Long Time Reader - First Time Writer
Som texten ovan antyder så har jag till och från läst det mesta på forumet inom de olika grenarna som intresserat mig.
Först lite om mig.
Efter många långa år i exil från rollspel på det praktiska planet har jag under sommaren bestämt mig för att dra igång en kampanj med en blandad kompott av av bekantar.
I Princip kan man väl säga att vi alla har varit mer eller mindre i exil från praktiskt rollspelande. Själv har jag inte spelat på över fyra år. Och det var väl ett bra tag sedan majoritet som kommer att utgöra gruppen också spelade. Medelåldern på hela gänget hammnar väl på 25½. För mig personligen har bärs, brudar och rock'n'roll/Jobb hamnat i vägen för mitt rollspelande. Nu är det inte så denna hösten och vi satt en kväll och kom fram till att rollspel hade inte varit fel nu när alla har lite fritid (en del har mer några har mindre) under hösten. Jag har länge välat spelleda CoC sen jag som liten upptäckte modulen Horror On The Orient Express i den lokala spelhålan/föreningen. Dock så fick jag inte spela det av diverse olika skäl ett av de största var väl gapet i åldern mellan mig och den egentliga ägaren. Dock så blev det en handfull CoC engångscenarion och mitt intresse för Lovecraft, Robert Bloch mfl. var väckt. Nu är det dags att ta igen mina fyra förlorade årn utan rollspel med The Complete Masks of Nyarlathotep som jag genom att läsa på forumet funnit väldigt intressant. Jag har även läst någonstans att den skulle vara väldigt klurig och få tag på men genom kontakter med en kult som dyrkar just en inkarnation av Nyarlathotep på internet kallad The Digital Cult Of Adlibris.se så fick jag fatt på ett alldeles lyssande exemplar av kampanjen för en billig penning. Någon annan har även antytt att dom fann den mastodontaktig och förmodade att den skulle kunna ta eoner att spela. Detta finner jag lite tokigt tänkt. Om man tittar på bara själva boken får jag en spotan känsla att det kan gå väldigt snabbt om man vill. Av egen erfarenhet som spelare så vet jag att om möjlighet skulle ges kan man förkåvra sig i enskilda spår hur länge som helst. Så precis som i filmens värld kan man anting ge regi eller släppa dogman lös. Mao. är det min personliga övertygelse att det är sl som avgör hur snabbt eller långsamt denna kampanj kan gå. Nu ska jag försöka komma till frågorna.
Upplägget på min version av Masks of Nyarlathotep kommer att vara sådant att spelarna får förkovra sig hur mycket dom vill på villovägar och även i riktiga ledtrådar då den bästa konspiratoriken är en spelare som tror att allt kan ha relevans. Jag själv kommer nog att hålla mig ganska snävt inom den ram som ges i boken. Ingen anledning att komplicerar det för sig. Däremot räknar jag med att gruppen kommer komplicerar det för sig och flyga ut vitt och brett, hugga efter allt som kan antydas vara en ledtråd. Och då spelarna oftas är de mest kreativa krafterna tänkte jag helt enkelt rulla med vågen. Redan nu räknar jag med att dom kommer att ägna mer möda på saker i New York än som egentligen krävs. Och för att belöna deras kraftansträgningar och förmodade kreativitet så vill jag ingalunda vara illa förberedd.
Nu till fråga nummer ett gällande tiden i New York.
Som keeper. Vad gjorde din grupp med de ledtrådar dom fick och missuppfattade dom något som fick dem att agerade på ett oväntat sätt. Fick dom konspirationsteroier i huvudet direkt och agerade, så att säga utanför, den angivna ramen. Vad gjorde dom i sådana fall? Vart sökte dom efter information då och hur gick dom tillväga? Har du några roliga anekdoter att delge mig som kan göra mig bättre förberedd?
Har du istället spelat kampanjen som investigator. Reagerade ni på något i det ruttna äpplet som senare (efter avslutad kampanj vill säga då spelledare ofra brukar berätta saker man gjort i tron om att det var det enda rätta visar sig var saker som var helt förryckt ur ett sl-perspektiv. Know what I mean? Ey. Noch-noch.) visade sig vara helt uppåt väggarna. Förtäljde eran keeper om något tokigt ni gjorde som han/hon aldrig hade förutsett? Ankedoter som kan vara behjälpliga tages tacksamt emot.
Lite allmäna frågor gällande CoC. Vad är det man glömmer bort som Spelar eller Spelledare i 1920 talet. Själv tänkte jag ta ett snack om hur vanligt det är med breväxling, livemusik, transport, sällskapsaftnar, faktumet att gå ut på krogen inte är en självklarhet ecetra. Vad är populärkultur förutom att jaga Great Old Ones och dansa till Jazz? Vad är det man lätt gömmer bort. Ja jag gillar detaljer och det finstilta. Tips på Jazz på skiva som hör till det glada 20-30 talet. Det går inte för sig med fusion eller dixie här inte.
Nåja jag hoppas det inte var alltför tråkigt att läsa inlägget och hoppas på lite fina tips.
Som texten ovan antyder så har jag till och från läst det mesta på forumet inom de olika grenarna som intresserat mig.
Först lite om mig.
Efter många långa år i exil från rollspel på det praktiska planet har jag under sommaren bestämt mig för att dra igång en kampanj med en blandad kompott av av bekantar.
I Princip kan man väl säga att vi alla har varit mer eller mindre i exil från praktiskt rollspelande. Själv har jag inte spelat på över fyra år. Och det var väl ett bra tag sedan majoritet som kommer att utgöra gruppen också spelade. Medelåldern på hela gänget hammnar väl på 25½. För mig personligen har bärs, brudar och rock'n'roll/Jobb hamnat i vägen för mitt rollspelande. Nu är det inte så denna hösten och vi satt en kväll och kom fram till att rollspel hade inte varit fel nu när alla har lite fritid (en del har mer några har mindre) under hösten. Jag har länge välat spelleda CoC sen jag som liten upptäckte modulen Horror On The Orient Express i den lokala spelhålan/föreningen. Dock så fick jag inte spela det av diverse olika skäl ett av de största var väl gapet i åldern mellan mig och den egentliga ägaren. Dock så blev det en handfull CoC engångscenarion och mitt intresse för Lovecraft, Robert Bloch mfl. var väckt. Nu är det dags att ta igen mina fyra förlorade årn utan rollspel med The Complete Masks of Nyarlathotep som jag genom att läsa på forumet funnit väldigt intressant. Jag har även läst någonstans att den skulle vara väldigt klurig och få tag på men genom kontakter med en kult som dyrkar just en inkarnation av Nyarlathotep på internet kallad The Digital Cult Of Adlibris.se så fick jag fatt på ett alldeles lyssande exemplar av kampanjen för en billig penning. Någon annan har även antytt att dom fann den mastodontaktig och förmodade att den skulle kunna ta eoner att spela. Detta finner jag lite tokigt tänkt. Om man tittar på bara själva boken får jag en spotan känsla att det kan gå väldigt snabbt om man vill. Av egen erfarenhet som spelare så vet jag att om möjlighet skulle ges kan man förkåvra sig i enskilda spår hur länge som helst. Så precis som i filmens värld kan man anting ge regi eller släppa dogman lös. Mao. är det min personliga övertygelse att det är sl som avgör hur snabbt eller långsamt denna kampanj kan gå. Nu ska jag försöka komma till frågorna.
Upplägget på min version av Masks of Nyarlathotep kommer att vara sådant att spelarna får förkovra sig hur mycket dom vill på villovägar och även i riktiga ledtrådar då den bästa konspiratoriken är en spelare som tror att allt kan ha relevans. Jag själv kommer nog att hålla mig ganska snävt inom den ram som ges i boken. Ingen anledning att komplicerar det för sig. Däremot räknar jag med att gruppen kommer komplicerar det för sig och flyga ut vitt och brett, hugga efter allt som kan antydas vara en ledtråd. Och då spelarna oftas är de mest kreativa krafterna tänkte jag helt enkelt rulla med vågen. Redan nu räknar jag med att dom kommer att ägna mer möda på saker i New York än som egentligen krävs. Och för att belöna deras kraftansträgningar och förmodade kreativitet så vill jag ingalunda vara illa förberedd.
Nu till fråga nummer ett gällande tiden i New York.
Som keeper. Vad gjorde din grupp med de ledtrådar dom fick och missuppfattade dom något som fick dem att agerade på ett oväntat sätt. Fick dom konspirationsteroier i huvudet direkt och agerade, så att säga utanför, den angivna ramen. Vad gjorde dom i sådana fall? Vart sökte dom efter information då och hur gick dom tillväga? Har du några roliga anekdoter att delge mig som kan göra mig bättre förberedd?
Har du istället spelat kampanjen som investigator. Reagerade ni på något i det ruttna äpplet som senare (efter avslutad kampanj vill säga då spelledare ofra brukar berätta saker man gjort i tron om att det var det enda rätta visar sig var saker som var helt förryckt ur ett sl-perspektiv. Know what I mean? Ey. Noch-noch.) visade sig vara helt uppåt väggarna. Förtäljde eran keeper om något tokigt ni gjorde som han/hon aldrig hade förutsett? Ankedoter som kan vara behjälpliga tages tacksamt emot.
Lite allmäna frågor gällande CoC. Vad är det man glömmer bort som Spelar eller Spelledare i 1920 talet. Själv tänkte jag ta ett snack om hur vanligt det är med breväxling, livemusik, transport, sällskapsaftnar, faktumet att gå ut på krogen inte är en självklarhet ecetra. Vad är populärkultur förutom att jaga Great Old Ones och dansa till Jazz? Vad är det man lätt gömmer bort. Ja jag gillar detaljer och det finstilta. Tips på Jazz på skiva som hör till det glada 20-30 talet. Det går inte för sig med fusion eller dixie här inte.
Nåja jag hoppas det inte var alltför tråkigt att läsa inlägget och hoppas på lite fina tips.