Nekromanti CoC-regler; ett hopkok

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Under några månade nu har min spelgrupp kört ett hopkok av diverse CoC-regler jag hittat och blivit inspirerad av. Nå; jag känner inte att det duger längre. jag varnade redan innan vi körde igång att jag kunde komma att ändra på eller byta ut regelsystemet om jag upplevde att det inte funkade. Så nu tänkte jag göra det.

Mitt tidigare system hade grundegenskaper (typ, sex-åtta styckna), färdigheter( typ 5-6 styckna), kunskapsfärdigheter a' Trail (36 stycken), två sanitysystem som krockade (men det tar vi i en annan tråd), ett väldigt abstrakt skadesystem (som jag nog vill fortsätta använda), yrkesfärdigheter och, ja, det är en jävla röra.

Så, precis som i den andra tråden tänkte jag spalta upp vad jag vill ha av systemet, för att sedan presentera det jag kommit på hittills.

- Jag vill att systemet inte ska vara i vägen eller kräva en massa bokföring. Det här är viktigt. Jag vill inte ha ett system som drar fokus till sig eller där man sitter och försöker överlista systemet snarare än agera utifrån spelvärlden.

- jag vill ha ett system där akademiska kunskaper och färdigheter är mycket viktigare än andra färdigheter och egenskaper.

- jag vill ha ett system där man inte bara använder samma tre färdigheter om och om och om igen eftersom de är såpass heltäckande att de kan användas i snart sagt alla situationer (för CoC-spelare: tänk Credit Rating och Idea Rolls).

- jag vill ha ett system där karaktärens egenart och (yrkes)bakgrund reflekteras.

- jag vill att man ska kunna vara olika bra på saker; hur mycket eller enligt vilken skala är mindre viktigt, men jag vill ha grader.

Vad jag har hittills

- Grundegenskaper och färdigheter blir bara Egenskaper. Jag tänker mig egenskaperna Perception, Styrka, Karisma, Smidighet, Eldhandvapen, Handgemäng och Gömma/smyga.

- Bakgrundsgenskaper blir kvar; man har en bakgrundsegenskap per typ yrke eller liknande man haft/har.

- Det stora antalet kunskapsfärdigheter blir nog hyfsat kvar, även om några slås ihop.

- Både kunskapsfärdigheter och egenskaper graderas; osäker på vilka skalor. Egenskaper ska man ju slå mot, så jag funderar på 1-10 enligt Pendragon (slå högt under EV). t10:or är lätta och lagom. Kunskapsfärdigher behöver ju mest graderas för att det suger med den typen av betalnings- och resurshanteringsmekanismer som Trails har, istället vill jag att man helt enkelt ska kunna hitta olika detaljerad information beroende på hur bra man är. Jag tänker en lägre skala, säg 1-3 eller 1-5. Redan vid 1 hittar man ledtrådar som relaterar till ämnet automatiskt, sedan får man mer info ju bättre man är. Man känner också på sig när någon bättre skulle ha kunnat hitta mer, så får man dra iväg med det man hittat till en kollega...

- separata poängpölar för att köpa egenskaper och kunskapsfärdigheter, tror jag. Egenskaper och bakgrundsegenskaper köps tillsammans.

- tillräckligt många poäng för att kunna vara riktig expert på något, och de ämnen man tycker "hör till" eller är relaterade.

- Frågetecken: klassiker som Idea, Credit Rating och Sanity. Sanity berörs huvudsakligen i en annan tråd, Idea är ju... traditionellt sett mest en rälsningsmekanism som SL använder när spelarna inte fattar vart rälsen går. Ett skyddsnät, helt enkelt. Jag funderar på att skippa det helt. Credit Rating är... hiskeligt bra. En sån där grej som används till allting. Jag har ingen aning om hur jag ska lösa det (göra den dyrare? Ge alla samma från början? Ska man slå för den, eller räkna som kunskapsfärdighet?).

Regmolar

Swashbuckler
Det låter som om du har något intressant pågång, och jag ska se om jag kan få min CoC-SL att läsa den här tråden... speciellt lösningen av kunskapsfärdigheterna borde vi implementera för två år sedan, ungefär.

När det gällde frågetecknen har jag i alla fall ett förslag: man skulle kunna låta Idea (och kanske också de andra sådan värdena) vara en kunskapsfärdighet och fungera som de andra (kanske med lägre maxvärde), som istället för att fungera på vanligt sätt ger upp till sitt värde antal ledtrådar motsvarande en nivå 1-kunskapsfärdighet (eller bara tipsar om att info finns). På så sätt får också SL en möjlighet att lägga in ledtrådar som ingen av RP har färdighet för (varpå man kan försöka hitta en lämplig expert) och ge hints om att vidare undersökning kanske behövs om bara delar av gruppen närvarar utan att "fuska".

Risken är att jag just lyckades göra en mycket enkel idé krånglig där... men jag hoppas att poängen är begriplig.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Regmolar said:
Det låter som om du har något intressant pågång, och jag ska se om jag kan få min CoC-SL att läsa den här tråden... speciellt lösningen av kunskapsfärdigheterna borde vi implementera för två år sedan, ungefär.
När jag läste Trails of Cthulhu blev det där en riktig "aha!"- upplevelse för mig, det där med automatiska ledtrådar. ELler ja, egentligen hörde jag ju om lösningen långt innan jag faktiskt köpte spelet, och tur är väl att man har intressanta beskrivningar av världen också för reglerna är i allmänhet ganska dassiga. Jag gillar min lösning mer =)

Regmolar said:
När det gällde frågetecknen har jag i alla fall ett förslag: man skulle kunna låta Idea (och kanske också de andra sådan värdena) vara en kunskapsfärdighet och fungera som de andra (kanske med lägre maxvärde), som istället för att fungera på vanligt sätt ger upp till sitt värde antal ledtrådar motsvarande en nivå 1-kunskapsfärdighet (eller bara tipsar om att info finns). På så sätt får också SL en möjlighet att lägga in ledtrådar som ingen av RP har färdighet för (varpå man kan försöka hitta en lämplig expert) och ge hints om att vidare undersökning kanske behövs om bara delar av gruppen närvarar utan att "fuska".
Det där känns inte alldeles tokigt, faktiskt. Det täcker upp det faktum att det alltid finns grejer som ingen har, samtidigt som det inte ger hela svaret utan att man faktiskt måste jobba lite för det ändå, det blir inte en "autolyckad färdighet". Den ska jag helt klart fundera på! Tack!