Nekromanti [CoC] 162 kr för MoN - PDF? Eller, vilken?

Hej alla,

Riiiiiktigt sugen att dra igång en färdigskriven kampanj för mina spelare. Så nu försöker jag bara komma på vilken. Det står mellan:

Shadows of Yog-Sothoth (Har den)
Masks of Nyarlothotep
Tatters of the King

Jag har ju redan läst varma ord om Tatters i tråden innan här, men hur ser det ut med Masks egentligen? På yog-sothoth.com talas den alltid om i väldigt varma ordalag, men är det någon här som spelat/spellett den och kan komma med info?

SoYS har jag som sagt och den verkar riktigt bra den med, även om den är väldigt "löst" upplagd.

/lasergreger - tacksam för svar

Shadow.. har jag inte spelat och inte läst.

Tatters.. har jag läst men inte spellett. Boken är indelad i två delar, med del två som fristående fortsättning, där den första halvan verkar kul, samanhängande mm, men del två, däremot, tolkade jag som tio-trettio spelmöten spårvagn (hjulen svetsade mot rälsen), TOTALT utan spelarpåverkan, med ETT beslut, precis på slutet av sista sessionen. Jag är rädd för att mina spelare skulle ha gjort mig fysiskt illa efter två spelmöten om jag hade utsatt dem för det. Jag avser att spelleda tatters någon gång, men måste först bestämma hur jag skall hantera del två. Min bästa ide hittills är att klippa ut andra delen och använda den som inlägg i vandrarkängorna.
Det enda jag har sett om tatters här på wrnu verkar vara från del ett.

Masks.. då. Jag har spellett halva masks, för ca 15 år sedan, och har flera av mina bästa rollspelsminnen därifrån. Flera av dem handlar om att jag lärde mig hur man inte skall bete sig som sl :gremfrown: (och redan då hade jag tio+ års erfarenhet) Det är en svår sak att sl:a, delvis beroende på den enorma storleken. MASSOR av ledtrådar, ÄNNU FLER SLPer, tidvis enormt dödlig. Det känns (i jämförelse med tatters) att den är gammal. Cthulhu oldschool.
Vår kampanj självdog, efter 53 spelmöten. Då hade vi klarat New York (som är mycket kort), London och halva Afrika.
Vi hade Australien och Kina kvar, uppskattningsvis 40% av det totala.
Men, jag skall spelleda Masks igen. Dock väntar jag på Masks Companion (http://www.yog-sothoth.com/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=9391) innan det är dags.
Missförstå mig inte och låt mig inte avskräcka dig, jag har även många bra minnen av masks, men den kräver LIIITE mer arbete än "The haunting".

Av någon orsak har du inte tagit med "Beyond the mountains of madness" i din lista. Även om jag varken har läst eller spelat den heller kan den vara intressant att ta en titt på.

Horror on the orient express är också kul, men dels är den tramsigt dyr att köpa begagnad, dels kräver den mer jobb än masks för att kännas modern. Å andra sidan är den inte lika lång.

Så, vilken skall du välja? Hade jag valt mellan tatters och masks hade jag valt tatters, och berättat för Fredrik vad du gjorde med del två. Masks hade jag väntat med tills companionen kommer.
Horror diskvalificerar sig pga priset. Kan du låna den är den helt klart ett alternativ.
Shadow och beyond har jag ingen personlig koll på, men av vad jag har förstått från andra tror jag att beyond hade passat bättre för vår grupp.

/ Fredrik

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Svettorchen said:
Tatters.. har jag läst men inte spellett. Boken är indelad i två delar, med del två som fristående fortsättning, där den första halvan verkar kul, samanhängande mm, men del två, däremot, tolkade jag som tio-trettio spelmöten spårvagn (hjulen svetsade mot rälsen), TOTALT utan spelarpåverkan, med ETT beslut, precis på slutet av sista sessionen. Jag är rädd för att mina spelare skulle ha gjort mig fysiskt illa efter två spelmöten om jag hade utsatt dem för det. Jag avser att spelleda tatters någon gång, men måste först bestämma hur jag skall hantera del två. Min bästa ide hittills är att klippa ut andra delen och använda den som inlägg i vandrarkängorna.
Det enda jag har sett om tatters här på wrnu verkar vara från del ett.
Själv tänker jag snabbspola stora delar framför allt av del tre (massa resor och helveten som jag inte är det minsta intresserad av), när jag kör.

Först: Tack för de ambitösa svaren! Mycket uppskattat och bekräftar vad jag trott och hört.

Svettorchen said:
Av någon orsak har du inte tagit med "Beyond the mountains of madness" i din lista. Även om jag varken har läst eller spelat den heller kan den vara intressant att ta en titt på.
Jag har den faktiskt, både boken och Keepers Companion till den. Den är otroligt ambitös och enormt tuff helt enkelt. Men anledningen till att jag inte vill spelleda den just nu är att den har till största delen en mer "äventyrlig" känsla över sig än skräck. Men kanske senare... :gremsmile:

Svettorchen said:
Horror on the orient express är också kul, men dels är den tramsigt dyr att köpa begagnad, dels kräver den mer jobb än masks för att kännas modern. Å andra sidan är den inte lika lång.
Denna ska förhoppningsvis en annan i gruppen spelleda en vacker dag. Så jag håller mig borta från den.

Nu blev det dock så att jag inte kunde hålla mig utan köpte Chaosiums PDF av Masks, av det jag har hunnit läsa när jag egentligen skulle jobbat idag så måste jag säga att jag gillar det jag ser, lokaler, karaktärer, plot, etc. Men ja, det är tydligt att det behövs mycket arbete, men det har jag inget emot.

krank said:
Själv tänker jag snabbspola stora delar framför allt av del tre (massa resor och helveten som jag inte är det minsta intresserad av), när jag kör.
Det är kanske det som är den genialiskt enkla iden jag har letat efter.

...Ni köper biljetter och går ombord på båten som skall ta er första etappen på resan. En dag, tre månader senare, vaknar ni bredvid en last
i landet
. Vid horisonten ser ni en
.

Tack Krank.

/ Fredrik

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Svettorchen said:
Det är kanske det som är den genialiskt enkla iden jag har letat efter.

...Ni köper biljetter och går ombord på båten som skall ta er första etappen på resan. En dag, tre månader senare, vaknar ni bredvid en last(spoiler) i landet (spoiler). Vid horisonten ser ni en (spoiler).

Tack Krank.

/ Fredrik

Ungefär något sådant, ja.

Det är ju helt whack det där med båtresorna. "Här har ni 4-5 SLP:er, spela nu noga igenom varje dag av en fem veckors båtresa. SLP:erna har dessutom absolut INGENTING med något annat i äventyret att göra". Vem fan spelar så egentligen?

Jag kommer att spela grejerna som utspelar sig i hamnar och så, och givetvis allt som faktiskt har relevans för äventyret, men alla jävla urtråkiga båtresor och skit struntar jag garanterat i.

Arfert

Facit
Masks of Nyarlothotep is the shit. Kampanjernas heliga graal, den man SKA ha spelat för att kunna kalla sig rollspelare. :gremgrin:

Förresten, Australien-delen är en sequel, den var inte med i originalboxen, den kom som bok senare.

Shadows of Yog-Sothoth är bra, men inte lika bra. Tatters har jag inte spelat.

Arfert said:
Masks of Nyarlothotep is the shit. Kampanjernas heliga graal, den man SKA ha spelat för att kunna kalla sig rollspelare.
Det är ju sånt man vill höra! Tack för att peppa mig ännu mer Arfert :gremsmile: Vem vet. Kanske jag orkar göra en blog om kampanjandet sedan...