Nekromanti Cleric

cogitare

Swashbuckler
Hej,

Jag hade tänkt göra en Cleric till D&D 4E och är lite nyfiken på vad era erfarenheter är från klassen? Styrkor? Svagheter? Build?

Jag har skummat boken om klassen och raserna men har inte ännu någon bra helhetsbild känner jag.

Vad det gäller raser så känns det som att Dragonborn, Human eller Dwarf passar bäst. Flera powers för Cleric går på Wisdom och Strength (vilket alltså talar för antigen Dwarf eller Dragonborn), det finns även på lite högre nivåer några förmågor som går på Charisma vilket ytterligare gör att Dragonborn passar in? Min polare tyckte däremot att Chr var helt bortkastat för en präst och att jag bara skulle satsa på Str och Wis och då är det ju hugget som stucket om man skall satsa på Dragonborn eller Dwarf (rent grundegenskapsmässigt).

Vad har jag missat och inte tänkt på här? Människor får en extra at-will power och ett extra feat väl? Kompenserar det upp för de sämre grundegenskaperna? Är kanske människa det bästa alternativet?

Vi köper grundegenskaperna enligt modellen med 22 poäng och att man startar med 8, 10x5 på grundegenskaperna.

Lite flummigt kanske men alla tips och trix är välkomna :gremwink:

C.

Eksem

Champion
Jag föreslår en Human Laser Cleric, medan t.ex. Herr Nils säkert kommer föreslå en Dwarf Melee Cleric. Jag är inte säker på vad som är bäst, och det beror på gruppen som helhet.

Ta INT som dumpstat och låt den stanna på 8, den hjälper som bäst dina Arcana och Religion checks, DEX ger dig i princip bara Initiative, och det är inte så viktigt för en Cleric som ändå bör vara något reaktiv, den kan stanna på 10. WIS måste vara 18 från dag 1, oavsett build.

En Laser Cleric är en sån som förlitar sig på radiant powers, med Lance of Faith som grund. Ta Astral Fire som feat direkt, och ta först Powers som använder WIS mot Reflex och gör Radiant damage, och så area attacks. En sådan Cleric gör sig bäst på 2-5 rutors avstånd från motståndarna, och bör hålla sig ganska centralt utan att befinna sig i melee. Samarbetar bra med framförallt Rangers och i viss mån Wizards, eftersom de då kan få bonusar från t.ex. Lance of Faith vilket gör behovet av flanking mindre (eftersom du mest anfaller mot Reflex och inte AC så kommer defenses vara ganska låga). Rogues och Laser Clerics är däremot inte kompisar, eftersom Roguen vill ha Combat Advantage.

En melee cleric bör befinna sig i melee, kort sagt. Den här builden behöver rätt mycket feats, egentligen, så frågan är om inte Human passar bra ändå. Du behöver definitivt Toughness i början (du kan retraina den sen) eftersom det placerar dig en level framåt i din hit point progression, och det behöver du om du ska riskera att ta stryk (en död Cleric är jävligt ovärt för att party). Du bör också ta Weapon Proficiency med ett bättre vapen. Antingen ett med längre range (som Halberd), men då måste du ha 18 i Strength, eller ta ett vapen med +3 i proficiency bonus. Tanken här är att hjälpa till att ge combat advantage och låsa upp motståndares rörelser.

Så, om ni i partyt mest har Warlords, Rougues, Fighters och Paladins, så ska du vara en Melee Cleric. Om ni har Rangers och Wizards ska du vara en Laser Cleric.

Jag tycker själv att Laser Cleric är den roligare builden, för den känns mer Cleric-aktig.

Eksem

Champion
Jag ser nu att jag rekommenderar DEX 10 till en Cleric med Astral Fire, och det är förstås omöjligt.

cogitare

Swashbuckler
Tackar för dina tips! Skall tas i beaktande :gremsmile:

Varför kan man inte ha Dex 10 och Astral Fire (jag har inte boken), prerequisites?

C.

Eksem

Champion
Yup-

Glöm inte bort att man kan kolla allt sånt på D&D Compendium på D&D Insider. Perfekt när man forumhänger och behöver kolla exakt hur saker och ting funkar.