Nekromanti CoC7

Organ

Out of time, out of mind
Jag lyssnar regelbundet på podcasten "How we Roll". Det är en actual play-podcast där man, till största delen spelar Call of Cthulhu. Versionen som används är den sjunde. Grejen är att jag har spelat en ansenlig mängd CoC i mina dar. Jag har tre olika utgåvor av spelet i hyllan, v1, v3 och v5. Den senaste, v7, har jag alltså inte. En av de saker som genom åren varit lite ovanligt med CoC är att reglerna i stort sett varit oförändrade. Skillnaderna ha istället varit sådant utöver själva regelverket, såsom världsinfo, spelledartips, äventyr osv.

När jag emellertid lyssnar på poden så svänger de sig med regler jag alls inte känner igen. Vad som inte framgår tyvärr är ifall det är deras egna husregler eller ifall spelets regler faktisk ändrats i de utgåvor som kom efter den senaste jag har. Nån som kan reda ut detta åt mig? Är reglerna annorlunda i v7 i jämförelse med tidigare utgåvor?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Yes box, sjuan har ändringar. Kurt Wiegel går igenom det rätt fint i Game Geeks #268 (YouTube-recension, nio minuter).

Organ

Out of time, out of mind
Ah, bra genomgång. Kurt bekräftar i stort det jag antagit om spelets nya regler. Jag gillar det jag hör. Vad tycker ni som spelat/läst det? Är ändringarna till det bättre? Är de i sådana fall tillräckligt bra för att uppgradera sig om man kör med en äldre version?

Bolongo

Herr Doktor
Jag gillar framför allt: motsatta slag istället för motståndstabell, att allt är på 1-100 skalan, svårighetsgrader / grader av lyck, Luck, och noggrannare SAN-förlusteffekter.

Måste säga jag tycker om Sjuan. Jag upplever denna verson som aningen bättre än de gamla men då måste jag även erkänna att det var läänge sedan jag spelade CoC. har aldrig spelat sexan.

men jag håller med Bolongo gällande motsatta slag, jag föredrar detta över mostståndstabell

Har inte spelat det många gånger men jag upplever det som att reglerna är lätta och ger bra flyt i spelet.

Dock upplever jag inte skillnaderna så stora att det känns som en nödvändighet att uppgradera enbart för det. Skulle nog inte säga att det är någon stor skillnad. Sjuan upplever jag som aningen bättre och smidigare men inte så mycket att jag personligen har något emot att köre en äldre version

Bolongo

Herr Doktor
Det enda riktiga klagomålet jag har på 7an är att penalty dice betyder mindre och mindre ju högre skill du har, och till slut blir de meningslösa.

Visst, man kan hävda att detta är en feature: folk med så övermänsklig färdighet struntar i hinder som bekymrar oss andra.

Men om en karaktär överlever några äventyr, och får upp sin färdighet i Handgun, kan den sätta 3 nästan garanterade skott i ett mål per runda.

Har tänkt lite på det med. men har dock inte hunnit spela och överleva mer än några äventyr ännu.

Kan vara en nackdel eftersom jag inte är så förtjust i att karaktärer blir allt för bra allt för fort. Men får ju se hur det går när jag eller någon annan jag spelar med överlevt något till äventyr :)

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
CoC7 reglerna är smidigare än CoC6, men helt ärligt så har jag gått över till Trail of Cthulhu/Gumshoe helt och rekommenderar att alla andra också gör det.

Har hört Trial of Cthulhu är bra men har ingen som helst erfarenhet av det. men är något jag är sugen på att testa

erikt

Hero
Bolongo;n226688 said:
Det enda riktiga klagomålet jag har på 7an är att penalty dice betyder mindre och mindre ju högre skill du har, och till slut blir de meningslösa.

Visst, man kan hävda att detta är en feature: folk med så övermänsklig färdighet struntar i hinder som bekymrar oss andra.

Men om en karaktär överlever några äventyr, och får upp sin färdighet i Handgun, kan den sätta 3 nästan garanterade skott i ett mål per runda.
Det kanske stämmer (jag har ingen koll på reglerna i 7an) men om en karaktär möter en Great Old One, ja då spelar det inte så stor roll hur skickliga de är på att skjuta. CoC är ju ett av få rollspel där jättemäktiga rollpersoner sällan är något större problem - monstren är ändå större och starkare.

kwarnberg

Swordsman
Jag är väldigt förtjust i Trail of Cthulhu, men det fungerar inte med alla grupper. Har upplevt att det inte är särskilt kompatibelt med min vanliga spelgrupp. Gumshoe kräver ett visst tankesätt med hur färdigheterna fungerar, och har man inte det tankesättet är det mest ett konstigt spel där man testar färdighet efter färdighet tills man hittar rätt... Det blir inte så kul då.
Men i grupper som förstår hur det är tänkt att spelas är det fantastiskt.

Bolongo

Herr Doktor
erikt;n226707 said:
Det kanske stämmer (jag har ingen koll på reglerna i 7an) men om en karaktär möter en Great Old One, ja då spelar det inte så stor roll hur skickliga de är på att skjuta. CoC är ju ett av få rollspel där jättemäktiga rollpersoner sällan är något större problem - monstren är ändå större och starkare.
Ja, alltså, man kan se det som en feature att efter en viss skicklighetsnivå är vanliga mänskliga kultister inte så stort hot. Det öppnar upp möjligheten att göra andra typer av scenarion.

Bolongo;n226733 said:
Ja, alltså, man kan se det som en feature att efter en viss skicklighetsnivå är vanliga mänskliga kultister inte så stort hot. Det öppnar upp möjligheten att göra andra typer av scenarion.
Är ett sätt att se det. För I CoC finns det ju gott om motstånd där skjutvapen och liknande inte kan hjälpa dig det minsta. Spelar ingen roll om du med enkelhet skjuter ner en flock mänskliga eller halv mänskliga kultister.
Råkar du sedan springa på kanske det som de tillber så kan du lät finna dig i en situation där inga skjutvapen kan hjälpa dig hur duktig du än är.

men å andra siden spelar det inte heller någon roll hur otrolig du är på att skjuta om någon annan skjuter dig. så även en mästare på revolver kan bli dödad om han ger sig på för många tex

CapnZapp

Myrmidon
Från min horisont blir frågan en smula märklig - jag älskar BRP lika mycket som någon annan, men regelmässigt ligger Chaosium hopplöst efter. Att diskutera motståndstabellens varande exempelvis känns extremt uråldrigt - alla vettiga versioner av BRP har ju dumpat den för länge sedan. Jag minns jag kollade in Chaosium's "nysläpp" av Basic Roleplaying för några år sedan: jag blev direkt chockad över hur långt framför svenska BRP-varianter ligger.

Vad jag menar är att oavsett version av CoC skulle jag omedelbart fått fräscha upp genom storstädning i gamla trötta mekanismer som exempelvis Mutant UA sedan länge lämnat bakom sig.

Ur mitt perspektiv är därför samtliga versioner av CoC från ungefär trean och framåt ett spel med regler som behöver patchas helt och hållet till en vettig BRP-nivå, och där fokus och mervärde ligger på setting, atmosfär och scenarier - något som mycket riktigt förblivit närmast identiskt under decennierna som gått...

Bolongo

Herr Doktor
Reddokk Fheg;n226739 said:
men å andra siden spelar det inte heller någon roll hur otrolig du är på att skjuta om någon annan skjuter dig. så även en mästare på revolver kan bli dödad om han ger sig på för många tex
Ja, principerna för eldstrid har aldrig ändrats i CoC, oavsett upplaga -

Prio 1: Skjut först, helst med överraskning.

Prio 2: Ha numerärt överläge.