Rising
Vila i frid
Innan du börjar skriva på ett svar, häng med medans jag förklarar allt från början:
Det finns en grundläggande konflikt i rollspelsmediet, en kontrast mellan två olika krafter som i alla tider kämpat om herraväldet över hobbyn. Det är som om rollspelsmediet vore en enda stor maskin som drevs av två hamsterhjul med varsin hamster som sprang åt varsitt håll.
Det är både en dragkamp och ett samarbete, för om inte hjulen skulle snurra åt varken det ena eller det andra hållet så skulle hela maskinen stanna upp och rosta samman helt och hållet. Men de två hamstrarna drar onekligen åt olika håll och om de båda är springsugna så måste vi välja vilken av de två vi skall låta driva vår maskin.
De två hamstrarna är förstås de två olika sidorna av Eskapism.
Människan har en elementär önskan att ta sig ur sitt eget skal, men det kan ske på två olika sätt beroende på hur vi förhåller oss till vår samtid. Antingen som en aversion eller såsom en resignation.
Aversion är en sprudlande och lekfull hamster: När hon väl får en chans att uppleva interaktiva berättelser i en ny och spännande värld ur ett nytt och främmande perspektiv så njuter hon verkligen. Samtidigt så är hon aldrig långt borta från verkligheten, fantasin blir ett utlopp för aversionen mot (och nyfikenheten på de okändare delarna av) samtiden. Man drömmer sig bort för att uppleva sådant som man tycker sig sakna i verkligheten.
(Naturligtvis sker det inte alltid medvetet på det där viset. Jag gillar Kult för att det tilltalar mig, that's it. Det är först när jag börjar tänka på saken som jag kan lista ut varför jag egentligen gillar det.)
Resignation är å sin sida en ful, otäck nördhamster: Han har gett upp och vill egentligen bara pilla lite i sin egen navel. Han har redan flytt verkligheten och omger sig nu med sin egen värld, oavsett om det handlar om Star Wars, Midgård eller det feodala Japan. Han har dukat under för sin eskapism och vill numera bara ha mer, mer, mer av sin egen värld. När han rollspelar i Star Wars' universum så är det inte en verklighetsflykt, utan bara ännu mer av den Star Wars-verklighet som han redan nu lever i.
---
Aversion och Resignation.
---
Vampire är ett spel som från början drevs av Aversion; när spelet handlade om att vara annorlunda och att ha ett komplicerat förhållande till sig själv. När spelet var en röst för en hel generation desillusionerade ungdomar som ville söka kickar för evigt i en oändlig ungdom, utan att för den sakens skull vara lika sorglösa och nöjda som de töntiga lyckliga människorna.
Sedan hände något, WW började fylla sina böcker med ovidkommande detaljer och bygga upp ett eget nördigt vampyruniversum. Spelarna hade gått förlorade. Nördhamstern tog över och det blev resignation av det hela. Numera finns det enstaka töntgothar som helt och hållet lever i sin egen vampyrvärld och har gett upp helt och hållet. Deras rollspel har inget med verkliga känslor att göra, utan är bara en sorts komplicerad charader där man tävlar med varandra om att vara en så stor nörd som möjligt, via blodsugartrivia och liknande. Det är inte skräck, utan dedikation.
Sämst av alla dåliga skräckrollspel ur den här synvinkeln är förstås CoC. Det är liksom bara ett studentikost tankeexperiment från början. Man tar en nördig författare (som på köpet bara engagerar nördar idag) och så fingrar man ihop ett nördigt rollspel på dennes verk och låter detta rollspel till stor del fokusera på något så nördigt som att vara historiskt korrekt. Självklart får man då ett rollspel som inte tilltalar en enda människa utom just resignerade nördar.
Lovecraft var en gång en skräckförfattare - han spelade skickligt på känslorna inför det främmande och okända som hans samtid var rädda för: Förbjuden kunskap, främmande kulturer och liknande. Lovecraft var engagerad i de politiska, ekonomiska och sociala förändringarna som skedde under hans levnadstid, och han kommenterade allt detta i sina verk. Hans fantasier var ett naturligt utslag av hans förhållande till sin samtid, den lilla hamstern Aversion drev hjulet i hans inre.
Idag är det nya tider. Likafullt gillar många att nörda in sig i ett Lovecraftianskt universum och göra den verkligheten till sin egen. Resignation. Då har man gett upp.
---
Man skulle kunna se det som att rollspelsmediet handlar om fantiserande med antingen ögonen öppna eller stängda. Antingen blir det en utflykt eller en inflykt: Något som engagerar oss alla eller en hemlig handskakning för de redan insatta.
Det är förvisso något vackert över att dela en navelpillande fantasivärld med en annan människa, att bygga upp en egen, rik värld tillsammans. Där har dockskåpsfantiserandet ett väldigt starkt trumfkort. Något som jag är dålig på att förstå. Men när det handlar om verkliga känslor så är de universella. Precis som att vi har svårt att relatera till mycket av Charlie Chaplin's komik idag, så är inte Lovecraft längre en engagerande skräckförfattare som tilltalar oss på samma direkta sätt som han en gång gjorde.
"Resignation" är en hamster som drar bort från alla möjligheter till äkta skräck.
Att drömma sig tillbaka till Lovecrafts tankevärld med CoC är därför först och främst ett studentikost tankeexperiment, inte riktig skräck i ordets rätta och ursprungliga bemärkelse.
Precis som Chock så är det kitsch. En önskan om att få uppleva ens favorit-stilgrepp om och om igen. Den som är nörd på gamla B-skräckfilmer diggar Chock och den som är nörd på kultförklarade författare diggar CoC.
Call of Cthulhu är rollspelens motsvarighet till Star Wars-muggar.
...eller?
/Rising
Det finns en grundläggande konflikt i rollspelsmediet, en kontrast mellan två olika krafter som i alla tider kämpat om herraväldet över hobbyn. Det är som om rollspelsmediet vore en enda stor maskin som drevs av två hamsterhjul med varsin hamster som sprang åt varsitt håll.
Det är både en dragkamp och ett samarbete, för om inte hjulen skulle snurra åt varken det ena eller det andra hållet så skulle hela maskinen stanna upp och rosta samman helt och hållet. Men de två hamstrarna drar onekligen åt olika håll och om de båda är springsugna så måste vi välja vilken av de två vi skall låta driva vår maskin.
De två hamstrarna är förstås de två olika sidorna av Eskapism.
Människan har en elementär önskan att ta sig ur sitt eget skal, men det kan ske på två olika sätt beroende på hur vi förhåller oss till vår samtid. Antingen som en aversion eller såsom en resignation.
Aversion är en sprudlande och lekfull hamster: När hon väl får en chans att uppleva interaktiva berättelser i en ny och spännande värld ur ett nytt och främmande perspektiv så njuter hon verkligen. Samtidigt så är hon aldrig långt borta från verkligheten, fantasin blir ett utlopp för aversionen mot (och nyfikenheten på de okändare delarna av) samtiden. Man drömmer sig bort för att uppleva sådant som man tycker sig sakna i verkligheten.
(Naturligtvis sker det inte alltid medvetet på det där viset. Jag gillar Kult för att det tilltalar mig, that's it. Det är först när jag börjar tänka på saken som jag kan lista ut varför jag egentligen gillar det.)
Resignation är å sin sida en ful, otäck nördhamster: Han har gett upp och vill egentligen bara pilla lite i sin egen navel. Han har redan flytt verkligheten och omger sig nu med sin egen värld, oavsett om det handlar om Star Wars, Midgård eller det feodala Japan. Han har dukat under för sin eskapism och vill numera bara ha mer, mer, mer av sin egen värld. När han rollspelar i Star Wars' universum så är det inte en verklighetsflykt, utan bara ännu mer av den Star Wars-verklighet som han redan nu lever i.
---
Aversion och Resignation.
---
Vampire är ett spel som från början drevs av Aversion; när spelet handlade om att vara annorlunda och att ha ett komplicerat förhållande till sig själv. När spelet var en röst för en hel generation desillusionerade ungdomar som ville söka kickar för evigt i en oändlig ungdom, utan att för den sakens skull vara lika sorglösa och nöjda som de töntiga lyckliga människorna.
Sedan hände något, WW började fylla sina böcker med ovidkommande detaljer och bygga upp ett eget nördigt vampyruniversum. Spelarna hade gått förlorade. Nördhamstern tog över och det blev resignation av det hela. Numera finns det enstaka töntgothar som helt och hållet lever i sin egen vampyrvärld och har gett upp helt och hållet. Deras rollspel har inget med verkliga känslor att göra, utan är bara en sorts komplicerad charader där man tävlar med varandra om att vara en så stor nörd som möjligt, via blodsugartrivia och liknande. Det är inte skräck, utan dedikation.
Sämst av alla dåliga skräckrollspel ur den här synvinkeln är förstås CoC. Det är liksom bara ett studentikost tankeexperiment från början. Man tar en nördig författare (som på köpet bara engagerar nördar idag) och så fingrar man ihop ett nördigt rollspel på dennes verk och låter detta rollspel till stor del fokusera på något så nördigt som att vara historiskt korrekt. Självklart får man då ett rollspel som inte tilltalar en enda människa utom just resignerade nördar.
Lovecraft var en gång en skräckförfattare - han spelade skickligt på känslorna inför det främmande och okända som hans samtid var rädda för: Förbjuden kunskap, främmande kulturer och liknande. Lovecraft var engagerad i de politiska, ekonomiska och sociala förändringarna som skedde under hans levnadstid, och han kommenterade allt detta i sina verk. Hans fantasier var ett naturligt utslag av hans förhållande till sin samtid, den lilla hamstern Aversion drev hjulet i hans inre.
Idag är det nya tider. Likafullt gillar många att nörda in sig i ett Lovecraftianskt universum och göra den verkligheten till sin egen. Resignation. Då har man gett upp.
---
Man skulle kunna se det som att rollspelsmediet handlar om fantiserande med antingen ögonen öppna eller stängda. Antingen blir det en utflykt eller en inflykt: Något som engagerar oss alla eller en hemlig handskakning för de redan insatta.
Det är förvisso något vackert över att dela en navelpillande fantasivärld med en annan människa, att bygga upp en egen, rik värld tillsammans. Där har dockskåpsfantiserandet ett väldigt starkt trumfkort. Något som jag är dålig på att förstå. Men när det handlar om verkliga känslor så är de universella. Precis som att vi har svårt att relatera till mycket av Charlie Chaplin's komik idag, så är inte Lovecraft längre en engagerande skräckförfattare som tilltalar oss på samma direkta sätt som han en gång gjorde.
"Resignation" är en hamster som drar bort från alla möjligheter till äkta skräck.
Att drömma sig tillbaka till Lovecrafts tankevärld med CoC är därför först och främst ett studentikost tankeexperiment, inte riktig skräck i ordets rätta och ursprungliga bemärkelse.
Precis som Chock så är det kitsch. En önskan om att få uppleva ens favorit-stilgrepp om och om igen. Den som är nörd på gamla B-skräckfilmer diggar Chock och den som är nörd på kultförklarade författare diggar CoC.
Call of Cthulhu är rollspelens motsvarighet till Star Wars-muggar.
...eller?
/Rising