Nekromanti Cleric, lite för bra?

Klopf!

Jag skall in med en ny karaktär här i nästa session. Har valt att spela cleric. Jag hade en bra idé till en OCH gruppen behöver verkligen en! Vi har klarat oss utan en i snart 8 levlar :gremfrown:
Så jag har gjort den nu och jag blev förvånad, jag har nämligen aldrig spelat en förut, bara hört att de är bra. Men wow! De ÄR ju så bra. De kan ju slåss mycket bättre än jag trodde, deras saves rockar och spellsen är ju riktigt bra.
Jag tycker nästan de är lite för bra, jag skulle nog hellre haft dem mer som mages fast med divine spells? Lite jobbit när man skall hela i strid men..men.

Jaja, bara lite tankar.

Pom

Swashbuckler
Jag tycker clerics är balanserade. De är visserligen bra: mäktiga defensiva spellkasters, god stridsförmåga, specialprylar mot undead, 2 bra saves, etc.

Men, de är till skillnad från de flesta andra klasserna bundna till en uppförandekod.
Inte nog med att de inte får byta alignment hur som helst, de har också diverse religiösa regler och stigma att handskas med. De ingår också automatiskt i en hierarki. Det är en sak när en fighter ger fingret till sin general. En helt annan sak när en cleric vevar ner byxorna framför en ängel eller liknande.

Torbjörn

Swordsman
Håller med! När jag spelleder ( i Forgotten Realms) så kräver jag att de som spelar clerics också spelar dem som de starkt troende personer de är. Detta gör att det blir lite mer krävande att spela cleric än de andra klasserna.

Torbjörn

Eksem

Champion
Jag undrar om inte Clerics är overpowered i Eberron, eftersom alignments är mycket suddigare där. Att ingen egentligen är säker på huruvida gudar ens finns och om det verkligen är därifrån clerics får sin kraft gör ju sitt till. Det är inte direkt ont om korrupta clerics som har sina krafter kvar i Eberron (däremot ställs de vanliga kraven på Paladins, trots att de är sämre när alignments inte är lika strikta längre).

Pom

Swashbuckler
Jag undrar om inte Clerics är overpowered i Eberron, eftersom alignments är mycket suddigare där. Att ingen egentligen är säker på huruvida gudar ens finns och om det verkligen är därifrån clerics får sin kraft gör ju sitt till. Det är inte direkt ont om korrupta clerics som har sina krafter kvar i Eberron (däremot ställs de vanliga kraven på Paladins, trots att de är sämre när alignments inte är lika strikta längre).
Jaså, minsann!

Vad händer om en eberronbaserad cleric börjar göra grejer som går emot religionens traditioner? Löper hon risk att förlora sina spells om hon går för långt?

Nightowl

Champion
Inte nog med att de inte får byta alignment hur som helst, de har också diverse religiösa regler och stigma att handskas med.
Hur blir det om man tillhör en chaotic neutral religion.

Det är mot min religion att lyda order från religiösa överordnade!

Det räcker för övrigt gott med att vara chaotic good eller neutral good för att ha god anledning att syssla med stereotypt äventyrande och inte ha så oherrans många restriktioner för sitt beteende. Och hur ofta dyker det upp en celestial och förbjuder rollpersonerna att göra något?

Jag tycker att detta för många clerics är ett skenargument. I synnerhet för sådana clericordnar som direkt uppmuntrar till äventyrande (Pelor, Fharlangn...) "Jag är tvungen att göra det jag har lust med, usch vad synd det är om mig!"

Erik

cogitare

Swashbuckler
Jag har iofs bara testat och spela Cleric en gång och då fick jag snarare känslan av att de inte var riktigt bra på något egentligen.

Fighters(o.dyl.) var defeinitivt bättre på att slåss och Mages(o.dyl.) hade "bättre" spells. Alltså hamnade man i något mittenskikt i gruppen vars främsta egenskap var att kunna hela upp gruppen efter strider. En inte oäven uppgift i sig men jag tyckte inte det var särskilt roligt.

Antar att det också har mycket att göra med vilka grundegenskaper man har osv. osv. Mina sög i jämförelse med resten av gruppen :gremwink:

C.

Pom

Swashbuckler
Hur blir det om man tillhör en chaotic neutral religion.
Det är i just sådana sammanhang som skillnaden mellan en cleric och en icke-cleric blir som störst. Clericen har nämligen annat än alignment som stöd för sitt beteende. Den dyrkade guden har en agenda, saker som skall främjas och saker som skall stävjas.
Det är INTE fritt fram för en CN cleric att hitta på vad som helst.

Om vi tar det enda exemplet på en CN-gud som finns i grundreglerna, Olidammara, finner vi vad en olidammaracleric bör ägna sig åt: verka för ökat vindrickande, könsumgänge och sjungande. Det bör tydligen främst ske genom förklädnader och sprattspelande.
Om då olidammaraclericen börjar göra annat än det som nämnts ovan gör han inte sitt jobb och får räkna med reprimander (i form av stöld eller spektakulära spratt med alkohol, sexualitet och musik involverat).

Frihet under ansvar. :gremcool:

Eksem

Champion
"Vad händer om en eberronbaserad cleric börjar göra grejer som går emot religionens traditioner? Löper hon risk att förlora sina spells om hon går för långt? "

Jag citerar:

A cleric can cast spells with any alignment descriptor. Casting an evil spell is an evil act, and a good cleric's alignment may begin to change if she repeatedly casts such spells, but the deities of Eberron do not prevent their clerics from casting spells opposed to their alignments. This rule supersedes the information in Chaotic, Evil, Good and Lawful Spells on page 33 of the Player's Handbook.
A cleric who violates the tenets of her church or deity might risk punishment at the hands of the church (though not necessarily, particularly in regions where the church is very corrupt), but risks no loss of spells or class features and need not atone. This rule supersedes the information under Ex-Clerics on page 33 of the Player's Handbook.

En cleric behöver inte heller tillhöra en kyrka, utan kan helt enkelt bara följa ett alignment eller något annat abstrakt ideal.

Pom

Swashbuckler
Intressant.

Då har eberronkonstruktörerna alltså dragit slutsatsen att clerics inte är så bra att de kräver någon särskilt strikt uppförandekod.

Jag säger inte att det är käpprätt fel att göra den bedömningen. Med en agnostisk kosmologi som i Eberron går ju också clericer miste om den outtalade men aldrig helt ignorerbara möjligheten att guden kan komma att försvara en hotad prälle på mer direkta sätt en via morgonmeditationen.