Shadow.. har jag inte spelat och inte läst.
Tatters.. har jag läst men inte spellett. Boken är indelad i två delar, med del två som fristående fortsättning, där den första halvan verkar kul, samanhängande mm, men del två, däremot, tolkade jag som tio-trettio spelmöten spårvagn (hjulen svetsade mot rälsen), TOTALT utan spelarpåverkan, med ETT beslut, precis på slutet av sista sessionen. Jag är rädd för att mina spelare skulle ha gjort mig fysiskt illa efter två spelmöten om jag hade utsatt dem för det. Jag avser att spelleda tatters någon gång, men måste först bestämma hur jag skall hantera del två. Min bästa ide hittills är att klippa ut andra delen och använda den som inlägg i vandrarkängorna.
Det enda jag har sett om tatters här på wrnu verkar vara från del ett.
Masks.. då. Jag har spellett halva masks, för ca 15 år sedan, och har flera av mina bästa rollspelsminnen därifrån. Flera av dem handlar om att jag lärde mig hur man inte skall bete sig som sl
![Frown :gremfrown: :gremfrown:](/wrnu/smilies/gremfrown.png)
(och redan då hade jag tio+ års erfarenhet) Det är en svår sak att sl:a, delvis beroende på den enorma storleken. MASSOR av ledtrådar, ÄNNU FLER SLPer, tidvis enormt dödlig. Det känns (i jämförelse med tatters) att den är gammal. Cthulhu oldschool.
Vår kampanj självdog, efter 53 spelmöten. Då hade vi klarat New York (som är mycket kort), London och halva Afrika.
Vi hade Australien och Kina kvar, uppskattningsvis 40% av det totala.
Men, jag skall spelleda Masks igen. Dock väntar jag på Masks Companion (
http://www.yog-sothoth.com/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=9391) innan det är dags.
Missförstå mig inte och låt mig inte avskräcka dig, jag har även många bra minnen av masks, men den kräver LIIITE mer arbete än "The haunting".
Av någon orsak har du inte tagit med "Beyond the mountains of madness" i din lista. Även om jag varken har läst eller spelat den heller kan den vara intressant att ta en titt på.
Horror on the orient express är också kul, men dels är den tramsigt dyr att köpa begagnad, dels kräver den mer jobb än masks för att kännas modern. Å andra sidan är den inte lika lång.
Så, vilken skall du välja? Hade jag valt mellan tatters och masks hade jag valt tatters, och berättat för Fredrik vad du gjorde med del två. Masks hade jag väntat med tills companionen kommer.
Horror diskvalificerar sig pga priset. Kan du låna den är den helt klart ett alternativ.
Shadow och beyond har jag ingen personlig koll på, men av vad jag har förstått från andra tror jag att beyond hade passat bättre för vår grupp.
/ Fredrik