Har du försökt lära nya spelare Gumshoe? Har du alltså gjort en konkret jämförelse?Arfert said:Nej det är inte svårare om man ser till tidsåtgång, men ett procentbaserat system är enklare att förstå för nya spelare, vet jag genom erfarenhet... man ser på ett väldigt direkt sätt hur stor chans man har att klara en sak.
Eller är det bara en känsla du har, efter åratal av att ha spelat och förklarat BRP-system, och ett par genomläsningar av Gumshoe?
Jag tror att procentsystemet är enklare att förklara för nybörjare om man själv är van vid att använda, och förklara, procentsystem.
Sedan är det ju en sanning med modifikation, om jag ska vara snäll, att säga att CoC's system bara är "procentvärden". Även utan att jämföra med andra system så ingår ju en hel del andra moment, bland annat den vedervärdiga motståndstabellen.
Nå; system som inte är rollpersonsmakande återkommer jag till, om och när jag orkar göra del 2 av det här. Jag funderar nästan på att dela upp ytterligare, för att göra uppgiften enklare. Till exempel jämföra systemen för att få, motstå och bli av med Sanity eller systemen för att göra saker respektive tävla...