Nekromanti [CoC] - Tatters of the King

krank

Går ondskans ärenden
CALL OF CTHULHU
Tatters of the King

Rapport #1 - 2008-10-26

Spelare: Vicotnik, Moller, Yrreburre
Spelledare: Krank

Förberedelser:
Jag läste in mig ordentligt på materialet, gjorde mitt bästa för att memorisera SLP:er och få en känsla för deras personligheter. Antecknade massor i en hierarkisk mindmap på min handdator. Kampanjen har sinnessjuka mängder detaljerad information om allting, nämligen, och det finns en gräns för hur mycket jag kan minnas... Jag återskapade alla relevanta handouts som PDF:er och översatte flera av dem till svenska och skrev ut dem och kartor. Jag scannade in alla små personprorträtt och lade in i min PSP.

När vi skapade rollpersoner pratade vi mycket om 1920-talet, tidsanda och samhällsförändringar, vad som var populärt vad gäller spel och hobbies, musik och kultur.

Rollpersoner:
Moller spelade journalisten Frank Donaldsson, en småförsupen typ med författarambitioner, en del kontakter och en hyfsad ekonomi.

Vicotnik spelade en akademiker, en psykolog vid namn Thomas Edwinson. En äldre herre som ser på de nya samhällsförändringarna med skepcis. Ganska Jungiansk av sig men på ett ganska handfast och stelt sätt.

Yrreburre spelade en kvinnotjusande medicinie doktor vid namn Leslie Barbary. En aningen tvivelaktig herre som väl i ganska hög grad är ekonomiskt oberoende, men sysslar med medicin för nöjes skull.

Prolog: Opening Night

Vi började spelmötet med att sitta tysta några sekunder och med slutna ögon (eller ja, spelarna hade slutna ögon) fokusera på hur rollpersonerna var klädda och hur de satt. Sedan fick de i första person berätta vad de tänkt sig. Under tiden smög jag runt och tog deras rollpersoners namn och gav dem varsin handout - en liten reklambronschyr för teaterföreställningen "Carcosa - or, the Queen and the Stranger". De hade redan informerats om att de befann sig på herrklubben "The Angelica Society" sittandes i samma rum och läsandes varsin tidning. Herrklubben hade etablerats under rollpersonssakapandet som ett sätt för rollpersonerna att känna varandra och dessutom vara intresserade av det ockulta och mystiska saker - det är det som är klubbens fokus, nämligen.

När spelarna öppnade sina ögon fick de veta att den lilla reklambroschyren just trillat ur deras tidningar. De diskuterade lite sinsemellan om att gå på föreställningen. SLP:n Horace Edmundsson (en stor, tjock man med enorma polisonger och små runda glasögon) som också satt där och fått sig en lapp tyckte att det verkade vara skit, och att han ogillade när man gjorde reklam på det här viset, men att det i varje fall var ett bra sätt att undvika "Liegler's föreläsning"... Klubbens medlemmar har nämligen föreläsningar för varandra och Liegler anses i allmänhet vara den mest entusiastiske och minst kompetente av medlemmarna... Denna gång hade han tydligen hittat "nya bevis" för bigfoot. I samrådan togs beslutet att gå på teater istället, så när Liegler (en spretig karl, lång och smal) tittar in för att se om RP planerar att se hans föreläsning ursäktar sig alla med att de redan lovat bort sig... Värt att nämna är också att Franks kunskap om konst och konsthistoria lät honom veta att namnet Carcosa använts i en gammal fransk 1600-talspjäs vid namn The King in Yellow)

Man går på teatern. Den svenska översättningen av det sammandrag av pjäsen som framfördes finns refererat annorstädes. Ingen av rollpersonerna blev av med någon Stabilitet av att se det Gula Tecknet (som för övrigt aldrig beskrevs - "tecknet är inte gult, men ni vet omedelbart att det är just det Gula Tecknet men efteråt kan ingen av er påminna sig om hur det såg ut"). Efter pjäsen utbryter oroligheter som gänget smiter undan ut i lobbyn, så när polisen kommer undgår de lätt att arresteras.

I lobbyn diskuterar man med den aningen spattige regissören Talbot Estus om pjäsens ursprung ("en nytolkning av 'The King in Yellow'"). Estus är entusiastisk över hur bra allting gick och vilken reaktion han fått. Han verkar inte tycka att det är något dåligt att det nästan blivit upplopp... Man får veta att han har ett exemplar av The King in Yellow hemma hos sig och får en inbjudan att kommma och läsa den vid tillfälle...

Man diskuterar kring det faktum att man tycks ha olika uppfattning om vad som egentligen hände i delar av pjäsen.

Leslie försöker förföra den unga fröken Hewart, som inte verkar helt oäven. Han får veta att hon under arbetet med pjäsen haft såna konstiga, obehagliga drömmar, om stilla former vars kläder rörts sig i en vind som inte finns och om enorma, valliknande varelser som flytit ovan en stad med smäckra, vita torn... Hon nämner att även Hannah Keith haft skumma drömmar, men det spåret följs aldrig upp. Ingen annan skådespelare talas med.

Kapitel 1: The Madman

Dr. Edwinson får ett brev där en Dr. Highsmith vill träffa honom för att tala om ett fall där han behöver hjälp. Han går med på att möta herr Highsmith, och får på mötyet veta att det är en högst delikat situation - brodern till en högt uppsatt bankir, Alexander Roby, har varit intagen på S.t Agnes Asylim för the Deranged i två år (sedan fadern och systern i familjen brutalt mördades), och hans fall ska nu upp i domstol för att se om han ska vara kvar. Highsmith anser Alexander vara tillräckligt botad, men familjen säger blankt nej via sin läkare. Highsmith ber rollpersonerna att tala med familjen och doktorn (Dr. Lionel Trollope) samt kanske kolla på fallet. All ny information vore bra. Det framkommer eftersom att Highsmith jobbar på en avhandling om Alexanders "unika problematik", och denna avhandling skulle givetvis smälla högre om patienten faktiskt botats... Man går med på att åka med doktorn tillbaks till S.t Agnes och stanna ett par dagar där för att intervjua och undersöka Alexander, och sedan undersöka vidare.

Resan är lång och Highsmith ganska tråkig. Man spelar Mah Jongg (senaste flugan!) och diskuterar fallet. Man får veta en hel del - som lite mer om morden på fadern och systern, att familjen tror att Alexander hamnat i dåligt sällskap innan morden, mer detaljer om Alexanders sjukdom (Han får maniska anfall om natten, och ges ordentliga mängder sömnmedel)

När man kommer fram är det kväll, och man kommer fram till att ta intervjun med Alexander dagen efter, på förmiddagen. RP får journalerna för Alexanders senaste två år. Under en läsning av dem finner man ännu mer om sjukdomen (den tycks bara manifestera sig under vinterhalvåret, det är det som gör den unik), att Alexander nämnt ordet "Carcosa" några gånger, och att en icke namngiven skötare synts vid hans cell när han inte hade något där att göra samt att man vid ett tillfälle hittat pennor i Alexanders cell.

Jag har ytelämnat massor av information i ovanstående, men försökt fokusera på huvuddragen. Äventyret är helt sjukt detaljistiskt, något jag ogillar i regelsystem men gillar i äventyr.

Gruppen känns solid och vi kom snabbt in i stämningen. Vi konstaterade att den "portal" vi använde funkade jättebra för att skapa stämning och direkt stoppa in gänget i sina roller. Vi konstaterade alla att vi ser fram emot nästa möte.

Karlakarlen

Veteran
KAN VARA SPOILERS!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag är också mäkta sugen på denna kampanj, då det funkar väl med de nuvarande rollpersonerna vi spelar med. Det enda som bär mig emot är att det ännu en gång inkluderar ett jäkla hattande världen runt.

Det känns så knepigt att hemliga kulter med inte allt för många medlemmar, har världsomspännande organisationsnät, god koordination cellerna emellan samt feta resurser. Speciellt då resande och kommunikation till och från de ställen rp brukar få bege sig inte var helt lätt på den tiden.

Det som stör mig mest med resandet är att det tar sån tid om man ska spela ut det alternativt känns jäkligt konstigt om man skippar en månad ingame av resande och säger "ni är framme". Jag hittar ingen fiffig lösning.

Beyond the mountains of madness och Terror from the stars har löst det snyggt, då resorna verkligen är en del av äventyret. Medans tex shadows of yog-sothoth inte rör vid ämnet alls.

Hur är det med resandet i Tatters?

krank

Går ondskans ärenden
Det finns en "spoiler"-tagg, använd den vettja... =)

Mina spelare: Läs inte nedanstående, för då dödar jag er.

I Tatters är resandet begränsat till den tredje och sista delen, annars är det mest inom England det rör sig. Sedan är det inga världsomspännande kontaktnät, utan det är mer enskillda stollar som åkt till ställen och gjort saker där. Kulten är inte särdeles mäktig utom just i kunskap och personliga förmågor. Hela kampanjen kretsar typ kring tre huvudfilurer i kulten,l de som faktiskt vet nåt, och kring deras tre respektive sätt att kontakta/pilla med Hastur. Överlag väldigt snyggt skött och välskrivet och helt sjukt genomtänkt.

DESSUTOM saknar kampanjen till större delen alla de fåniga "red herrings" till exempel Unseen Masters m.fl har. Allt leder någonsdtans här. Kanske inte till det man skulle, men man slipper i varje fall känslan av att som SL behöva säga "nähä, nu är vi klara här, det var bara ett blindspår"...

Kanske det mest välskrivna och icke actioninriktade jag läst i kampanjvärld.

Karlakarlen

Veteran
Oops sorry, du kunde pm:at så hade jag ändrat innnan det var försent men nu vet jag. Riktigt skönt med en icke action kampanj, jag har alltid tyckt äventyren innhåller för mycket monster, det är inte vettigt när de är så farliga. Jag ska kila iväg och se om jag kan hitta den i nån butik på momangen! Nu var det inga spoilers i detta inlägg kanske men man vill ju se om det funkar.

krank

Går ondskans ärenden
Karlakarlen said:
Oops sorry, du kunde pm:at så hade jag ändrat innnan det var försent men nu vet jag. Riktigt skönt med en icke action kampanj, jag har alltid tyckt äventyren innhåller för mycket monster, det är inte vettigt när de är så farliga. Jag ska kila iväg och se om jag kan hitta den i nån butik på momangen! Nu var det inga spoilers i detta inlägg kanske men man vill ju se om det funkar.

Tatters är riktigt, riktgit bra på den fronten. Mycket undersöka, väldigt lite tärningar och våld. Inte så "pulp" som det är i andra kampanjer, vad jag sett. =)

Möller

Hubert Hortlax
Kanske inte en krönika eller en spelrapport men snarare in in-character-text.

Pittoreskt och gemytligt i Weoblely
Har ni någon gång vägarna förbi Hereford, kanske under en resa till Wales, bör ni passa på att besöka den lilla pittoreska byn Weobley. Långt ute på landet är byn rustik och väl lämpad för lite lantlig avkoppling. Helt avskärmad från vår moderna värld är den dock inte tack vare St. Agnes Asylum for the Mentally derangde. Detta moderna exemplariska anläggning drivs av den pedantiska Dr. Highsmith. Det stora sinnessjukhuset har ingen som helst negativ inverkan på den idylliska byn tackvare det tillräckligt stora geografiska avståndet.

En lantlig biltur en eftermiddag i området kan vara nog för att få lite lantlig luft i lungorna, men vill ni riktigt koppla av rekommenderas värdshuset Wheatshef. Med flera pittoreska rum, god hemlagad mat och gemytlig stämning kan ni uppleva lantlivet utan att ge upp sitt gentlemannamässiga leverne tackvare goda hygieniska moderniteter.

Efter en uppfriskande promenad finns verkligen inga fel med att direkt krypa ner i en av värdshusets varma sängar. Men vill man ha en skön avrundning på kvällen föreslås den gemytligt trevliga puben The Red Lion. Såväl mångårig och rökig whisky som mustig ale och stout serveras till överkomliga priser.

Frank Donaldsson
publicerad i Evening News 3 nov 1929

Möller

Hubert Hortlax
Ytterligare en in-karaktär-text. Denna gång ett litet utdrag ur Franks mycket spretiga roman-projekt

The Horrors of War
Morgonen grydde. Efter en lång natt var vi framme, men någon glädje kunde vi knappast känna. Vi var långt hemifrån, långt från säkerheten och i farligt territorium. Rapporter om en förestående drabbning här i området hade kommit under gårdagen och vi fick order om att bege oss hit. Tanken var att vi skulle ta oss upp på en vidsträckt ås och övervaka hur striderna gick och om vi kunde också hjälpa eventuella civila. Men gevärskulorna började vina långt innan vi nått fram och vi fick spendera mycket av natten gåendes omvägar, vänta och gömma oss för att inte hamna i korselden.
Nu var vi alltså framme. Det blåste och vi drog kragarna tätare kring halsen. Morgonen var råkall och grå. Ingen dimma, vilket minskade risken för överraskningar. Inte för att några sådana kunde vädras, landskapet låg öde och stilla sånär som på rörelserna vinden skapade. Tydligen hade drabbningen slutat lika plötsligt som den börjat. Nu återstod för oss den värsta biten, att försöka få klarhet i vad som hänt och avgöra vem som vunnit, något som antagligen inte ens de överlevande kombattanterna visste.
Sergeanten satt böjd över några fotspår. ”Vi går ner mot byn grabbar, tydligen verkar striden stått där.” Den kraftigt byggda mannen reste sig med en bekymrad min i ansiktet. Dystert ledde han truppen ner från åsen. Döda kroppar var inget annat än problem och arbete enligt sergeanten.
De tiotal husen hade en gång legat idylliskt i ett grönskande jordbrukslandskap. Idag fanns inget idylliskt över byn. Kulor hade krossat nästan varje glasruta. Ett hus var nerbränt till grunden. I askan låg de förkolnade kropparna av de två människorna, soldater eller inte, oskyldiga eller inte, som råkat vara på fel plats. Flera kroppar låg spridda mellan husen, de flesta av dem soldater. En kropp ångade fortfarande i den kalla luften. Skjuten i benet, men skadan var inte dödlig. Det var istället ett kliniskt placerat skott i pannan som tog livet av den unga mannen. Skadad som han var hade han förlorat sitt värde. En fiende som inte ville ta hand om en fånge eller en vän som inte kunde låta sig sinkas hade hållit pistolen mot pannan och tryckt av.
Jack, en av soldaterna i vår grupp böjde sig ner över den döde. Försiktigt, utan att bloda ner uniformen, fiskade han upp ett fickur ur bröstfickan på den döde. Hur en irländare fått tag på en sådan artefakt var inte ens en fråga. Han behövde den inte längre, och Jack hade sett kroppen först. Ingen ifrågasatte det, och enbart sergeanten bar en min av äckel. Han var den enda som inte lyckats vända sig bort. Ingen av oss var hjärtlösa och på intet sätt hade vi vant oss, men verkligheten var hård och måste genomlevas.
/Frank Donaldsson

krank

Går ondskans ärenden
Faaaaan vad lata vi varit!

Ja, det härt är en tråkig "bump", men jag lovar att jag ska försöka ta tag i krönikeskrivandet snart. Jag skiter ju egentligen i om nån tycker att det är intressant, jag skulle vilja ha mer mest för att det underlättar när man inte spelat på ett tag och behöver påminna sig...

Jag kan notera att den kombination av tekniska och mjukvarumässiga hjälpmedel vi använder (mitt hemmabyggda kalenderprogram, och Zim Desktop Wiki på min EEE, plus SLP-porträtt via PSP:n) plus de fysiska handouts vi har (kartor, brev, tidningsurklipp) samspelar ganska bra och att gruppen funkar finemang.

Mycket kort sammanfattning av vad som hänt:

Alexander Roby, numera skogstokig men på halvtunga mediciner som får honom att inte drömma men hålla sig hyfsat lugn, har haft samröre med tre typer som verkar chefa över en kult som har nåt med Hastur att göra. Den mystiska staden Carcosa, Kungen i Gilt och det Gula Tecknet dyker upp lite varstans. Vi hittar inte karlarna själva, men har ganska bra signalement och grejer. Vi har läst lite knepiga böcker och fått visioner av dem. Nu senast hade vi slutligen fått nos på att nåt hänt ute på en kulle. Vi åkte dit, läste ritualer på monolitstenar och blev anfallna av nåt som vi inte minns helt och hållet vad det var, men det var skitskrämmande. Vi har sagt åt doktor Highsmith att vi inte tycker att Roby borde släppas.

Ska försöka hitta ordentliga anteckningar och skriva mer detaljerad, kronologisk krönika vad det lider.

Yreburre

Veteran
Lägger upp Dr.Barbary's brev till Fru Delia Morrison så har jag också bidragit med lite flavour.

16 Nov 1928
The Angelica Society
London WC2

Kära Fru Delia Morrison

Jag skriver detta brev för att jag har efter vårat möte på tehuset fortfarande obesvarade frågor. Samt frågor jag inte kunde yttra i den offentliga lokalen vi mötes. Jag känner stort tvivel att lägga upp dessa frågor framför dig, men vill ändå tro att du som har delat mitt intresse av det oförklarliga och spirituella en gång i tiden har förståelse och förhoppningsvis svar.

Mina kamrater och jag har som vi berättade tagit uppgiften att undersöka och ge vår professionella åsikt angående en rehabiliterings behandling för herr Alexander Roby. Verkligen en karismatisk man, vars konstnäriga ådra kunde ha tagit honom hur långt som helst. Under vår interjuv med den nämnde patienten upplevde vi besynnerliga ord komma från honom om en mystisk plats som kallades Carcosa. Han nämnde även herr Malcolm Quary och mannen vi frågade om en viss herr Edwards.

Under hans perioder då han var mer till sina sinnen pratade vi också om hans bok, som han bland annat har givet dig ett exemplar av, nämligen ”Der wanderer dürch den See”. Vi tog efter vårt möte med herr Roby kontakt med hans före detta husläkare Dr. Troliope. Som ni kanske har hört blev tagen från jordelivet av en simpel gatubuse. Doktorn hade under vårt möte bara gott att säga om unge herrn, han nämnde boken också men hade själv inte ett exemplar.

För att försöka få en djupare förståelse och av ren nyfikenhet sökte vi upp ett exemplar. Efter att ha läst denna bok så känner jag stor oro, den öppnade dörrar som borde ha varit stängda. Jag upptäckte och utförde vad man i folkmun kan kalla en besvärjelse. Det jag såg var förskräckligt, synen som kom till mig om den var verklig eller ej, förutspådde smärta och klängande mörker för mig och mina vänner. Given av mannen ni beskrev vid bordet, herr Combes.

Jag hoppas att du inte se mig som en galning, men det var för verkligt för att kännas som en dröm. Det kändes direkt som att jag hade kommit in för djupt i denna undersökning och försökte tänka på annat. Men ack så grep detta tag i mig igen med sina händer, när jag fick ett brev av den då avlidne Dr. Troliope. Skrivet precis efter vårt möte den kvällen. I brevet nämnde han att han hade själv läst boken och i desperat försök för att få kontakt med herr Roby läst partier ur samma bok jag hade just läst.

Han beskriver samma händelse som hände mig, han fick som han kallade en syn. En syn av sin egen död av en man som hade herr Combes signalement, hur kunde denna man känna till sitt öde i förväg? Och är jag på väg mot samma öde som han?

Så jag ber er, fru Morrison att dela med om vilken information som helst angående herr Edwards och herr Combes som ni kan ta er till minnet. Deras förnamn, yrken, även trivial information om deras person skulle vara till stor hjälp. Sen vill jag bara säga att jag hoppas att du inte har som jag bevittnat det gula tecknet . För jag kände stor oro i ditt inre och skulle aldrig vilja se en sån ädel kvinna hamna i mörker. Så jag ber er för er egen säkerhet så läs inte denna bok som jag nämnt, om ni inte redan har gjort det och bränn den med detta brev. Jag skulle inte klara av att leva om jag lockade dig i fördärvet. För Ingen, speciellt en skör varelse som ni skulle inte klara av detta mörker som har nu lamslagit mig.

Er tillgivne Dr. Leslie Barbary

Nässe

Myrmidon
BUMP :gremsmile:

Hur gick det med den här kampanjen, spelade ni klart?
Vart det så roilgt som ni hoppades?

jag blev lite nyfiken när jag läste igenom vad ni skrivit- ni verkade ha kul.

/ Nils

krank

Går ondskans ärenden
Fasen, jag har glömt för mycket för att sammanfatta riktigt... men: Vi spelade klart första delen av kampanjen, och räddade världen från att ätas upp av Carcosa och den form Hastur har där. Men det finns ett par trådar vi inte tagit tag i ännu, som leder till del 2 och 3 respektive...

Och det var asroligt. =)

Nässe

Myrmidon
Hur många spelpass kärde ni ungefär?

jag letade på SF-bokhandeln men hittade inte Tatters- är det en produkt som säljs fortfarande?

/ Nils

krank

Går ondskans ärenden
Nässe said:
Hur många spelpass kärde ni ungefär?
Oj... Tja, tio? Femton? Något i den riktningen. Får jag för mig. Vi gick rätt långsamt och metodiskt fram, och spelade ut alla möten och diskussioner (snarare än, vilket spelet verkar utgå från, rullar tärning och SL berättar vad man får reda på). Som SL uppskattar jag dessutom långa diskussioner mellan spelarna där de planerar eller funderar på vad de ska göra eller hur saker hänger ihop. Jag gillar också att "klippa" så lite som möjligt, och spelar gärna ut tågresor och liknande när det känns möjligt.

Kampanjen som sådan... Första delen är riktigt, ruskigt bra. Det jag modifierade var sättet monster presenteras på (se mina trådar om skräcksystem...) och så, vilket hörde samman med mitt regelsystem och hur det funkade.

Andra och tredje delen har vi som sagt inte kört ännu. Den andra delen känns ganska "fristående", kopplingen till första delen är ganska lös. Men jag tror jag kommer att ha kul med den också. Tredje delen känner jag mig osäker på, det är betydligt mer resande och, får jag för mig, "pulp". Men det ska jag nog kunna råda bot på.

EDIT: Och boken finns på Collectorspoint.

Nässe

Myrmidon
[CoC] Ladda hem handouts?

Nu har jag köpt min första CoC-kampanj Tatters of the King- och tänker köra den i höst. Frågan är bara hur folk brukar göra med Handouts- ska man sitta och kopiera ur boken- eller finns det sidor där man kan ladda ner dem? Jag har letat men inte hittat, bla på Chaosiums hemsida. Verkar konstigt om det inte finns...

MVH

Nils, som skriver i den här tråden, eftersom just Krank kan ha svar på denna fråga...

krank

Går ondskans ärenden
Re: [CoC] Ladda hem handouts?

Nässe said:
Nu har jag köpt min första CoC-kampanj Tatters of the King- och tänker köra den i höst. Frågan är bara hur folk brukar göra med Handouts- ska man sitta och kopiera ur boken- eller finns det sidor där man kan ladda ner dem? Jag har letat men inte hittat, bla på Chaosiums hemsida. Verkar konstigt om det inte finns...
Ja, det är stendumt. Jag scannade in, frilade, snyggade till lite, skrev av transkriberingar, skrev ut och klippte ut. Översatte några av tidningsartiklarna.

Nässe

Myrmidon

Är det olagligt att fråga om du kan tänka dig att dela med dig av ngt?

krank

Går ondskans ärenden

Nässe said:
Är det olagligt att fråga om du kan tänka dig att dela med dig av ngt?
Nä, men det vore olagligt av mig att svara jakande...