer pengar till Cory, Billy, Elena och Blaze.

Sällskapet erbjuds att delta med rebellerna i anfallet mot Marfa, det visar sig även att rebellerna de räddat har information om en fångtransport till Maria och planerna slås samman, en gemensam auktion för att frita rebelledaren Julie och inta staden Marfa, Ragtag Inc får bra betalt och planerar även att nyttja tillfället för att sno ett skepp från Marfas rymdhamn under kalabaliken. Gunda lovar dem att om de är framgångsrika och tar över styret av planeten, att de kan registrera om skeppet på Nidzica som hemhamn och att ett eventuellt ifrågasättande av deras innehavande av skeppet skulle likställas med att ifrågasätta styret på Nidzica. Uppenbart att vad hon kommer erbjuda dem senare är ett kaparbrev. Men hon säger det inte rakt ut.

89-1156
Anfallet mot Marfa inleds. Färd till en plats där tåget som transporterar Julie passerar.

94-1156
Karaktärerna tar sig ombord på tåget. Blaze och Elena försöker ta sig framåt i tåget på dess tak, misslyckas med ett par slag och befinner sig snart i öknen, ensamma, övergivna och mörbultade. Cory och Billy spränger sönder en vagn, vilket strandar 25 vagnar med förstärkning till Marfas försvar mitt ute i öknen. De bryter sig in i en intilliggande vagn, hittar en hypotermisk bädd, en läkare och två vakter, en snabb strid mot vakterna, de spärrar dörren framåt i tåget och i lågbädden ligger Julie, hennes rakade huvud täckt av inopererade kontakter, vissa slangar passerar in i hennes kropp, och elektroder är placerade över hela henne, men hennes tillstånd, vilket det nu är, verkar stabilt. Efter att kastat ett par vakter av tåget, hotat forskaren till livet, fått reda på att Julie gjorts redo för något som läkaren kallar överföringen, aktiverat nödbromsar, kopplat från vagnen de är i, blivit strandade mitt ute i öknen och nu åter igen sammankopplade med tåget framför dem så rör de sig mot Marfa på nytt.

Elena och Blaze återhämtar sig i öknen, lyckas kontakta Roy och Gundas rebellstyrkor som gör en avstickare, hämtar upp dem och kör gemensamt mot Marfa. De hamnar i stridigheter med regimstyrkor längs vägen men Roys laserkanon hjäper till att tippa balansen till rebellernas fördel. De fortsätter resan mot Marfa och upptäcker att efter sig, antagligen på grund av det koncentrerade stridandet, har två Neobuthos (gigantiska insektsliknande aggressiva varelser, tror de omnämns i första inlägget) dykt upp på flera km avstånd men rör sig hastigt mot dem.

Läget just nu:

Elena och Blaze kör Roy mot Marfa och försöker genskjuta tåget, Cory och Blaze planerar att försöka kasta sig av tåget med Julie innan det når innanför Marfas murar. Återstår att se hur saker fortskrider.

---

Regelmässigt har jag plockar upp Book 4 här för abstrakt strid, så sen dag 94 inleddes har jag slagit lite slag för olika sammandrabbningar mellan rebellerna och regimens styrkor för att se hur deras kamp kommer fortgå. Jag modifierar om dessa utifrån saker som sker i spel, ex. sammandrabbningen där Roy blandades sig in påverkade förhållandet mellan styrkorna till rebellernas fördel, att strippa bort 25 vagnar med förstärkning påverkar effektivitet och technivå för regimen, och de är tillfälligt 171 trupper kort, som just nu hastigt marscherar genom öknen mot Marfa. Just nu ser läget ut såhär:

Rebellernas trupper: 1600 (290/600) - Effektivitet 7 - Tech 7
Regimens trupper: 2000 (511/800) - Effektivitet 5 - Tech 7 (tillfälligt sänks effektivitet till 5 pga förstärkningar uteblivit, tillfälligt saknar 171 trupper som försöker ta sig till fots till Marfa...)


Siffrorna inom parentes anger först andel förlorade i striderna samt ett tröskelvärde för när de kommer ge upp och inte längre kunna behålla sin ställningar, dvs först att nå sitt tröskelvärde kommer förlora kontrollen över Marfa och tvingas retirera.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,293
Location
Umeå
Fortsättning dag 94...

Elena och Blaze lyckas hinna ikapp tåget, Cory och Billy lyckas ta sig över i farten från tåget till ATV:n körd som ett jäkla brinnande spjut av Elena, med sig har de den nu upptinade Julie och läkaren som ansvarar för hennes hälsa. De svänger av bort från Marfa och stannar till på visst avstånd för att se hur stridigheterna utvecklar sig. Jag plockar upp de abstrakta krigsreglerna från Book 4, Mercenary, igen och slår lite tärning för att se om regimen eller rebellerna går segrande ur detta slag, resultatet faller helt åt rebellerna som intar staden med otroligt få egna förluster och väl där inne lyckas de ta kontroll över strategiskt viktiga delar.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,293
Location
Umeå
Och vi avlutar kapitel 1 med att sällskapet tar sig in i Marfa, staden är lämnad öde efter stridigheterna som nu centrerat sig kring palatset och mer tungt försvarade delar. ATVn körs mot rymdhamnen där tre skepp står kvar på landningsbanan. Efter viss diskussion kör de fram till ett skepp av Sabretooth klass med namnet Drottning Leonilles Hand, vakten utanför stammar något om att Lord Absberg med sällskap borde återkomma när som helst, Blaze försöker snacka ner honom, men reaktionsslagen ger honom aldrig någon riktig fördel och till slut skjuter Blaze vakten, hans lasergevär träffar honom brutalt i låret, mannen faller bakåt, slår i landningsstället och är medvetslös. Sällskapet kör in ATVn, bordar skeppet som de döper till Starblazer och lyfter från Nidzica för att fara ut på nya äventyr...

Traveller_Starship_Deckplan_Sharptooth_Class_Merchant_2016-06-12.jpg

Här pausar vi spelet då vi alla har lite mycket för att hinna fokusera på det samt att det är ett rätt bra tillfälle att stanna upp.

Själv har jag i mina anteckningar att utveckla och skriva lite om:

- Släkten Vallotton - Andre och Felix lär inte vara nöjda med att blivit lurade på hela sin last, jag behöver slå lite slag, skriva lite om släktens utbredning och fundera på vad de kommer vilja göra för att få åter de krediter de anser att Ragtag Inc är skyldig dem.
- Släkten Absberg - Om släkten Vallotton blev bestulen på en stor lass illegala vapen så är det inget mot vad Absberg blev, även om Starblazer nu kommer ha en tryggt hem på Nidzica om rebellerna lyckas kontrollera planeten och ta över den helt, så lär inte Lord Absberg, om han lever, och dennes släktingar vara lika förlåtande över denna förlust. Skepp är dyra, fruktansvärt dyra.
- Ett par SLPs som bara figurerat i kulisserna än, men som jag faktiskt har lite mer skrivet om och som jag vet vad de ämnade göra under striderna, men som nu när de är över behöver ges en tanke eller två.

Ett som är solkart dock är att Regina Wong, kvinnan som sålde Ragtag Inc ATVn skulle vara mycket nöjd och glad att veta att den fortsätter gå under hennes döda makes namn Roy och att Roy nu är påväg ut i subsektorn på nya äventyr. Om vi får uppleva dem eller bara dagdrömma om dem får vi väl se framöver....
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,293
Location
Umeå
Subsektor_Orneta.pngVi har plockat upp Traveller lite igen och fortsätter se var Ragtag Inc tar vägen någonstans. Än så länge har vi hunnit med detta...

95-1156
Tankar upp starblazer genom att skimma atmosfären runt gasjätten i Nidzicas system

96-1156
Initierar hopp till Ghospo

105-1156
Anländer till Ghospo

Efter massa dramatik på Starblazer rörande avrättande av fångar, huruvida detta är rätt eller ej, och till slut slagsmål mellan två rollpersoner som resultat av detta, beger sig Blaze Red, Cory Flux och den tillfångatagna vakten (numera Blazes ledstjärna och övertygad om att han kommer leda honom till detta mytologiska Blaze) mot Ghospo i skeppets skyttel. Kvar är Dr Suhayl Miller och Billy Lery. Billy försöker hacka skeppet för att plocka bort dess id-sändare och manipulera den att sända ett korrekt id, en operation som sker utanför skeppet i vaccsuite. Här någonstans inser jag att jag glömt slå för encounters när de anlände till Ghospo. Så jag slår får 12, pirater, slår igen för att se deras inställning till Starblazer, 5, aggressiva och hotfulla. Slutar med att piraterna närmar sig Starblazer, kräver att de gör sig redo för bordning. Ingen i skytteln känner igen skeppet men jag tänker, vi slår väl ett slag för vakten Edward Abbey, möjligt han har koll, och ja, han känner såklart till skeppet och Blaze ser direkt att Edward vet något och får tillslut Edward att berätta vad han vet. Starblazer hotar tillbaka, hävdar att de är tungt beväpnade och kommer slåss tillbaka, Eerie Jones Dolk (namnet på skeppet) passerar under Stablazer och sveper bort i rymdens mörker. Här lät jag både skepp och skyttel slå var sitt slag, bägge lyckas och lägger märke till fem individer i vaccsuites på Starblazers undersida, i full färd med att skära sig in genom en lucka. Cory handlar snabbt, tar skytteln, siktar på att krossa de fem individerna, slår ett makalöst bra slag och studsar mot Starblazers undersida, bort mot piraterna, krossar två av dem och får tre andra att kastas ut i mörkret med krossade vaccsuites, blödande rakt ut i de -270 eller hur kallt det nu är i vår del av galaxen. I radion hörs skrik, Eerie Jones svär att hämnas och lägger kurs bort från Starblazer och skeppets 400 ton försvinner ut i mörkret.

Intressant start i systemet Ghospo och visar mycket på hur meningslöst det är att ha "äventyr" förberedda för Classic Traveller, när som helst kommer en skruvad boll från sidan och det är bara att försöka fånga, analysera var bollen kom från och skapa de SLPs som skruvbollen verkar kräva. I det här fallen en pirat som nu svurit att hämnas sättet halva hennes besättnings liv omintetgjordes. Bästa sättet att förbereda sig på är genom att ha lite familjer och grupperingar nerskrivna, kanske något större konflikt på en plats som driver dessa grupper isär/mot varandra, och sen bara tolka och omforma alla resultat från alla mötestabeller med detta + tidigare resultat av möten och interaktioner i åtanke.

Ghospo för övrigt ser ut såhär i mina anteckningar:
Ghospo (A-352778-9 ) 0406
En fattig planet. Lever helt och hållet på turism från andra system i området. Planeten saknar hav och sjöar men har istället omfattande mängder träskmarker, och underjordiska vattenansamlingar och grottor. Civilisationen är byggd på gigantiska mesas (totalt nio till antalet) runt om på planeten, deras höjd uppgår från 1285m för den lägsta, kallad Dana, till 5748m för mesan kallad Modern. Övriga heter Rona, Dion, Lahgran, Homa, Ihrid, Wena och slutligen, en övergiven mesa med bebyggelse men som i princip är obesökt av turister pga dess status som urholkad och extremt hög risk att den rasar, Fadern. Samtliga är tungt bebyggda med stora städer. Mellan dem breder djungel och träskmark ut sig likt gigantiska dalgångar. Planeten är fattig då den bofasta befolkningen i princip lever på det de lyckas producera och sälja till tillresta turister, planetens olika städer är under olika adelsfamiljers kontroll och inkomst från turism är sällan något som kommer till gagn för den bofasta befolkningen.

Ghospo är, förutom att vara ett dekadent semesterparadis för de med pengar, mest känt för två saker. Sina omfattande regnperioder och för sina djävulssniglar. Regnperioderna som kommer till synes slumpmässigt drabbar inte städerna direkt, indirekt skapas stor flodvågor i de flodbäddar som existerar som mer och mer holkar ur berggrunden under städerna, samtliga mesas har urholkade grottsystem i sin berggrund, vissa är utforskade, andra har ingen satt sin fot i.

En utmärkt rymdhamn, belägen på Modern. Ghospo är ca 5000 km i diameter. Tunn atmosfär, men med syre och kan andas utan filter. Bofast befolkning på ca 78 000 000. Varje stad och mesa har sitt eget styre förutom Modern, Lahgran och Wena, som alla står under familjen Cirsenas kontroll. Inga vapen kan bäras synliga i städerna. Djungeln står utanför någons kontroll.
 
Top