Nekromanti Coacha en Boss.

slanfan

Hero
Ok, jag behöver lite systemlös hjälp. Eller så är jag lat och har ett beställningsjobb.

För tillfället har jag tre bossmonster planerade. En Mumie med kult, en (jättestor) Minoutaur och en ond "ärkemagiker". Rollpersonerna tar sig hypotetiskt in i någon av bossarnas boning och det hela urartar säkert...

Det jag behöver hjälp med: Vad gör bossen för tufft/oväntat? Jag önskar mig 3-5 rundors agerande från ett bossmonster. Det får gärna inkludera miljö eller prylar i bossens håla.
Om du vill använda regeltermer så uppskattas om du håller dig till D20 eller BRP då jag personligen har lättast att översätta dessa.

Tacksam för svar och allt är bättre än inget. Jag blir alltid glad för en tabell.

slanfan

Hero
Exempelvis:
Vad gör den stridsdrogade minoutauren den här rundan?

1 slår sig för bröstet, frustar och sparkar i marken. Tar halv skada hela rundan.
2 Vansinnesrusning, siktar på motståndare, allt i rak linje i upp till 30 meter som inte hinner undan förstörs. Undantaget berg och befästningar.
3 Stridsklåda, rullar sig vällustigt och morrande på marken.
4 Cymbal, försöker greppa två motståndare och slå mot varandra. + på att träffa och dubbel skada (som sedan delas på båda motståndarna).
5 Knarksmart, Minotauren byter vapen, ändrar sig och byter tillbaka.
6 Slåss som en smart figur.
7 Rasera, försöker välta byggnad eller staty över fienderna.
8 Vansinnesvrål, alla måste göra save eller bli paralyserade.
9 fälla, låter motståndare få in träff, tar tag och äter upp motståndare.
10 Dekonstruera, greppa fiende och försök slita i bitar, inget attackslag krävs och vanlig skada varje runda.

Jocke

Man med skägg
Mumien: den tar av sig
Runda 1. Är en magisk sarkofag som kastar onda spells, eller bixtar eller nått.

Runda 2. Fullgearad Mumie med rusting dötsmask och the works. Är en krigare.

runda 3 tar av sig masken och gör "mumienskriket" sandstorm!

runda 4 svidat av sig bandagen, är en supersnabb gäckade skugga. typ lönmördarmagikerzombie.
Sen vet jag inte vad den gör runda fem... den kanske blir ett skelett, eller tar någons själ eller så.

Jätteminotauren: tänk dig att du är sju år gammal och några arga kräftor överfaller dig. Med en blandning av skräck äckel och ilska som bara ett barn kan uppbringa ger den sig på rollpersonerna.
Det är fruktansvärt och traumatiserande, för alla inblandade.

Ärkemagikern:
Ärkemagikern bryr sig egentligen inte så mycket om äventyrarna. De är mest åhörare som kan imponeras av hens storslagna magiska makt.
Ärkemagiken kommer att paraysera spelarna och hålla show and tell med dem om alla fantastiska manicker och spells denne har bemästrat under åren.
Därefter kommer magikern börja förvandla spelarna till olika saker. Ge dem insektsarmar, två huvuden, göra krigaren allergisk mot sin metall rustning etc.
Om spelarna är mäktiga kommer ärkemagikern försöka ta deras makt på något sett. fånga dem i gigantiska kristaller, köpa deras själar eller nått sånt.
Det bör vara show hela vägen ut.

slanfan

Hero
Jocke Kofot said:
Ärkemagikern bryr sig egentligen inte så mycket om äventyrarna.
Det här är inte så dumt, men å andra sidan läste jag ju nyss förnedringstråden... Men att göra läderlappenskurk av´n är kul.

Jocke Kofot said:
Det bör vara show hela vägen ut.
Ja, verkligen! Det är därför jag önskar mig hjälp.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Men vad gör egentligen mumien den här rundan?

Jo, han...

1 - Öppnar en gammal lunta och börjar mässa på ett utdött språk, säkert en sån däringa typisk mumiebesvärjelse.
2 - Öppnar munnen och en svärm av skalbaggar surrar ut och anfaller spelarna.
3 - Försöker stirra ner en av spelarna. Vinner mumien är spelaren paralyserad i en runda.
4 - Faller till marken med en duns som får armar, ben och huvud att lossna från kroppen. Sekunden efter börjar dom dock twitcha för att sedan få eget liv och anfalla.
5 - Försöker kasta sin tunga guldkrona på spelarna. Den är full av taggar och vassa kanter.
6 - Väcker upp några fler lookalike-mumier och försöker blanda ihop sig med dom.
7 - Andas sin hemska Breath from The Crypt på spelarna.
8 - Teleporterar sig till en annan del av kryptan.
9 - Spyr ut ett äckligt stinkande slem som lätt fastnar och är svårt att få bort. Lukten är så hemsk att man får nåt minus här och var. Får man det i ögonen är man förblindad tills en kamrat sköljer vatten i ögonen på den drabbade.
10 - Klöser upp ett långt sår på sig själv där svarta blodsdroppar segar sig ut. När droppen träffar marken förvandlas den till en skorpion.