Nekromanti Cleric med negativa hp?

anth

Vetefan
Clericen i partyt är allvarligt skadad, ligger på -8 hp och har just vaknat till medvetande.
Han kastar en CLW på sig själv och återfår 7 hp.

Så här tolkar jag reglerna:
Att kasta en spell är ansträngande så Clericens sår går upp och börjar blöda, han tar 1hp i skada och faller ihop medvetslös.
Han är nu på -9 hp och återfår 7 hp av CLW = -2 hp.
Eftersom han blivit helad så slutar blödningen.
Chansen att vakna är som vanligt 10%/timme.

Har jag tolkat reglerna korrekt?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag tror det …

Jag är för lat (läs: bakfull) för att detaljgranska reglerna just nu, men jag skulle ha löst det hela på samma sätt som du.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag är ganska säker...

..på att det är så det är. Jag vet inte hur det skulle kunna vara annars. Eller om det räknas som att han blir medvetslös av att börja mässa så att effekten "fizzlar"...?

Tyr

Hero
Eftersom rollpersonen utför en handling som gör att han återfår hp så återgår han inte till att vara döende. Därför så tror jag inte heller att han svimmar av pga ansträngningen.

Jag tror att det kommer gå till så här:
Rollpersonen ligger på -8 hp och har precis stabiliserat.
Han kastar en CLW på sig själv och återfår 7 hp, han ligger nu på -1 hp.
Handlingen var ansträngande för honom, och därför så sjunker nu hans hp till -2 (skadan kommer efter handlingen).
Eftersom handlingen han utförde ökade hans egna hp (och hans liv är < 1) så är han fortfarande disabled och vid medvetande.

/ Tyr - som hoppas att han själv tolkade reglerna rätt nu

Oldtimer

Slava Ukraini!
Jag håller med Tyr.

DMG (3.5) sidan 300: "Unless the action increased the disabled character’s hit points, she is now in negative hit points and dying."

Visst känns det lite som om de hade stirrat sig blinda på att vanmäktig (disabled) = 0 livspoäng när de skrev regeln, men så står det. Och helt vansinnigt är det väl inte.I praktiken fick du ut mindre av din läkning eftersom den var så ansträngande, men eftersom nettoresultatet blev att du ökade livspoängen, försämras inte ditt tillstånd.

/Mikael

anth

Vetefan
Tyr och Oldtimer - er logik är bättre än min [NT]

Tyr och Oldtimer - er logik är bättre än min