Nekromanti CoC (zaphod läs ej!)

behamut

Veteran
ok, jag har spenderat ungefär en vecka med ansiktet i CoC regelboken... och jag har fattat det hela tror jag. Men dock återstår en fråga: vem fan är "the king in yellow"? Annars har jag nog fattat det där med OLD ONES och OUTER GODS. Jag har köpt och fixat följande äventyr: cthulhu classics, the asylum and other tales, och the escape from innsmouth. Är dom bra? Vilka äventyr rekomenderar ni? Och en sak till:
DEEP ONES OCH CTULHU KNÄCKER!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
ok, jag har spenderat ungefär en vecka med ansiktet i CoC regelboken... och jag har fattat det hela tror jag. Men dock återstår en fråga: vem fan är "the king in yellow"? Annars har jag nog fattat det där med OLD ONES och OUTER GODS. Jag har köpt och fixat följande äventyr: cthulhu classics, the asylum and other tales, och the escape from innsmouth. Är dom bra? Vilka äventyr rekomenderar ni? Och en sak till: DEEP ONES OCH CTULHU KNÄCKER!

"The king in yellow? Ha, det är ju en inkarnation av Yog-Sothoth. Det vet ju varenda människa!" tänkte jag och började skriva ett svar. Sedan blev jag lite osäker. Var det verkligen en inkarnation av Yog-Sothoth; var det inte Azathoth, eller Nyarlathotep eller någon? När jag tänker efter har jag nog inte läst om honom i någon Cthulhu-relaterad produkt alls, utan snappat upp honom ur Grant Morrisons serie Invisibles och i folks kommentarer läst mig till att han skulle vara en inkarnation av någon av ovanstående slemnissar.
Lite undersökningar visar att följande är troligt:
The king in yellow skapades av författaren Robert W Chambers i novellsamlingen "The King in Yellow" där även Hastur (senare norpad av Lovecraft) introducerades. Den allmänrådande teorin tycks vara att kungen är antingen en inkarnation av Hastur eller en inkarnation av Nyarlathotep ELLER att kungen är en inkarnation av Hastur som är en inkarnation av Nyarlathotep. Skatta dig lycklig att du inte vet; du skulle bara förlora en massa Sanity om du fick veta sanningen! /images/icons/smile.gif

/tobias

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Mer om kungen...

Jag hittade den referens jag läst någon gång för länge sedan:

"The Last King, AKA. Aldones, and "The King in Yellow" is the name for the messenger of Nyarlathotep, and usually takes the form of a gigantic human wearing the yellow 'Palid Mask.' Associated with the 'King in Yellow' is the 'Yellow Sign', "a symbol which is the focus for the power of Hastur, the Unspeakable One. This sign is usually useless until the arrival of the King in Yellow in our world. Then it would warp the dreams of the people who saw it, and give them visions of the city of Carcosa on the Lake of Hali."

hämtat ur The Encyclopedia Cthulhiana av Daniel Harms.

/tobias

Eksem

Champion
Sådana praktiska detaljer som vem den gula kungen är kvittar lika för mig, så där kan jag inte hjälpa dig. Men jiddra om äventyr, det kan jag.

Av de du nämnde har jag bara läst Escape From Innsmouth, och den är väl rätt bra. Inte särskilt Lovecraftiansk tycker jag, fast den baserar sig på en av hans noveller. Gillar man Deep Ones är den ju visserligen en garanterad succé, men själv har jag rätt svårt för de små gynnarna.

Klassikern i CoC-sammanhang är ju Masks of Nyarlathotep, som rätt ofta får omdömet "bästa rollspelskampanjen någonsin". Och jag antar att den är värd det, även om jag tyckte att den var lite (väldigt) svårspelad.

En annan ofta omnämnd kampanj är Beyond the Mountains of Madness, en riktig monsterkampanj. Den ska tydligen vara rätt bra, men segstartad.

En gammal klassiker är Horror On The Orient Express, charmig, men rälsad (no pun intended).

Annars sägs det att de lite nyare CoC-äventyren som utspelar sig i moderna tider ska vara riktigt bra. De med snyggast omslag är bäst :gremwink:

Jocke

Man med skägg
Knugen i gult

I Delta Green: Countdown pressenteras en ny och (enligt mig) bättre version av Hastur myten, kungens roll i det hela och så vidare. Jag har lagt några poster om min kampanj (som verkar ta för evigt att skriva) som är basserad på detta.

/Jochman

The last king has come.