Organ said:
krank said:
CoC har bättre omvärld och mythos, ToC har bättre monsterbeskrivningar, mer flexibla och så.
Hur stor nytta skulle du säga att en CoC-keeper skulle ha av ToC, som ren inspiration alltså?
/Anders
En hel del faktiskt. Egentligen så hade jagt velat så in väldigt mycket ur ToC in i CoC: Pillars of Sanity, Sources of Stability, yrkesarketyperna har större betydelse i ToC (och i det här fallet så ser jag det som positivt), Drives, spends osv. Mycket låter sig tyvärr inte översättas i och med systemens grundläggande likhet. Men det finns ett konverteringskapitel i ToC-boken(inriktat mest för att kunna konvertera monster från CoC) och riktilinjer för hur man kan använda ToC´s system med
spends i CoC vilka jag själv använder. Drives är också en sak jag använder i CoC: helt enkelt att rp har en
Drive som är till för rp ska ha en anledning att göra saker som utsätter rp, och gruppen, för fara och bygger på drama; belönas med att man får tillbaka
stability(
sanity om tillämpat i CoC), men som man också ibland måste lyckas stå emot något specifikt infall annars så kan kan det bli avdrag på
stability/sanity (en helt mekanisk grej som ändå ska gestalta av rp´s drivkrafter och känslor skiljer sig från spelarens rationella beslut och ge en anledning för den annars så fege/rationelle/kloke rollpersonen att traska ned i en håla som man misstänker är fylld av ghouls:"
måste få veta annars blit jag tokig!" typ). Att överföra
spends till CoC ter sig så enkelt att man har 1 poäng i sin pool för kunskapsfärdigheter/credit rating/brottsutredningsfärdigheter för vart 20% i berörd färdighet. Alltså någon med 45% i naturvetenskap kan använda färdigheter två gånger och automatiskt lyckas i sökande efter en ledtråd relaterad till ämnet. Sedan kan också dessa poäng friformas beroende på situation och att karakäterna ska ha en chans att kunna få göra något coolt(gäller inte våld, action, fysiska grejer): Nämda rollspersen (som är en scientist) kan exempelvis spendera en poäng i naturvetenskap och en i byråkrati och helt plötsligt vara gammal bekant/forskarkollega med den galne vetenskapsmannen som håller på att bygga en portal till Yogoth efter instruktionr av röster i sitt huvud(och därmed få tillgång till extra info/ledtrådar/fördelar).
ToC har rymmer mycket intressant även för någon som spelar CoC (jag iof började spela ToC och CoC20 innan jag gick in för CoC BRP så det har givetvis format min uppfattning så jag störs inte av nymodigheterna särskillt mycket). Man kan helt enkelt köra båda samtidigt (eller delar iaf) och jag tycker det berikar. Det ger i alla fall intressant läsning: ToC ger en del bra grejer och idéer att använda men det beror lite på vad man letar efter.