Nekromanti Cliché

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Jag har gått ett tag och filurat på en idé om ett slags rollspel, som möjligtvis tangerar sällskapsspel, som handlar om att gestalta filmklyschor.

Jag är en stor filmälskare och droppar alltid movie quotes till höger och vänster och jag skulle personligen själv uppskatta ett sådant här spel, i alla fall så som det ser ut i mitt huvud.

Jag föreställer mig att det ska finnas scenarion, ungefär som playsets i Fiasco, t. ex snutthriller, slasherflick, romcom, krigshjältefilm, och att det i playsetet finns förutbestämda scener som ska spelas upp och så får man på något sätt poäng för hur många klyschor man prickar in.

Exempel

PLAYSET: Polisthriller
SCEN: "En ny partner"
DELTAGARE: Veteranen, polischefen, gröngölingen
SCENEN: Polischefen kallar in veteranen på sitt kontor där en gröngöling väntar, polischefen ska få veteranen att arbeta med gröngölingen.
KLYSCHOR: Veteranen har alkoholproblem, polischefen drar upp hur mycket veteranens senaste gripande kostade staden i form av förströda bilar och annat, gröngölingen är ivrig att få börja jobba, gröngölingen är väldigt "by the book" och citerar paragrafer, polischefen tappar tålamodet och skäller ut veteranen.

Sen spelar man liksom ut scenen i syfte att göra den klyschig. Om till exempel personen som spelar Veteranen vill ha in det här med "by the book" kan han ju nämna något om detta till gröngölingen som förhoppningsvis snappar upp tråden och spinner vidare.

Jag vet inte, skulle det här kunna bli något roligt?

RasmusL

Champion
Visst, det kan nog bli kul. Gör det till ett Montsegur 1244-hack á la Daughters of Verona (haka på en aktstruktur och lite inspiration för scener) så är det tillräckligt för att jag skulle spela det (resolutionsmekanik är för mesar som inte törs ta saken i egna händer!)! :gremsmile:

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Då måste jag ju först få lite erfarenhet av Daughters of Verona.

Kanske är denna erfarenhet något du kan förse mig med när och om du svänger förbi Sveriges framsida, Bästkusten?

RasmusL

Champion
BMOC said:
Då måste jag ju först få lite erfarenhet av Daughters of Verona.

Kanske är denna erfarenhet något du kan förse mig med när och om du svänger förbi Sveriges framsida, Bästkusten?
Låter som en plan!