Nekromanti CoC Krönika

vinterdraken

Veteran
Ja har en helt enkelt suverän ide till en krönika som jag kommer köra med min spelgrupp en tid framöver.
krönikan börjar runt 1890 och slutar 1950, under tiden så får spelarna uppleva många historiska händelser (t.ex Titanic, WW1 och WW2 o.s.v) Dessutom så kommer spelarna antagligen inte kunna överleva hela krönikan med samma karaktärer, så deras barn eller liknande får nog ta över nångång. Så ja tänkte centrera krönikan runt en anteckningsbok som spelarna får skriva ner sina händelser i och ärva ner till dom efter dom.

Kan också noteras att min krönika kommer spelas av två spelgrupper på drykt 5pers var, och att jag har en mega plott gömd i backgrunden som allt har att göra med./images/icons/dragon.gif

Sadaigh

Swordsman
Fan va cool idé!!! =) Du har inte lust att dela emd dej av ditt material?? Det är den bästa idé jag har hört här på länge må jag säga!!! Hehe, go draken go draken! =)

Ghoulz

Swordsman
det låter ju inte så dumt. Hade själv liknande funderingar om en kampanj som skulle föra rolpersonerna från 20-talet till 50-talet. Det hela centrerades kring uppkomsten av amerikanska underrättelsetjänster och den beryktade sammanslutningen "Majestic 12" som tog hand om problemen i Roswell -47. Det finns mycket intressanta intriger att väva kring naziockultismen och fenomen som "foo fighters". riktigt intressant vore att koppla samman detta med teknologiutvecklingen och samhällets destabilisering under 60-talet, kanske ända fram till vår tid. Lite X-files kanske, men med ett klarare fokus och med lite mer gråzoner.

du har ett tungt projekt framför dig, hur lång tid tänkte du låta kampanjen ta? Ett år?

walderik

Veteran
Jag har sjävl testat idén att låta spelare föra anteckningar/dagbok om allt de gör och upplever. Det höjer spelvärdet väldigt mycket, när de på ett helt annat sätt får formulera sina egna tankar och dessutom kommer ihåg allt som karaktären verkligen gjort. Få brukar komma ihåg alla tankar man har kring ett scenario.

vinterdraken

Veteran
Krönikan kommer minst ta 1år kan jag tänka mig och jag kommer ta upp saker som Nazisternas experiment i det occulta under andra världskriget och gangster perioden.
Har inte allt material klart riktigt än män jag är på god väg.

Om ni vill ta del av material så är det inga problem bara mejla mig någon gång på min Hotmail och påmin mig.

entomophobiac

Low Prep High Play
Skrev något liknande för ett tag sedan. Också för CoC.

Det hela kräver två spelgrupper som spelar vid separata spelmöten. Antagligen skulle det bli en ganska kort kampanj, men iaf.

Den första spelgruppen utgörs av en grupp arkeologer i mitten på 1800-talet som undersöker en gammal grav i Egypten. Obligatoriskt för dem är att föra journal för varje dags händelser. När saker och ting sedan börjar balla ur, vilket ju alla vet att det oftast gör i CoC (...), så kommer denna första del i kampanjen få precis det abrupta slut som de flesta kampanjer i Lovecrafts galna värld får. Dvs, rollpersonerna dör eller blir galna.

Sedan är det dags för den andra spelgruppen. Dessa spelar på 50-talet journalister som skriver om stridigheterna mellan Israel och Egypten. De hittar dock en underlig journal, dessutom skriven på deras egna språk, som förtäljer historier om stora rikedomar någonstans i Egypten... Kan vara ett stort scoop att avslöja den nye Tutanchamon.

vinterdraken

Veteran
CoC Krönika lite info

Grund Upplägg.

Del1 1890: Guldfeber.

Spelarna har fått ärva en claim på en potentiel guldgruva i colorado eller Alaska.
Spelgrupp 1: SpelareMcErmick
SpelareDawson
' SpelareJohnsson
SpelarnaJohnsson och Dawson är släkt, kusiner mer specifikt och helst har dom familj.
SpelareMcErmick är Irländsk immigrant, och har förhoppningsvis också familj.
SpelarnaDawson/Johnsson och SpelareMcErmicks farfadrar kämpade båda i inbördeskriget (Farfar McErmick immigrerade länge sen), Dessa familjer känner varandra genom brev.

Andra spelare i denna spelgrupp tillhör någon av ovanstående familjer (brödrar, systrar, fru, man o.s.v.)

Spelarna bor i en liten gruvstad.
Intressanta platser inkluderar en IndianBegravningsplats och flera gruvor och sånt.

Intressanta personer: Sierskan: en romer som spår i Tarot kort(kanske på riktigt eller bara lurendrejeri)

Spelgrupp två okända roller än så länga

Del2 1900 -
del3 1910 - Titanic Händelsen och första världskriget
del4 1920 - Gangster mot polis?
del5 1930 -
del6 1940 - Andra världskriget
del7 1950 - allt tar slut

Varje del innehåller minst två äventyr men antagligen mer uppemot 5 äventyr och det blir då runt 8 eller 9 speltillfällen per del.

Bägge spelgrupper innehar och skriver i en Journal.

Mer info återkommer senare.